استقرار سامانه ضدموشکی تاد آمریکا در کره جنوبی؛ سوء استفاده از اوضاع متشنج شبه‌جزیره کره

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد: آمریکا احتمالاً در ماه ژوئن سامانه ضدموشکی تاد را در کره جنوبی مستقر خواهد کرد. درحالی‌که آمریکا و کره جنوبی اعلام کرده‌اند که هدف اصلی از استقرار این سامانه، مقابله با تهدید موشکی کره شمالی است، ولی چین و روسیه مخالفت خود را با این اقدام سئول و واشنگتن اعلام کرده‌اند.

?وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد: آمریکا احتمالاً در ماه ژوئن (خرداد و تیر 96) سامانه ضدموشکی تاد را در کره جنوبی مستقر خواهد کرد. درحالی‌که آمریکا و کره جنوبی اعلام کرده‌اند که هدف اصلی از استقرار سامانه‌های ضدموشکی تاد، مقابله با تهدید موشکی کره شمالی است ولی چین و روسیه مخالفت خود را با این اقدام سئول و واشنگتن اعلام کرده‌اند.

?تحلیل و ارزیابی:

↙️اگرچه هدف ظاهری از استقرار سامانه موشکی در خاک کره جنوبی مقابله با تهدیدات کره شمالی به‌ویژه علیه کره جنوبی بیان‌شده است، اما دقت در صحبت‌های «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در نشست اندیشکده بروکینگز که گفته است «آمریکا توسط چهار کشور روسیه، چین، ایران و کره شمالی تهدید می‌شود» نشان می‌دهد مقابله با روسیه و چین اصولاً نمی‌تواند هدف  از موشک‌هایی که قرار است در کره جنوبی مستقر شوند نباشد.

↙️تصمیم برای استقرار این سامانه نشان می‌دهد بعد از انتخاب ترامپ استراتژی کلی آمریکا که حضور مستقیم نظامی در نقاط مختلف است تغییری نکرده و این کشور همچنان به حضور سنگین نظامی خود حداقل به بهانه دفاع از کشورهایی که آن‌ها را متحد خود می‌داند ادامه خواهد داد

↙️استقرار سامانه موشکی توسط آمریکا بعد از آزمایش‌های اتمی اخیر کره شمالی اوضاع شبه‌جزیره کره را به‌شدت متشنج می‌کند. این مسئله نشان می‌دهد که احتمالاً دغدغه‌ی اصلی آمریکا افزایش میزان تشنج در شبه‌جزیره کره نیست چراکه بجای تلاش در جهت کم کردن تشنجات در این منطقه در پی سوءاستفاده از تهدید نشان دادن آزمایش‌های نظامی کره شمالی، برای وابسته کردن هرچه بیشتر کره جنوبی و مقابله با چین و روسیه با استقرار سامانه ضدموشکی است

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g

ارسال دیدگاه