نیویورک‌تایمز:نیویورک‌تایمز:

معماری اروپا زیر فشار پوپولیسم و ترامپ فرو می‌پاشد

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به رواج دیدگاه‌های پوپولیستی در اروپا و تهدیدهای رئیس‌جمهور جدید آمریکا نوشته فشارهای این دو عامل ممکن است به فروپاشی معماری بین‌المللی قاره سبز منجر شود.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در یادداشتی روز جمعه هم‌پیمانی بریتانیا با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را تهدیدی علیه نظم اروپایی خوانده است. 

«مکس فیشر»، نگارنده این مطلب می‌نویسد در حالی که متحدان آمریکا در سراسر قاره اروپا و آسیا در حال آماده شدن برای سازگاری با ترامپ هستند بریتانیا از این منظر که تا چه اندازه با ورود ترامپ تغییری در رویه‌های عادی‌اش ایجاد کرده کشوری متمایز از سایر کشورها انگاشته می‌شود. 

نگارنده این یادداشت خاطرنشان کرده انگلیس ظاهراً گام‌های اندکی در راستای آماده شدن برای «زلزله‌های ژئوپولتیکی» که دوران ترامپ ممکن است در نظم اروپا ایجاد کند، برداشته است. 

«چارلز گرانت»، رئیس موسسه مرکز اروپایی اصلاحات گفت: «مردم در رأس نظام ما، خواه سیاستمدار، مقام یا روزنامه‌نگار یا عضو اندیشکده مانند من همه روی برگزیت متمرکز هستند. درباره ترامپ آنقدر که باید فکر نکرده‌ایم.»

نیویورک‌تایمز در ادامه به سران کشورهای اروپایی غیر از نخست‌وزیر انگلیس که از روی کار آمدن ترامپ ابراز نگرانی کرده‌اند پرداخته است. 

یک کارشناس مسائل بین‌المللی گفت که سران انگلیس هنوز این دیدگاه در حال شکل‌گیری در سایر کشورهای اروپایی را نپذیرفته‌اند که  معماری بین‌المللی‌ای که امنیت و رفاه اروپا بر آن بنا شده هدف تهدید واقع شده است. 

 از زمان کاهش نقش انگلیس به عنوان یک قدرت جهانی بعد از جنژ جهانی دوم، سیاست خارجی این کشور بر دو ستون استوار بوده است: اول مشارکت بین آمریکا و انگلیس و دوم اتحاد اروپا. 

نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «اما اکنون هر دوی این ستون‌ها، زیر فشار پولویسم اروپایی، قدرت‌گیری دوباره روسیه و به ویژه تهدیدهای ترامپ برای دوری‌گزینی از ترامپ در حال فروپاشی هستند.»

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
• منبع: فارس

ارسال دیدگاه