تشکیلات خودگردان فلسطین و چالش مالی آن

باراک اوباما در ساعات پایانی ریاست جمهوری خود دستور انتقال بیش از ۲۲۷ میلیون دلار را به حساب‌های خارجی را صادر کرد. از این میزان بیش از ۹۷ درصد به تشکیلات خودگران فلسطین اختصاص یافت، کمکی که بسیار زود از سوی ترامپ لغو شد.

?تحلیل و ارزیابی

1⃣دولت اوباما در سال 2015 تصمیم به ارائه کمک مالی به تشکیلات خودگردان گرفت اما نمایندگانی از حزب جمهوری‌خواه در سال 2016 مانع از تقدیم این کمک‌ها به تشکیلات خودگردان شدند.

2⃣در ماه گذشته پایگاه صهیونیستی «والا»، گزارش داد که عربستان به صورت ماهانه 20 میلیون دلار به تشکیلات خودگردان فلسطین کمک می‌کرده که طی 6 ماه گذشته بدون اعلام قبلی یا ارائه هرگونه توضیحی این کمک را قطع کرده است.

3⃣تمیم بن حمد آل ثانی پادشاه قطر در مردادماه، دستور پرداخت حقوق کارمندان غزه را که بالغ بر معادل 31 میلیون دلار امریکا بود را صادر کرد. به گزارش خبرگزاری‌ها این اقدام قطر با هدف کاهش مشکلات نوار غزه انجام گرفته است. همچنین بر اساس اخبار منتشر شده این اقدام با هماهنگی رئیس تشکیلات خودگردان و موافقت رژیم صهیونیستی انجام شده بود.

4⃣موارد فوق به‌خوبی نشان می‌دهد که سفرهای مسئولین تشکیلات خودگردان و دیگر گروه‌های فلسطینی به برخی کشورهای عربی از جمله عربستان، قطر و مصر برای یافتن حقوق کارمندان فلسطینی است. برخی رسانه‌ها فاش کردند که محمد عباس صراحتاً در نشستی در رام الله اعتراف نموده است که برای پول، از تجاوز سعودی‌ها به یمن حمایت کرده است.

5⃣جدای از اجرایی شدن یا نشدن این کمک اوباما به تشکیلات خودگردان که شکست سیاسی دیگری برای نتانیاهوست، اما به باور برخی تحلیل گران وضعیت اسفبار کارکنان دولت تشکیلات خودگردان هیچ راهی برای رژیم جز کمک به آنها باقی نگذاشته است؛ زیرا تضعیف تشکیلات خودگردان منجر به تضعیف امنیت کرانه باختری و  گفتمان سازش و هم‌چنین تقویت گروه های مقاومت منجر خواهد شد.

6⃣سوال اساسی آن است که چرا محور ضد مقاومت و گروه های مقاومتی فلسطین،  با علم به آنکه تضعیف تشکیلات ممکن است به بهبود وضعیت میدانی یا مردمی جریان مقاومت در فلسطین بیانجامد، اما باز هم از کمک به محمود عباس دریغ می ورزند؟

❓آیا این به معنی پایان دوران سیاسی تشکیلات خودگردان به رهبری ابومازن است؟

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g

ارسال دیدگاه