سفیر جدید آمریکا در سازمان ملل؛ اسرائیل‌دوست و ایران‌ستیز

نماینده جدید آمریکا در سازمان ملل زنی هندی‌تبار است که سوابق وی حاکی از مخالفت جدی‌اش با توافق هسته‌ای است.

نیکی هیلی، سفیر جدید آمریکا در سازمان ملل به شمار می‌رود که جانشین سامانتا پاور خواهد شد. پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل در دولت اوباما بود.

 «نیکی هیلی» که مجلس سنا بامداد چهارشنبه صلاحیتش برای نمایندگی آمریکا در سازمان ملل را تأیید کرد اصالتاً هندی تبار است و از سال  2011 تا ژانویه 2017 فرماندار کارولینای جنوبی بود.

وی در زمان جاری بودن مذاکرات هسته‌ای و پس از حصول برجام، انتقادهای تندی علیه آن مطرح کرد.

«هیلی» یکی از 14 فرمانداری بود که در نامه‌ای سرگشاده مخالفت خود را با «برجام» اعلام و تصریح کرد تحریم‌های ایالتی علیه ایران را به رغم این توافق، حفظ خواهد کرد.

سفیر جدید آمریکا در جلسه تأیید صلاحیتش در سنا هم برجام را «اشتباهی بزرگ» و «مایه ناامیدی» توصیف کرد و با بیان اینکه این توافق به افزایش تهدیدها منجر شده خواستار اصلاح شد.

«هیلی» در همان جلسه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا موافق خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران است گفت اقدام مفیدتر این است که واشنگتن تبعیت ایران به آن را مورد بررسی قرار دهد. او همچنین خواستار اجرای قاطعانه تحریم‌ها علیه ایران شد.

سفیر جدید آمریکا در سازمان ملل، رویکردهای تندی هم در حمایت از رژیم صهیونیستی دارد. وی وعده داده در سمت جدیدش، با آنچه به ادعای وی، رویکرد ضد اسرائیلی سازمان ملل است، مقابله کند.

«هیلی» در جلسه تأیید صلاحیتش در سنا گفت که سازمان ملل به جای تمرکز بر اسرائیل بایستی اقدامات ایران و کره شمالی را در مدار توجه قرار داده و علیه آنها قطعنامه صادر کند.

«هیلی» از طرح انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس که با محکومیت جهانی رو به رو شده نیز حمایت کرده است.

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
• منبع: تسنیم

ارسال دیدگاه