دوگانه‌ی برجام-جنگ؛ دروغ محض!

مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود فرمودند مسئولان اروپایی به مسئولین ما می‌گویند اگر برجام نبود، حتماً جنگ بود؛ دروغ محض! ایشان هدف دشمن از طرح مسئله‌ی جنگ نظامی را منحرف کردن افکار مردم و مسئولان از جنگ واقعی -که جنگ اقتصادی و فرهنگی است - دانستند. در ادامه، تحلیلی کوتاه بر این دوگانه ارائه شده است.

?مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با مردم آذربایجان شرقی، ضمن بیان اهمیت مسئله‌ی اقتصاد و فرهنگ و اینکه نگاه دشمن در این دو عرصه متمرکز است، فرمودند مسئولان اروپایی به مسئولین ما می‌گویند اگر برجام نبود، حتماً جنگ بود؛ دروغ محض! ایشان هدف دشمن از طرح مسئله‌ی جنگ نظامی را منحرف کردن افکار مردم و مسئولان از جنگ واقعی -که جنگ اقتصادی و فرهنگی است – دانستند.

تحلیل و ارزیابی:

1️⃣کشورهای غربی و در رأس آن‌ها ایالات‌متحده، با استفاده از استراتژی چماق و هویج، سعی دارند تا با ترساندن ایران از مجازات و ایجاد وسوسه‌ی پاداش‌های اقتصادی، رفتار منطقه‌ای و بین‌المللی ایران را تغییر داده و نرم‌های غربی را بر آن تحمیل نمایند.

3️⃣برجام، خود نتیجه‌ی ناتوانی اقتصادی، اطلاعاتی و عملیاتی آمریکا –و غرب- در به راه انداختن جنگ نظامی علیه ایران است و اگر این توانایی وجود داشت به احتمال بسیار زیاد در به کار بردن آن تردید نمی‌کرد. این گفته اوباما که «اگر می‌توانستم تمام پیچ و مهره‌های تأسیسات هسته‌ای ایران را باز می‌کردم» مؤیّد این مسئله است. با نگاهی به نامه‌ی خداحافظی جان کری نیز می‌توان فهمید جنگ بدترین و بعیدترین گزینه، و درنتیجه برجام بهترین گزینه آمریکا برای مهار ایران بود.

3️⃣یکی از انگیزه‌های غرب برای منحرف کردن اذهان مسئولین جمهوری اسلامی از جنگ فرهنگی و اقتصادی و سرگرم کردن آن‌ها با جنگ و تهدید نظامی هزینه‌ای است که به خاطر جنگ اقتصادی و فرهنگی بر ایران تحمیل می‌شود که  به‌مراتب از هزینه‌های یک جنگ نظامی – با احتمال وقوع نزدیک به صفر – بیشتر است.

4️⃣اگر منظور از «سایه‌ی جنگ» – که گفته می‌شود برجام آن را رفع کرده – تهدیدهای لفظی رئیس‌جمهور آمریکاست، این تهدید امروز نیز در لفاظی‌های ترامپ دیده می‌شود، چنان‌که اعلام داشت: هیچ گزینه‌ای از روی میز برداشته نشده است.

5️⃣این ادعا که برجام عامل رفع تهدید بوده و سایه جنگ را کنار زده نه‌تنها به دلیل انگیزه غربی‌ها برای دروغ گویی و منحرف کردن اذهان از جنگ‌های فرهنگی و اقتصادی جاری علیه ایران «دروغ محض» است، بلکه هیچ شاهد و قرینه‌ای نیز بر ماهیت تهدیدزدای برجام وجود ندارد. بعلاوه الگوی انعقاد و اجرای برجام با بدعهدی‌ها و نقض‌های مکرر طرف غربی، ثابت کرده است تعمیم آن به دیگر حوزه‌ها می‌تواند به‌شدت تهدیدزا بوده و امنیت ملی را با مخاطرات شدیدی مواجه کند.

?نتیجه: بعید به نظر نمی‌رسد غرب که به‌زعم خویش از طرح این استراتژی در حوزه‌ی هسته‌ای نتیجه‌ی مطلوب را کسب کرده، در حوزه‌های دیگری مانند مباحث منطقه‌ای نیز به مطرح کردن این دوگانه بپردازد و سعی کند با طرح مسئله‌ی «سایه‌ی شوم جنگ»، مسئولین دولتی را در آن حوزه‌ها نیز دچار اشتباه محاسباتی کند.

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g

ارسال دیدگاه