تغییر نقش‌آفرینی آمریکا در یمن

برخی تحلیل‌گران معتقد بودند سعودی‌ها تا اتمام دوران اوباما پرونده یمن را باز خواهند گذاشت تا به امید تغییر سیاست آمریکا در دوران رئیس‌جمهوری جدید، پرونده یمن را با حداکثر منافع دنبال نمایند. اکنون با آمدن ترامپ به نظر می‌رسد پرونده یمن وارد فاز جدیدی شده است.

?ترامپ در صحبت تلفنی خود با دو بازیگر اصلی تهاجم به یمن یعنی ملک سلمان پادشاه آل سعود و شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولی عهد امارت، بر تقویت بیشتر همکاری به‌منظور جنگ با تروریسم اسلام‌گرا و «ایجاد مناطق امن در منطقه» در یمن تأکید نمود. این سخنان را برخی نشان از آغاز فاز جدیدی در معادلات یمن می‌دانند.
 
?تحلیل و ارزیابی

1⃣یکی دیگر از تحولاتی که می‌تواند نشان دهنده آغاز فاز جدیدی در بحران یمن باشد، انجام عملیات نیروهای آمریکایی در یمن است. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد در اولین عملیات نیروهای ویژه آمریکا در یمن علیه القاعده که به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور بعد از روی کار آمدنش انجام شد، ۴۱ عضو القاعده از پای درآمده و یک سرباز آمریکایی و ۱۶ غیرنظامی نیز کشته شدند.

2⃣این اولین عملیات آمریکایی در نوع خود، در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ است. از آغاز سال 2015، بالگردهای آپاچی و پهپادهای آمریکایی، به‌صورت گسترده در آسمان استان البیضاء جولان می‌دادند اما تاکنون هیچ حمله هوایی در این مقیاس انجام نداده بودند.

3⃣هم‌چنین فاکس نیوز در گزارشی مدعی شد  بنا به ادعای دو مقام دفاعی آمریکا حمله انصارالله به یک ناوچه نیروی دریایی عربستان در نزدیکی سواحل یمن انتحاری بوده و در حقیقت قرار بود علیه یک کشتی جنگی آمریکایی انجام شود!

4⃣حمله اخیر کماندوهای آمریکایی و اظهارات ترامپ و دیگر مسئولین آمریکایی به‌خوبی نشان می‌دهد که احتمالاً شیوه و سطح نقش آفرینی آمریکا در یمن در حال تغییر بوده و باید منتظر تغییرات جدی‌ای در معادلات یمن بود.

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g

ارسال دیدگاه