نیویورک تایمز:

«مایکل فلین»؛ انتخابی غلط برای پست مهم مشاور امنیت ملی آمریکا

نیویورک تایمز در تحریریه روز جمعه خود نوشت: مقام فوق العاده حساس 'مشاور امنیت ملی' آمریکا به دست یک نظریه‌پرداز توطئه افتاده که سابقه بدی در القاء احساسات اسلام‌هراسی دارد.

نیویورک تایمز در تحریریه روز جمعه خود نوشت: مقام فوق العاده حساس ‘ مشاور امنیت ملی’ آمریکا به دست یک نظریه پرداز ‘توطئه’ افتاده است که سابقه بدی در القاء احساسات اسلام هراسی دارد.
نیویورک تایمز می نویسد؛ از همان بدو امر مشخص بود که ‘دونالد ترامپ’ رئیس جمهور امریکا با معین کردن ‘ مایکل فلین’ سپهبد بازنشسته به مقام مشاور امنیت ملی خود ؛ دست به یک انتخاب بسیار نابجا برای این پست فوق العاده حساس کابینه خود زده است و همه را از این انتخاب خود عصبانی کرده است .
فلین شخصی است عجول و بی باک با نقطه نظراتی افراط گرایانه در مقام و منصبی فوق العاده حساس. او قرار است در این مقام با بدست آوردن یک اجماع و اتفاق نظر؛ دست به تصمیم گیریهای سیاسی متفکرانه و البته محتاطانه بزند.
اما هرچه در زمان رو به جلو می رویم؛ مخاطرات این انتخابی که ترامپ کرده است برایمان عینی تر می شود .
فلین؛ یک نظریه پرداز توطئه است که احساس رعب و وحشت خطرناکی را از اسلام القا کرده است.
فلین در دولت ‘اوباما’ رئیس ‘آژانس اطلاعات دفاعی’ بود و در کنوانسیون ملی جمهوریخواهان در سال 2016 شعار ‘ او را زندانی کنید’ را علیه ‘هیلاری کلینتون’ سر می داد. اوباما او را از سمتش در کابینه خلع کرد.
او هم برای انتقامجویی آمد و مروج یک نوع رابطه گرم و نرم با روسیه شد. بی دلیل نبود که وزارت دفاع آمریکا ‘ پنتاگون ‘ همواره فلین را تهدیدی بزرگ قلمداد می کرد.
واما ما به تازگی خبردار شدیم که چند هفته قبل از شروع به کار دولت ترامپ؛ فلین با سفیر روسیه در واشنگتن ‘ سرگئی کیسلیاک’ راجع به لزوم حذف تحریمهای روسیه و نیز یافتن زمینه های همکاری با روسیه بحث و تبادل نظر کرده است .
این دو مقام؛ یک روز قبل از آنکه اوباما روسیه را به دلیل هک کردن کامپیوترهای دمکراتها در دوران انتخابات تحریم کند، با هم صحبت کرده بودند. به احتمال قوی این تماس برای آنکه شانس انتخاباتی ترامپ تقویت شود ؛ صورت گرفته بود.
پیام دزدکی و احتمالا غیرقانونی فلین به کیسلیاک این بوده که دولت اوباما رقیب روسیه است و اگر ترامپ روی کار آید، این وضعیت تغییر خواهد کرد و ضمنا روسیه می تواند به هیچیک از تحریمها عمل نکند .
ظاهرا نتیجه این گفت وگو هم این شد که روسیه هم تصمیم گرفت دست از تحریمهای متقابل بردارد .
مشخص است که این اخبار را خود فلین و یا دولت ترامپ در اختیار ما قرار نداده اند، بلکه روزنامه ‘ واشنگتن پست’ آن را از 9 مسئول دولتهای فعلی و سابق آمریکا که دسترسی به گزارشهای دستگاههای اطلاعاتی و سازمانهای مجری قانون آمریکا دارند، بدست آورده است. این نهادها به طور معمول ارتباطات دیپلماتهای روس را رصد می کنند.
اما تعجب آور است که ترامپ روز جمعه به خبرنگاران گفت که از گزارش ‘واشنگتن پست ‘ اطلاع ندارد اما آن را مطالعه خواهد کرد.
این عمل فلین که با ‘کرملین ‘ جفت و جور شده است در حالیکه روسیه در انتخابات آمریکا دخالت کرده بود؛ احتمالا نقض صریح ‘قانون لوگان’ Logan Act است . این قانون همه شهروندان آمریکایی را از مذاکره کردن با دولتهای خارجی در دعواهایی که مربوط به دولت آمریکا می شود ، منع کرده است .
این قانون مصوب سال 1799 است و به نظر نمی رسد الآن برای پیگرد قانونی فلین مورد استناد قرار گیرد چون تا به حال این قانون کاربردی نداشته است. مسئولان دولتهای سابق آمریکا می گفتند که نباید چندان این قانون را جدی گرفت چون باعث می شود جلوی یک سری از تماسهای خارجی که برای مملکت مفید است، گرفته شود.
اما در این واقعیت تردیدی نیست که فلین تا به حال در همه مسوولیت های که داشته است، یک سری قضاوتهای بد انجام داده است که همین اثبات می کند او لایق تصدی یک چنین مقام بلندمرتبه و حساسی را در حکومت ندارد .
وانگهی اصلا همین موضوع که او اینقدر ‘ولادیمیر پوتین’ رئیس جمهور روسیه را تعظیم و تکریم می کند ؛ خود جای بحث و سوال دارد.
مروری بر تمام تجربیات و سوابق کاری فلین به خوبی ثابت می کند که این شخص مطلقا اعتنایی به حقیقت ندارد.
چهارشنبه گذشته در مصاحبه با ‘واشنگتن پست’ وقتی از فلین سوال شد که آیا در مورد تحریمهای روسیه با کیسلیاک صحبت کرده است یا نه؛ او جواب داد ‘نه’.
اما فردای همان روز سخنگوی او گفت که فلین مطمئن نیست آیا مطلب واشنگتن پست اصلا صحت دارد یا نه.
شاید فلین به ‘مایک پنس’ معاون اول رئیس جمهور هم دروغ گفته است .
پنس ماه قبل به شبکه خبری CBS News گفت که فلین راجع به تحریمها با کیسلیاک صحبت نکرده است اما در یک مکالمه غیر رسمی ‘ چت’ ، کریسمس را به او تبریک گفته است .
فلین با توجه به تجربیات کاری اش آیا اطلاع نداشته که کسی این مکالمه را شنود می کند؟ حالا همین مکالمه کار او را مشکل کرده است و قابل جبران هم نیست.
هیچ کس به حرفهایی که فلین می زند، اعتماد ندارد.

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
• پیوند اصل گزارش در پایگاه «نیویورک تایمز»:
https://www.nytimes.com/2017/02/10/opinion/americas-so-called-national-security-adviser.html
• منبع: ایرنا

ارسال دیدگاه