وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی:

وجود هماهنگی امنیتی با کشورهای عربی

وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی از وجود هماهنگی امنیتی بین این رژیم با برخی کشورهای عربی خبر داد و اعلام کرد دو طرف خواهان مشارکت برای تقابل با «محور ایران-حزب الله» هستند.

وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی با رسانه آمریکایی مصاحبه کرده و درباره مسائل مختلفی از قبیل روابط این رژیم با دولت دونالد ترامپ، ایران و مذاکرات سازش با فلسطینیان حرف زده است.

«ایسرائیل کاتز»(Yisrael Katz) در ابتدا به ضعفهای تشکیلات خودگردان فلسطین و همچنین تغییرات اخیر در کادر رهبری حماس در نوار غزه پرداخت.

او به واشنگتن پست گفت: «رئیس‌جمهور عباس، ضعیف است. او به حمایت امنیتی اسرائیل نیاز دارد و حماس هم که پیش از این با بودن اسماعیل هنیه افراطی بود و حالا یحیی السنوار در مقام رهبری است که این یعنی شاخه نظامی حماس اکنون کنترل غزه را در دست دارد».

وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی ادامه داد: «اگر قبلا اختلافات و تفاوتهایی ظریفی وجود داشتند که به ما در حصول به تشکیل یک دولت فلسطینی کمک می‌کرد، دیگر اینها وجود ندارد. ما چه نوع دولت فلسطینی در این واقعیت کنونی می‌توانیم درست کنیم؟».

روزنامه‌نگار آمریکایی از او خواست راه‌حل مدنظرش را ارائه کند.

کاتز گفت: «من در حال فشار و تلاش برای یک رویکرد و موضع منطقه‌ای تر بوده‌ام. صلح لایه لایه و طبقه‌ای که با هماهنگی امنیتی اسرائیل و کشورهای عربی میانه رو که فلسطینیان میانه رو را هم در برمی‌گیرد، شروع می‌شود. همین حالا هم بین اسرائیل و کشورهای عربی سنی در منطقه روابط وجود دارد.  ما اجازه نداریم که بگوییم چه روابطی(بین اسرائیل با کشورهای عربی سنی در منطقه) وجود دارد اما شامل کشورهایی میشود که ما با آنها هیچ توافقنامه صلح یا روابط دیپلماتیک نداریم».

عضو ارشد کابینه بنیامین نتانیاهو ادامه داد: «وقتی موضوع جنگ با داعش یا القاعده پیش می‌آید، همه می‌خواهند با اسرائیل همکاری و کار کنند. همه جهان علیه داعش است و اگر اسرائیل بتواند به تبادل اطلاعاتی کمک کند، در این صورت تمایل برای کار با ما وجود دارد«.

وی گفت: «همچنین محور ایران-حزب‌الله هم وجود دارد. دو گروه وجود دارند که علیه این محور هستند و آن اسرائیل و کشورهای سنی است. توافق هسته‌ای ایران وضعیتی را به وجود آورد که آمریکا هیچ کاری در برچیدن و مقابله با فعالیتهای ایران در منطقه نکرد و روسیه هم به دلایل خاص خودش، می‌خواهد با ایران شراکت کند».

وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی افزود: «اما حالا، تغییر در رویکرد دولت جدید آمریکا ایجاد شده و این به ما ابزارها و حمایت برای تقویت و عمیق کردن مشارکت با کشورهای سنی برای مقابله با ایران و داعش را داده است. یکی از اهداف دولت جدید آمریکا، تقویت روابط بین اسرائیل و این کشورها است».

خبرنگار واشنگتن پست سوال کرد: «پس از تبادل اطلاعاتی و ایجاد یک سطحی از صلح استراتژیک منطقه‌ای، مرحله بعدی چیست؟»

کاتز جواب داد: «صلح منطقه‌ای اقتصادی. من مدتی است که در حال تلاش برای پیش بردن این ایده هستم. نخست‌وزیر(نتانیاهو) این را با آمریکاییها هم مطرح کرده است. وقتی ترکیه‌ای‌ها اینجا حاکم بودند، آنها یک خط ریلی و قطاری در سراسر منطقه ایجاد کردند اما به خاطر تنشها از زمان تشکیل اسرائیل و مرزهای جدید، این سیستم حمل و نقل ریلی رها شد. اکنون ما این خطوط ریلی را در اسرائیل ازسرگرفتیم و می‌خواهیم که آن را به نحوی گسترش دهیم که به اردن برسد. اردن نقطه کلیدی خواهد بود که به خط ریلی اسرائیل و همچنین خطوط ریلی در سراسر جهان عربی متصل خواهد شد و ما همچنین طرحی برای متصل کردن فلسطینیان به این سیستم هم داریم».

او ادامه داد: «ما اخیرا یک خط ریلی از بندر حیفا به بیت‌شئان(در نزدیکی مرز اردن) افتتاح کردیم و میتوانیم آنرا به کل منطقه توسعه دهیم. من حمایت کامل نخست‌وزیر را برای این ایده دارم و ما اخیرا در حال کار برای جلب حمایت از منطقه هستیم از کشورهای خلیج(فارس)، اردن و حتی عربستان سعودی. ما حتی با مقامات ارشد در اردن درباره این موضوع ملاقات داشتیم».

روزنامه‌نگار آمریکایی از کاتز سوال کرد: «چرا شما فکر می‌کنید که این ایده کارساز خواهد بود وقتی که افراد بسیاری از جمله رهبران کشورهایی که شما نام بردید، مخالف کار کردن و همکاری با شما هستند مگر آنکه فلسطینیان به یک دولت دست یابند؟»

وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی گفت: «اول در این موضوع منافع مالی وجود دارد. دوم اینکه آنها همواره به دنبال مسیرهای ترانزیتی جایگزین برای رسیدن به اروپا و همچنین تبادل کالا از اروپا به خودشان بوده‌اند. طی یک سال گذشته به خاطر بسته شدن سوریه به روی آنها، ترکیه از بنادر اسرائیلی برای ارسال حدود پنج هزار کامیون کالا از سراسر خاورمیانه استفاده کرده است. همین حالا هم در موضوع کامیونها این موضوع وجود دارد اما خط ریلی یک عنصر جدید است».

خبرنگار واشنگتن پست پرسید: «همه اینها، آیا صلح بین اسرائیل و فلسطینیان را به ارمغان خواهد داشت؟»

کاتز گفت: «هماهنگی امنیتی و صلح اقتصادی به حصول صلح سیاسی و دیپلماتیک که البته به دلایل مختلف پیچیده تر هستند، کمک خواهد کرد. آمریکا هنوز هم از راه حل دو دولتی حمایت می‌کند و نتانیاهو با آن مخالفتی نکرده است».

خبرنگار آمریکایی دوباره سوال کرد: «آیا این واقعگرایانه است که قبل از حل اختلافات با فلسطینیان، درباره صلح منطقه‌ای حرف بزنیم؟»

وزیر اطلاعات نتانیاهو گفت: «فلسطینیان ملتی هستند که می‌دانند چطور بقا بیابند. آنها تحصیل کرده و سخت کوش هستند. آنها تجارت خودشان را دارند و این طرح به آنها فرصت برای متصل و مرتبط شدن اقتصادی با بقیه خاورمیانه خواهد داد. امکان بیرون آمدن صلح از درون این ایده وجود دارد. شاید صلحی نباشد که به اسرائیلیها اجازه بدهد در دمشق یا ریاض رفته و نخود ارده بخورند که البته اینها تصورات ساده لوحانه‌ای هستند اما من  معتقدم که این طرح می‌تواند در شرایط امروزه خاورمیانه باقی بماند».

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
• پیوند اصل گزارش در پایگاه «واشنگتن پست»:
https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2017/02/26/israeli-intelligence-minister-says-trump-created-a-new-path-to-peace/?utm_term=.3cb0b6e33193
• منبع: فارس

ارسال دیدگاه