راهکارهای «کیسینجر»

هنری کیسینجر در اظهاراتی که در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس در روز جمعه کرد، گفت که رئیس‌جمهوری کنونی ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ، باید بر دریافت و حسی که رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، باراک اوباما از این کشور در صحنه جهانی به جای گذاشته است، اعمال نظر کند.

هنری کیسینجر در اظهاراتی که در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس در روز جمعه کرد، گفت که رئیس‌جمهوری کنونی ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ، باید بر دریافت و حسی که رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، باراک اوباما از این کشور در صحنه جهانی به جای گذاشته است، اعمال نظر کند. وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده آمریکا که نامی آشنا در عرصه سیاست خارجی و بین‌الملل است، در مورد واقعیت و درک سیاست خارجی رئیس‌جمهوری کنونی اظهار نظر کرد. وی در گفت‌وگو با کلاوس شوآب، رئیس اجرایی مجمع جهانی اقتصاد گفت: «یکی از مهم‌ترین دستاوردها یا اثراتی که رئیس‌جمهور اوباما برای آمریکا از خود به جای گذاشته است، برخی وضعیت‌ها است که این احساس را ایجاد می‌کند که آمریکا از دنیا و حتی از برخی مکان‌هایی که در آنها حضور داشته صرف نظر کرده و در سایر موارد نیز مشارکت اساسی ندارد.»

 

وزیر خارجه سابق آمریکا در این نشست اشاره کرد: «رئیس‌جمهور دونالد ترامپ باید تعریفی از نقش آمریکا بیابد که پاسخ‌هایی نسبت به نگرانی بسیاری از بخش‌های دنیا در مورد اینکه آمریکا در حال واگذاری نقش ضروری رهبری خود در برخی زمینه‌ها است و در بخش‌های دیگر هم دارد از مشارکت خود دست می‌کشد، فراهم می‌کند. همچنین آمریکا باید تعریفی ارائه کند که شامل چگونگی و کجایی ایفای نقش رهبری آمریکا باشد و باید به ایجاد و شکل‌گیری نظم بین‌المللی کمک کند.» کیسینجر به نطق رئیس‌جمهوری چین، شی جین پینگ در داووس نیز اشاره کرده و آن را دارای اهمیتی بنیادی در زمینه جهانی شدن می‌داند. به نظر می‌رسد که مهم‌ترین جنبه‌ها برای کیسینجر این باشد که چین در ایجاد یک توافق بین‌المللی نقش ایفا کند. وی همچنین یکی از مهم‌ترین مشکلات این دوره را ناشی از آن می‌داند که نظم بین‌المللی به آن نحوی که پیش تر شناخته می‌شد از میان رفته است و عناصر جدیدی از آسیا و جهان در حال توسعه وارد آن شده‌اند. به نظر کیسینجر آنچه شی جین پینگ در زمینه مفهوم نظم بین‌المللی جهانی در حوزه اقتصاد انجام داده است، باید مورد گفت‌وگو قرار بگیرد و اهمیت آن در ایجاد یک سیستم در حال تکامل قابل توجه است. وی همچنین به نقش روسیه اشاره و تاکید کرد که با نگرش کلی دونالد ترامپ در زمینه کاهش مواجهه و ملاحظه سیاسی بیشتر موافق است. وی گفته بود که امیدوار است تلاشی برای گفت‌وگوی جدی صورت بگیرد که از مواجهه بین اروپا، آمریکا و روسیه اجتناب شده و توافق‌هایی در حیطه محدودیت‌های فشار نظامی صورت گیرد. وی در نهایت گفت: «این چیزی است که فکر می‌کنم یکی از وظایف اصلی دولت جدید آمریکا محسوب می‌شود.»

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
• پیوند اصل گزارش در پایگاه «سی‌ان‌بی‌سی»:
http://ul.tabyincenter.ir/k
 • منبع: دنیای اقتصاد

ارسال دیدگاه