وزیر خارجه جدید آمریکا و رویکرد وی به غرب آسیا

سنای آمریکا با رأی تائید خود به تیلرسون، شخصی را که هیچ سابقه پست دولتی یا سیاست خارجی در کارنامه خود ندارد، به مدت چهار سال سکان‌دار وزارت خارجه دولت ترامپ نمود. او از سال 2004 رئیس اکسان موبیل دومین شکرت بزرگ نفتی جهان بوده است!

?سنای آمریکا با رأی تائید خود به تیلرسون، شخصی که هیچ سابقه پست دولتی یا سیاست خارجی در کارنامه خود ندارد، به مدت چهار سال سکان‌دار وزارت خارجه دولت ترامپ نمود.  او از سال 2004 رئیس اکسان موبیل دومین شکرت بزرگ نفتی جهان بوده است، کار در این شرکت را در سال 1975 به‌عنوان مهندس تولید آغاز کرد

?اندیشکده کاتو در گزارشی در خصوص وی می‌گوید: رکس تیلرسون که به‌عنوان گزینه‌ ترامپ برای سمت وزیر امور خارجه انتخاب شد کسی است که به صورت حرفه‌ای به معاملات تجاری جهانی می‌پرداخته و این نشان می‌دهد که نسبت به گذشته این مسائل اقتصادی است که به سیاست خارجی شکل می‌دهد. تیلرسون دارای نگاه خاصی به منطقه غرب آسیا است که به‌طور مختصر در ادامه بررسی خواهیم کرد:

?تحلیل و ارزیابی

1⃣ایران: تیلرسون پیش از تصدی رسمی وزارت خارجه در سخنانی خواهان برطرف شدن تحریم‌های ایران شده بود و حتی در سال ۱۳۹۳ از طریق یک شرکت حقوقی در ایران برند تجاری خود (انرژی اینجا زندگی می‌کند) را به ثبت رسانده است. اما در جلسه سنا سخنان متفاوتی اظهار نمود و گفت که ایران نباید غنی‌سازی نداشته باشد؛ تیلرسون گفت: «آنچه در پایان این توافق اتفاق می‌افتد بایستی ساز و کاری باشد که توان دستیابی به سلاح هسته‌ای را از ایران سلب می‌کند و این یعنی: عدم غنی‌سازی اورانیوم و عدم ذخیره‌سازی مواد هسته‌ای در ایران.»

2⃣یمن: او در سال 1995 رئیس شرکت «اکسان یمن» (شرکت زیرمجموعه اکسان موبیل و فعال در زمینه یمن) شد. یکی از ابهامات پرونده یمن، نفت و میدان‌های کشف نشده آن است. برخی معتقدند کشور یمن می‌تواند با اکتشاف میدان‌های نفتی، به یکی از بازیگران مهم در این حوزه تبدیل شود. باید دید که آیا تیلرسون نگاه ویژه‌ای به یمن خواهد داشت؟

3⃣روسیه: از دیگر ویژگی‌های چالشی تیلرسون، نزدیکی وی به روس‌هاست. یکی از موضوعات جنجالی که رسانه‌های آمریکایی در گزارش‌های خود درباره تیلرسون منتشر کرده‌اند، روابط نزدیک او با روسیه است. آقای تیلرسون در سال ۲۰۱۳، مدال «دوستی» روسیه را به خاطر تلاش‌هایش در جهت تقویت همکاری‌ها در بخش انرژی، از ولادیمیر پوتین دریافت کرده است. به باور برخی تحلیل‌گران نزدیکی تیلرسون و روسیه، می‌تواند روند برخی پرونده‌های منطقه‌ای بالاخص سوریه را تحت تأثیر جدی قرار دهد.

4⃣کردستان عراق: تیلرسون در سال ۲۰۱۱ به نیابت از اکسان ‌موبیل، معامله‌ای را به‌منظور توسعه میدان‌های نفتی در منطقه خودمختار کردستان عراق امضا کرد. این توافق ناقض قانون عراق بود که شرکت‌ها را از معامله مستقیم با کردستان عراق بازمی‌دارد. رفتار تیلرسون با بازیگران غیردولتی، بالاخص در حوزه اقتصادی از ابهامات مهم پیش رو است.

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g

ارسال دیدگاه