3 توصیه اندیشکده واشنگتن به ترامپ3 توصیه اندیشکده واشنگتن به ترامپ

تقویت ائتلاف آمریکا در منطقه، مقابله قاطعانه با ایران و کمک امنیتی به شرکای واشنگتن

تحلیلگر ارشد آمریکایی به رییس جمهور این کشور توصیه کرد سه تغییر را در سیاست خارجی‌اش در قبال منطقه ایجاد نماید که مورد نخست آن «مقابله قاطعانه با ایران» است.

«مایکل سینگ» تحلیلگر ارشد «اندیشکده واشنگتن» در یادداشتی در زمینه لزوم تغییر رویکردهای آمریکا در خاورمیانه نوشت:در نگاه نخست به نظر می‌رسد خاورمیانه‌ای که «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا اینک با آن مواجه است بسیار متفاوت‌تر از منطقه‌ای است که «باراک اوباما»،رییس جمهور قبلی در سال 2009 با آن مواجه شد.

دگرگونی در کشورهای عربی در سال 2011 که از آن به بهار عربی یاد می‌شود، موجب کنار رفتن سران کشورهای لیبی، تونس، مصر و لیبی شد و اینک شاهد جنگ‌های داخلی در سوریه هستیم و داعش با تروریست‌های شبه دولتی در عراق و سوریه قرار گرفته و فرآیند صلح فلسطین و اسرائیل آرام‌ترین دوران خود را از زمان عقد آن در سال 1993 در اسلوی نروژ سپری می‌نماید.

در این بین تنها «بحران اتمی ایران» در جریان مذاکرات موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» متوقف شد و از آن می‌توان به عنوان تنها خواسته مطلوب اوباما نام نهاد.

نویسنده در ادامه با اشاره به نحوه پیدایش داعش نوشت: قدرت ایران در سراسر منطقه علی رغم وجود برجام یا شاید به خاطر آن رشد کرده است و آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی از متوقف ساختن امیال منطقه‌ای این کشور به امید حصول توافق اتمی و حفظ آن خوداری کردند.

از دیدگاه نویسنده، ائتلاف آمریکا حاضر در خاورمیانه و در سال 2017 به هیچ عنوان از موضع قدرتمندی چون سال 2009 برخوردار نیست.

نویسنده با اشاره به لزوم حل بحران‌های حال حاضر منطقه چون داعش، سوریه، یمن و مذاکرات اعراب و اسرائیل «مقابله با ایران» را اولویتی مهم برشمرده و عنوان می‌دارد: سه تغییر دیگر در سیاست خارجی آمریکا در قبال منطقه وجود دارد که ترامپ می‌تواند بدین وسیله به منافع آمریکا خدمت نماید.

نخست، او باید با قاطعیت با ایران مقابله کند. چنین کاری نه تنها موجب خاتمه پایدار ستیز در سوریه،عراق و یمن می‌شود بلکه آمریکا را بسان سابق از نظر راهبردی هم‌راستا با متحدانش که امیال منطقه‌ای ایران را  تهدید نخست بر می‌شمارند، قرار می‌دهد.

مورد دوم باید ساخت مجدد ائتلاف آمریکا در منطقه باشد و این‌که تنها بر توسعه روابط دو جانبه تمرکز نشود بلکه شکل دهی شرکای منطقه‌ای چندجانبه هم عقیده با قابلیت‌های بیشتر و مفیدتر را مد نظر داشته باشد.

سرانجام این‌که او باید با شرکای آمریکا که خواهان تعامل اقتصادی، امنیتی و اصلاحات سیاسی هستند، کمک نماید. آن‌ها بعد از هشت سال بی ارادگی آمریکا، توقع‌های بالایی از ترامپ دارند.

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
• پیوند اصل گزارش:
https://www.thecipherbrief.com/article/middle-east/change-has-not-come-middle-east-1091
 • منبع: فارس

ارسال دیدگاه