ترجمه اختصاصی

گزارش تحریم سپاه به پیشنهاد مارک دوبوویتز

مارک دوبوویتز مدیر اجرایی اندیشکده- به اصطلاح- دفاع از دموکراسی با همکاری ری تکیه از کارشناسان شورای روابط خارجی (CFR) آمریکا و اندیشکده واشنگتون، طی مقاله‌ای با نقد سیاست‌های دولت اوباما، پیشنهادهایی را به دولت ترامپ ارائه می‌کند که محور اصلی آن‌ها قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی است.

اندیشکده راهبردی تبیین – مارک دوبوویتز مدیر اجرایی اندیشکده- به اصطلاح- دفاع از دموکراسی (FDD) با همکاری ری تکیه از کارشناسان شورای روابط خارجی (CFR) آمریکا و اندیشکده واشنگتون، طی مقاله‌ای که در مجله فارن افرز از زیرمجموعه‌های شورای روابط خارجی آمریکا منتشر شده، با نقد سیاست‌های دولت اوباما، پیشنهادهایی را به دولت ترامپ ارائه می‌کند که محور اصلی آن‌ها قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی است. از نکات برجسته این گزارش، اشاره به نام افرادی است که برای اولین بار در دولت بوش خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی شدند. با اینکه این روزها اقدامات ترامپ عجیب به نظر می‌رسد، اما در این گزارش فاش می‌شود که باراک اوباما و هیلاری کلینتون اولین افرادی بودند که خواستار معرفی سپاه به عنوان سازمان تروریستی خارجی بودند.

نویسندگان، در ابتدای گزارش اتهامات و ادعاهای متعددی بدون ارائه سند به سپاه پاسداران وارد می‌کنند و در واقع نوعی زمینه‌سازی انجام می‌دهند تا اقدامِ عجیبِ تروریستی خواندن نیروی رسمی نظامی یک کشور، موجه به نظر برسد.

تحریم‌های مالی و بانکی به عنوان سلاح قدرتمند غرب برای مقابله با عناصر قدرت در ایران پیشنهادهای دیگر این دو نویسنده ضد ایرانی به ترامپ است تا بتوانند موجبات تضعیف این نیرو و در ادامه نفوذ منطقه‌ای و دفاعی ایران را فراهم کنند. این دو نویسنده خواستار شدت عمل بالا علیه ایران و نیروهای دفاعی‌اش هستند، به طوری که قرارگرفتن نام سپاه در فهرست مذکور را تنها گام اول ماجرا معرفی می‌کنند.

در ادامه ترجمه بخش‌هایی از گزارش مذکور ارائه می‌شود.

***

ماه گذشته، دولت دونالد ترامپ اشاره کرد که در حال بررسی است که آیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را «سازمان تروریستی خارجی» معرفی کند یا خیر؛ یعنی آن را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار دهد که حماس، حزب‌الله، داعش و بسیاری گروه‌های دیگر هم در آن هستند. منتقدان دولت حتی  از این کار هم به عنوان عمل تحریک‌آمیز نابخردانه انتقاد کردند، با اینکه ایالات متحده در سه دهۀ گذشته رسماً ایران را بزرگ‌ترین حامی تروریسم نامیده است. علاوه بر این، در سال 2007 تعدادی از سیاست‌مداران دموکرات و جمهوری‌خواه (از جمله هیلاری کلینتون و باراک اوباما که در آن زمان سناتور بودند) از لایحه‌ای موسوم به «قانون مقابله با فعالیت‌های اشاعۀ تسلیحاتی ایران» حمایت کردند که از دولت جورج بوش می‌خواست اقداماتش در جهت قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» را گزارش دهد. اما لایحه تصویب نشد.

در سوریه، سپاه نقش مهمی در حفظ حکومت بشار اسد داشته ‌است. با هدایت سردار سپاه حسین همدانی، شبه‌نظامیان سوری که طبق الگوی حزب‌الله شکل گرفته بودند وارد نبرد شدند. ایران به دلیل اقداماتش تنبیه نشد. در آن زمان به نظر می‌رسید که تمام توجه پرزیدنت اوباما در جهت رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران است و لذا او می‌خواست به هر قیمتی از رویارویی نظامی با ایران و شبه‌نظامیان شیعه‌اش پرهیز کند.

دولت ترامپ باید بداند که اگر ابتدا سپاه پاسداران را تضعیف نکند، نمی‌تواند ثبات را به غرب آسیا برگرداند. و بدین منظور، باید ابتدا امپراطوری مالی این گروه را تعقیب کند. اگر ترامپ برای گنجاندن این سازمان در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی همچنان با مخالفت روبرو شود، می‌تواند از «فرمان اجرایی 13224» استفاده کند که بوش پس از یازده سپتامبر امضاء کرد و به دولت اختیار می‌دهد دارایی‌های افراد یا گروه‌هایی را که دست به اقدامات تروریستی زده‌اند یا خطر چنین کاری از سوی آنها وجود دارد، بلوکه کند. ترامپ می‌تواند این فرمان را علیه سپاهی‌ها و هواداران‌شان به کار بگیرد و آنها را از بازارهای مالی و تجاری جهانی بیرون براند. در سال 2007، پس از آنکه نیروی قدس به حزب‌الله، طالبان و سه گروه تروریستی فلسطینی کمک کرد، بوش از این اختیار استفاده کرد تا دارایی‌های نیروی قدس را بلوکه کند.

اما تعیین و بلوکه کردن حساب‌های نیروی قدس، کفایت نمی‌کند. چنانکه جنگ سوریه نشان می‌دهد، نیروی قدس یک واحد مجزا نیست بلکه جزء لاینفکی از بدنۀ سپاه پاسداران است. واحدهای نیروی قدس و سپاه پاسداران هماهنگ با هم عمل می‌کنند، و پرسنل‌شان تحت یک ساختار فرماندهی واحد مرتب میان آنها جابجا می‌شوند. بعلاوه، نیروی قدس نقش کوچکی در طرح‌های تجاری گستردۀ سپاه پاسداران دارد، ولی از عایدات این طرح‌ها برای تأمین مالی فعالیت‌های تروریستی استفاده می‌کند. بنابراین استفاده از فرمان اجرایی بوش برای معرفی سپاه پاسداران [به عنوان حامی تروریسم] اقدام بسیار مؤثرتری است، بویژه اگر دولت ترامپ فهرست نهادها و افراد تحریم‌شدۀ سپاه را گسترش دهد تا به جای 60 مورد فعلی، هزاران شرکت صوری که توسط سپاهی‌ها اداره می‌شوند را شامل گردد. این کار فشار مالی بیشتری بر این گروه وارد می‌کند، چون ریسک‌ها را برای آن شرکت‌های اروپایی و آسیایی که به دنبال دادوستدهای چندین میلیارد دلاری در بخش‌های تحت کنترل سپاهی‌ها هستند، افزایش می‌دهد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ابزار تروریسم خارجی تهران تبدیل شده است. برای تضعیف جمهوری اسلامی، ایالات متحده باید راهی برای کاهش قدرت سپاهی‌ها بیابد. معرفی آن به عنوان یک گروه تروریستی، صرفاً یک گام در آغاز این راه است.

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران ترجمه شده و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
• پیوند اصل گزارش در پایگاه «فارن افرز»:
https://www.foreignaffairs.com/articles/iran/2017-03-06/labeling-irans-revolutionary-guard
• مترجم: گروه رصد اندیشکده راهبردی تبیین

ارسال دیدگاه