پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول: افت اقتصادی ایران در سال 96

صندوق بین‌المللی پول با اشاره به عدم قطعیت لغو تحریم‌ها علیه ایران پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی این کشور در سال ۹۶ نصف رقم پیش‌بینی‌شده برای امسال باشد!

?صندوق بین‌المللی پول با اشاره به عدم قطعیت لغو تحریم‌ها علیه ایران پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی این کشور در سال ۹۶ نصف رقم پیش‌بینی‌شده برای امسال باشد. اشاره صندوق بین‌المللی پول، به وضع تحریم‌های جدید از سوی دولت جدید آمریکا علیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی در هفته‌های اخیر بوده است

?تحلیل و ارزیابی:

1️⃣ اشاره اصلی صندوق بین‌المللی پول در به‌کارگیری مفهوم «عدم قطعیت» در لغو تحریم‌ها به رابطه ایران و آمریکا برمی‌گردد. عدم قطعیت ناشی از اینکه رفتار آمریکا چگونه خواهد بود و آیا این شرکت‌ها به خاطر سرمایه‌گذاری‌های خود مورد تنبیه قرار خواهند گرفت یا نه، مانع از اقدامات عملی آن‌ها می‌شود.

2️⃣ در دوران پس از توافق هسته‌ای برجام یکی از راهبردهای آمریکا برای حفظ فشار بر روی ایران، ایجاد عدم قطعیت در نهادهای و شرکت‌ها و بانک‌های خصوصی است که انتظار می‌رفت بعد از برجام اقدام به سرمایه‌گذاری در ایران کنند. با اتخاذ این راهبرد راه برای فشار بر ایران جهت تغییر رفتارهای این کشور مطابق باسیاست‌های آمریکا و غرب در گستره منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم می‌شود.

3️⃣ دلیل اینکه چرا تأثیر عدم قطعیت خود را بعد از گذشت حدود یک سال از برجام نشان می‌دهد این است که اصولاً در ابتدای امضای این توافق چنین برداشت می‌شد که با پایبندی طرف‌های غربی به مفاد آن فضا برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران فراهم خواهد شد، اما باگذشت زمان و بدعهدی غرب به‌ویژه آمریکایی‌ها این تصور از بین رفته و جای خود را به‌نوعی «عدم قطعیت» داد که طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول تأثیر خود را در کاهش بیش از پنجاه‌درصدی رشد سال96 اقتصادی ایران نشان خواهد داد.

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g

ارسال دیدگاه