واشنگتن پست:واشنگتن پست:

رژیم صهیونیستی از آمریکا چه می‌خواهد؟

روزنامه واشنگتن پست نوشت: حمایت شدید ترامپ از اسراییل برای رهبران آن دردسر بی سابقه ای ایجاد کرده به طوری که آنها باید تصمیم بگیرند چه چیزی از آمریکا بخواهند و باعث بروز اختلاف نظر شدیدی شده است.

‘دیوید ایگناتوس’ در مقاله ای خود تصریح کرده است که نتانیاهو از فرصت ریاست جمهوری ترامپ استفاده کرده و ساخت شهرک مسکونی دو هزار 500 واحدی در کرانه باختری را آغاز کرده است،دو روز پیش نتانیاهو با رئیس جمهوری آمریکا تلفنی صحبت کرد که ترامپ آن را گفت وگویی ‘عالی’ توصیف کرد.
‘نتانیاهو که در شرایط موجود جرات پیدا کرده، گفت: ما بازسازی می کنیم و به ساخت و ساز ادامه خواهیم داد. اما اقدام سریع نتانیاهو، سایر رهبران اسراییلی را که معتقدند شهرک سازی اسراییل را به ضمیمه کردن کرانه باختری سوق خواهد داد، عصبانی کرده و خط پایانی بر راه حل تشکیل دو دولت در کنار هم خواهد کشید.’
اسحاق هرزوگ، رییس بزرگترین حزب مخالف دولت، گفت: هواداران این حزب در مقابل برنامه شهرک سازی دولت مقاومت خواهند کرد و اینکه این حزب شهرک سازی را به عنوان تهدیدی برای اسراییل و سیستم دمکراتیک آن می داند.
انتخاب ترامپ برای کسانی که رویای کاهش فشار آمریکا بر روی اسراییل برای دادن امتیاز به فلسطین را داشتند، خوشحال کرده است.
اسراییل در طول 50 سال گذشته و پس از اشغال کرانه باختری همواره درگیر جنگ بوده و چند روز بعد از شروع به کار ترامپ، نتانیاهو ممنوعیت ساخت و ساز در شرق اورشلیم را لغو کرده است.
هفته گذشته در انستیتوی مطالعات امنیت ملی کنفرانسی برگزار شد که در آن منظره جالبی از مشکلات رو به روی اسراییل در دوران ترامپ تشریح شد.
رهبران اسراییل به جز نتانیاهو در کنفرانس مزبور شرکت کرده و عقاید آنها درباره موضوع امنیت ملی اسراییل بسیار متفاوت بود.
‘زیپ لیونی’، عضو مجلس که طرفدار پروپاقرص صلح است، گفت: اسراییل بین جدایی از فلسطین و ضمیمه سازی فلسطین باید یکی را انتخاب کند.
‘ با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، دیگر اسراییل فشار هایی را که واشنگتن در قبل به آن وارد می کرد را نخواهد دید و اکنون اسراییل فرصت پیدا کرده و در واقع موظف است در مورد آینده ای که می خواهد داشته باشد، تصمیم گیری کند.’

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
• پیوند اصل گزارش در پایگاه «واشنگتن پست»:
https://www.washingtonpost.com/opinions/what-does-israel-want-from-america/2017/01/24/0a3ea908-e286-11e6-a547-5fb9411d332c_story.html?utm_term=.0135d0563472
 • منبع: ایرنا

ارسال دیدگاه