صهیونیست‌ها و فضای ضد ایرانی پسا برجام

پس از برجام نتانیاهو و برخی از سران رژیم صهیونیستی بسیار سعی نمودند فضای ایران هراسی را تقویت نمایند. به باور برخی تحلیل‌گران برجام، ایران هراسی بالاخص در حوزه بمب هسته‌ای دیگر خریدار نخواهد داشت؛ اما روند برجام و روی کار آمدن ترامپ نشان داد که ایران هراسی حتی در حوزه هسته‌ای با برجام نه تنها تضعیف نشده، بلکه از جهاتی تقویت هم شده است.

?نتانیاهو در مصاحبه خود با برنامه 60 دقیقه شبکه سی بی اس گفت: «تنها نکته خوب برجام نزدیک‌تر شدن اسرائیل و اعراب به‌سوی یکدیگر بود.» امری که به باور جان بولتون یک فرصت بی‌نظیر ناشی از برجام است: «دولت اوباما کاری را که خیلی‌ها غیرممکن می‌دانستند،‌ انجام داده و آن نزدیک‌تر شدن عربستان سعودی و اسرائیل به هم از زمان تاریخ ایجاد دولت اسرائیل بوده است!» این نزدیکی راهبردی در کنار روی کار آمدن ترامپ، این فرصت را برای صهیونست ها ایجاد نموده که پرونده ایران هراسی را جدی تر دنبال نمایند. طی یک ماه اخیر ایران هراسی صهیونیست‌ها وارد موضوعاتی جدید (حداقل با تمرکز و شدت) بیشتری شده است که به بخشی از آنان اشاره می‌کنیم.

?تحلیل و ارزیابی

1️⃣محور شرارت
?آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که به واشنگتن سفر کرده، در دیدار با «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا، گفت امروز «محور شرارت» از ایران تا کره شمالی امتداد یافته است. محور شرارت عبارتی بود که «جورج بوش» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در سال 2002 به کاربرد و گفت ایران، عراق و کره شمالی این محور را تشکیل داده‌اند. محور شرارت عبارتی بود که جورج بوش در سال 2002 به کاربرد و گفت ایران، عراق و کره شمالی این محور را تشکیل داده‌اند

2️⃣هدف ایران، آمریکاست
?یکی دیگری از فضاسازی‌هایی که تیم نتانیاهو به دنبال آن است، ایجاد این ذهنیت است که ایران دشمن آمریکاست و مشکل ایران با رژیم هم از این منظر است. به‌طور مثال نتانیاهو در دیدار خود با ترامپ گفت: «آن‌ها می‌خواهند به این توان برسند که هرکجای کره زمین را که خواستند هدف قرار دهند و به‌خصوص نهایتاً ایالات‌متحده را» یا در مصاحبه‌ای دیگر نخست وزیر رژیم صهیونیستی با بیان اینکه از نظر ایران «آمریکا شیطان بزرگ» و «اسرائیل شیطان کوچک» است، افزود: «آن‌ها (ایران) قصد تسلط بر جهان را دارند. آن‌ها مشغول کار روی ابزاری برای دستیابی به آن هستند. آن‌ها آمریکا را بزرگ‌ترین دشمن خود می‌دانند.»

3️⃣باز کردن پرونده آمیا
?هم چنین نتانیاهو در مراسم یادبود کشته‌شدگان صهیونیست در جریان حمله 25 سال پیش به سفارتخانه این رژیم در آرژانتین، گفت به گفته یک منبع امنیتی اسرائیلی 80 درصد مشکلات امنیتی ما از ایران ناشی می‌شود. نتانیاهو همچنین مدعی شد که حمله به سفارتخانه اسرائیل در بوینوس آیرس در سال 1992 که منجر به کشته شدن 29 نفر شده بود را حزب‌الله با حمایت ایران انجام داده است. از همان لحظه اول مسئول این حمله برای ما بسیار روشن بود. ایران این حمله را طراحی کرد و حزب‌الله آن را انجام داد.

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g

ارسال دیدگاه