?مقدمه
با اختصاص جایزهی #اسکار به فیلم #فروشنده، این واقعه از ابعاد گوناگون مورد توجه نخبگان و افکار عمومی قرار گرفت. فارغ از تحلیلهای درونمتنی فیلم، مسائل برونمتنی آن قابلتأمل و توجه است. با آغاز پیشفروش بلیت فیلم #فروشنده برای اکران در فلسطین اشغالی، به نظر میرسد مسائل جانبی این فیلم باید به مثابه قطعات گوناگون، در کنار هم قرار گرفته و تحلیل و بررسی شود
?موارد قابلتأمل در خصوص فیلم #فروشنده
1️⃣پیشفروش بلیت فیلم در سایت lev برای اکران در فلسطین اشغالی
2️⃣شراکت مالی (fund) و یا سرمایهگذاری «co-finance» موسسهی «دوحه فیلم» متعلق به دختر پادشاه قطر
3️⃣تهیهکنندگی «ممنتو فیلم» فرانسه
4️⃣اختصاص حق امتیاز پخش فیلم در آمریکا به شرکت #آمازون (Amazon.com)
5️⃣انتشار پیام تبریک صفحهی توییتر وزارت امور خارجه آمریکا (USAdarFarsi@) و حذف آن
6️⃣اختصاص جایزهی اسکار بهترین فیلم مستند، به مستند «کلاهسفیدها» که مبتنی بر قرائت آمریکایی بحران سوریه است
7️⃣اکران رایگان فیلم در شهر لندن
8️⃣اظهارنظر چهرههای خارجی ازجمله #رئیس_جمهور_آمریکا در خصوص سیاسی بودن جایزهی اسکار
9️⃣اشارهی #گاردین به اعتقاد برخیها در خصوص افزایش شدید رأی فیلم، به خاطر اعتراض به سیاستهای ترامپ
?اشارهی #نیویورک_تایمز در مورد اینکه فیلم، بازتاب حقیقی جامعه ایران است
✳️نتیجهگیری
با نگاهی به موارد ذکرشده، سؤالاتی مطرح میشود که پاسخ به آنها فهم صحیح این مسئله را ممکن میسازد:
آیا امکان درخشیدن و موردتوجه قرار گرفتن در مجامع غربی و بینالمللی برای تمام آثار هنری فراهم است؟ و مجامع هنری معروف جهان، بدون جهتگیری های خاص، یک اثر را موردتوجه همگان قرار میدهند؟
و فراتر از فیلمها و جشنوارهها، منفعت دیپلماسی عمومی قدرتها در نوع معرفی کشور ایران به افکار عمومی جهان چقدر نقش دارد؟
***
• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین
• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:
https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g