بلومبرگ:

تأثیر ترامپ بر انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران زیاد است

شبکه آمریکایی در گزارشی به مواضع دونالد ترامپ درباره برجام، تأثیر آن بر انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران و شرایطی که حسن روحانی با آن مواجه است پرداخت.

در ادامه تحلیلها و اظهارنظرها درباره مواضع رئیس جمهور جدید آمریکا در قبال برجام، یک رسانه آمریکایی تاکید کرده که حسن روحانی و مقامات دولت او در برابر فشارهای اخیر، لحنش را در برابر واشنگتن تشدید کردند.

بلومبرگ نوشت: «دونالد ترامپ هنوز منصب ریاست جمهوری را در اختیار نگرفته اما او همین حالا هم در حال اثر گذاشتن بر انتخابات ریاست جمهوری ایران است. در حالی که جمهوری اسلامی خود را برای انتخابات ماه می آماده می‌کند، تهدیدات ترامپ برای برچیدن توافق هسته‌ای سال 2015 به همراه اقدامات کنگره علیه ایران دارد برای محافظه‌کاران در تهران به شعار و دستاویزی تبدیل می‌شود».

این رسانه آمریکایی ادامه داد: «حسن روحانی رئیس جمهور میانه رو که توافق را امضا کرد و مقامات او تحت فشار، لحن سرسختانه تری علیه واشنگتن اتخاذ کرده‌اند: عباس عراقچی معاون وزیر خارجه روز یکشنبه گفت اگر ترامپ توافق را پاره کند “ما آن را آتش می‌زنیم”».

در ادامه این مطلب، یک استاد دانشگاه در قطر در خصوص انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران و تاثیر ترامپ مدعی شده است: «این انتخابات با ورود دونالد ترامپ به منصب ریاست جمهوری، ترسیم خواهد شد. در اینکه یک تندرو بر منصب ریاست جمهوری ایران قرار بگیرد یا اینکه حسن روحانی خودش تندروتر عمل و اقدام کند، منفعت و نفعی خواهد بود».

بلومبرگ ادامه داد: «مایک پمپئو گزینه ترامپ برای ریاست سیا کسی است که منتقد علنی توافق(هسته‌ای) ایران است و همینطور این موضوع درباره ژنرال جیمز ماتیس گزینه او برای وزارت دفاع صدق می‌کند. درگیری بین کاخ سفید تحت زعامت ترامپ و ایران، خطر بازگشتن به تهدیدات نظامی و ادبیات خشمگینانه را که بر روابط آمریکا-ایران در دوره محمود احمدی نژاد سلف روحانی غالب بود، در پی دارد. این همچنین برای دیگر امضا کنندگان توافق(برجام)- سه کشور اروپایی و روسیه و چین- تهدیدی خواهد بود. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه درباره یک سالگی توافق، با تاکید بر “گواه کارسازی و موثر بودن دیپلماسی”، آن را ستود اظهاراتی که ساعاتی پس از توصیف ترامپ از توافق به عنوان “یکی از بدترین توافقات” در مصاحبه با روزنامه های(تایمز و بیلد) انجام شد».

این رسانه غربی نوشت: «روحانی به قول انتخاباتی سال 2013 خود برای پایان دادن به انزوای ایران عمل کرد اما این موفقیت دیپلماتیکش هنوز سبب بهبود شرایط زندگی در ایران نشده است و این ممکن است او را در برابر محافظه‌کارانی که مخالف توافق بودند آسیب پذیر کند به ویژه اگر تنشها با دشمن قدیمی ایران(آمریکا) تشدید یابد».

 بلومبرگ افزود: «از زمان پیروزی ترامپ، روحانی 68 ساله تاکید کرده است که آمریکای به تنهایی نمی‌تواند توافق را برهم بزند. او در سخنرانی ماه گذشته خود گفت که “طرف مقابل ما شش کشور هستند و برخی از آنها دوستان ما هستند”. او گفت که آمریکا “دشمن ما است و ما درباره این موضوع تردیدی نداریم”».

این رسانه آمریکایی در ادامه به فشارهای کنگره آمریکا درباره تامین مالی فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران و رای مجلس نمایندگان آمریکا و همچنین حمایت سنای آمریکا از تمدید تحریمهای ایران(قانون آیسا) پرداخت و از «تشدید نگرانی‌های سرمایه گذاران خارجی» سخن گفت.

بلومبرگ نوشت: «تحریمهای اعمال شده بر سر برنامه موشکی تهران و ارتباطات آن با گروه‌های تروریستی مدنظر آمریکا که بر اساس توافق هسته‌ای سال 2015 برداشته نشدند، پیش از این هم سبب ممانعت حضور برخی شرکتها از قبیل بانک‌های بین‌المللی در ایران شده بود».

این رسانه آمریکایی با دخالت در امور داخلی ایران در بخشی از مطلب خود ادعا کرده است: «روحانی تا حد گسترده ای سال 2017 را با محبوبیت شروع خواهد کرد اما او تازگی و لطفش را از دست داده است».

یک عضو ارشد مرکز مطالعات علم و امنیت در کینگز کالج لندن در این باره گفته است: «اگر توافق(هسته‌ای) را کنار بگذاریم، مردم(ایران) اینطور درک می‌کنند و شرایط را می‌بینند که او واقعا آنقدرها هم به قولهایش عمل نکرده و دستاورد نداشته است».

در ادامه این گزارش آمده است: «از نظر سعید لیلاز اقتصاددان و مشاور پیشین ریاست جمهوری ایران، واقعیتهای اقتصادی عاملی مهم در این موضوع است که دستگاه حاکمیت پشت سر چه کسی قرار گیرد».

لیلاز به این رسانه غربی گفت: «”ما شاهد قیمتهای نازل نفت هستیم و همچنان با موانعی برای سرمایه گذاری خارجی روبرو هستیم. عوامل اقتصادی خارجی زیادی وجود دارد که بدان معنا است” که رهبران ارشد ایران احتمالا به این قضاوت برسند که اکنون زمان یک تغییر سیاسی نیست».

در پایان این گزارش، مدیر یک مرکز تحقیقاتی در آلمان درباره انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران گفته که در برابر روحانی «تاکنون، رقابتی شدید و قدرتمند» وجود نداشته است.

 «عدنان طباطبایی» همچنین تاکید کرده که با اقناع ایرانیها به اینکه میوه‌ها و نتایج توافق از بین خواهد رفت، او «تا حد زیادی انتخاب مجددش را تضمین کند».

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
• پیوند اصل گزارش در پایگاه «بلومبرگ»:
https://www.bloomberg.com/politics/articles/2017-01-16/reading-trump-in-tehran-deal-threats-hang-over-iran-s-election?cmpid=socialflow-twitter-business&utm_content=business&utm_campaign=socialflow-organic&utm_source=twitter&utm_medium=social
 • منبع: فارس

ارسال دیدگاه