استاد آمریکایی:

افرادی مثل ماتیس و تیلرسون از ترامپ نگران‌کننده‌تر هستند

رئیس بخش مردم‌شناسی دانشگاه مینه سوتا، دونالد ترامپ را مردی نادان توصیف کرد که حتی در مورد برجام اطلاعات درستی ندارد و به نظرِ او باید بیشتر نگران تیلرسون وزیر خارجه و ماتیس وزیر دفاع او و اقدامات محتمل آنها در مورد این توافقنامه بود.

‘دکتر ویلیام او بیمن’ مردم شناس و رییس بخش مردم شناسی دانشگاه مینه سوتا روز سه شنبه به وقت محلی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در نیویورک در پاسخ به این سؤال که آیا به نظر شما ترامپ قادر خواهد بود تهدید های خود علیه برجام را عملی کند، گفت: کاملاً واضح است که ترامپ نه اطلاع درستی در مورد این توافقنامه دارد و نه قادر است به آن لطمه ای بزند.
وی توضیح داد: چیزی که ترامپ ظاهراً از آن آگاهی ندارد، این است که این توافقنامه صرفاً توافقنامه ای میان ایران و آمریکا نیست اما او در طول کمپین ها طوری در باره آن حرف می زد که انگار این توافقنامه یک توافق دو جانبه میان این دو کشور است و بر این تصور باطل بود که آمریکا در سایه این توافقنامه از جیب مالیات دهندگان آمریکایی در حال پرداخت پول هایی به ایران است.
این استاد آمریکایی ادامه داد که به نظر او این گونه سخنان نشان می دهد که ترامپ حقیقتاً چیز زیادی در باره این توافقنامه نمی داند و اطلاع ندارد که پنج کشور دیگر جهان یعنی روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس به همراه اتحادیه اروپا نیز در این توافقنامه سهیم هستند و آن ها به هیچ وجه تمایلی به لغو و یا دگرگون کردن آن ندارند.
رییس بخش مردم شناسی دانشگاه مینه سوتا افزود: از طرفی ایران نیز که یکی از طرفین این توافق است، بصراحت اعلام کرده که حاضر به مذاکره دوباره در مورد آن نیست.
وی اضافه کرد: موضوع این توافقنامه بویژه تا آنجایی که به ایران و آمریکا مربوط می شود، ابتدا حول محور برنامه های هسته ای ایران و محدود کردن آن متمرکز بوده و آمریکا هم متعهد شده است که در ازای پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود، دارایی های ایران را آزاد کند اما حالا به نظر می رسد که آمریکایی ها به دنبال بدست آوردن چیزهای بیشتری هستند.
ویلیام بیمن ادامه داد: نکته دیگری که ظاهراً ترامپ قادر به درک آن نیست، این است که این توافقنامه علاوه بر این که از یک سو ایران و از سوی دیگر شش کشور جهان را شامل می شود، از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز مورد تأیید قرار گرفته است.
وی افزود: بنا بر این فکر که آمریکا می تواند پنج کشور دیگر و بعد هم سازمان ملل را بدون هیچ دلیل موجهی برای به هم زدن این توافقنامه با خود همراه کند فکر بسیار ساده لوحانه و احمقانه ای است.
به گفته این مردم شناس آمریکایی، این به این معنا نیست که ترامپ و طرفداران او دست از تلاش برخواهند داشت و باید انتظار داشت که آن ها با توسل به تحریم های تازه بکوشند ایران را وادار به کرنش کنند؛ البته تجربه نشان داده است که ایران در مقابل فشار سر فرود نخواهد آورد و این تلاش ها بیهوده خواهد بود.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که آیا حضور افرادی مثل رکس تیلرسون در مقام وزیر خارجه و جیمز ماتیس وزیر دفاع در کنار ترامپ تأثیری بر رویکرد های آینده او در ارتباط با این توافقنامه خواهد داشت یا نه، گفت: حقیقت این است که نگرانی من در مورد اشخاصی مثل تیلرسون و ماتیس بمراتب بیشتر از نگرانی در مورد خود او و اقدامات احتمالی اوست.
وی افزود: در حالی که ترامپ بشدت ناآگاه و بی تجربه در مسایل سیاسی است، این دو شخصیت در گذشته آشکارا نشان داده اند که عملاً مواضعی ضد ایرانی دارند.
ویلیام بیمن با اشاره به روابط نزدیک تیلرسون با ریاض و اظهارات علنی ماتیس در مخالفت با برجام، گفت که اگر در دولت ترامپ احتمال یک اقدام نگران کننده در رابطه با این توافقنامه قابل تصور باشد، باید انتظار آن را از سوی این افراد داشت.
وی در پاسخ به این سؤال ایرنا که با توجه به این که هر دوی این گزینه ها در جریان نشست رأی اعتماد سنای آمریکا از ضرورت احترام به این توافقنامه حرف می زدند، آیا فکر نمی کنید که این مواضع پس از تأیید صلاحیت نیز ادامه پیدا کند، گفت: فراموش نکنیم که این گزینه ها در نشست رأی اعتماد، هم با حامیان جمهوریخواه خود روبرو بودند و هم با مخالفان دموکرات و لذا بایستی در اظهارات خود نوعی تعدیل نشان می دادند تا بتوانند رأی اعتماد هر دو جناح را نصیب خود کنند.
وی افزود این چرخش و تغییر موضع را در مورد جف سشنز گزینه نژاد پرست ترامپ برای وزارت دادگستری آمریکا هم دیدیم که چطور وانمود کرد که به تساوی و برابری میان همه اقشار قائل بوده و با تبیعیض های نژادی مخالف است اما این حرف ها همانطور که گفتم، صرفاً برای راضی نگاه داشتن دموکرات ها و خریدن رأی اعتماد آنهاست و در عمل، لزوماً نمی توان امیدی به پایبندی آن ها به این حرف ها داشت.

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
• منبع: ایرنا

ارسال دیدگاه