دیلی سیگنال:دیلی سیگنال:

پول‌های جورج سوروس و سفارتخانه‌های بدنام آمریکا، جهان سیاست را به فساد کشانده‌اند

وبگاه آمریکایی در گزارشی نوشت: آمریکا با سرمایه گذاری بر گروه‌های چپ کشورهای حوزه بالکان به مقابله با ارزش‌های سنتی عامه مردم و تمامیت ارضی آن‌ها برآمده است.

وبگاه آمریکایی«دیلی سیگنال» در گزارشی به قلم « مایک گونزالس» پیرامون سوء استفاده «جورج سوروس» سرمایه دار مشهور آمریکایی از اموالش در عالم سیاست در کشورهای کوچک حوزه بالکان چون  مقدونیه و آلبانی البته با دستور روسای جمهوری آمریکا  نوشت: مقدونیه، کشور کوچک حوزه بالکان به سمبل نبرد ببن احزاب محافظه کاری که از ارزش‌های سنتی و تمامیت ارضی کشور حمایت می‌کنند و آن‌هایی که با حمایت میلیاردر لیبرال و دستور کار بلند پروازانه  او که در آن که گرایش‌های جنسی،مواد مخدر و نیز ترنس ناسیونالیسم مشاهده می‌شوند، مبدل شده اند.

این وبگاه با اشاره به نقش «جسی بیلی» سفیر وقت آمریکا در دولت «باراک اوباما» رییس جمهور این کشور در به هم ریختن اوضاع مقدونیه و اتهام‌های نابجای او  علیه حزب محافظه کار «وی ام آر او» که اینک تحت موشکافی دقیق کنگره قرار گرفته است، نوشت: جمهوریخواهان مجلس نمایندگان و سنا در 17 ژانویه از بیلی خواستند تا درباره گزارش‌ها مبنی بر این این‌که سفارت او موسسه «جامعه باز» جورج سوروس را به عنوان مجری اصلی آژانس آمریکا در اجرای پروژه بین المللی توسعه در مقدونیه انتخاب کرده بود، توضیح دهد.

بر این اساس، در حالی که قرار بود این سرمایه‌ها برای تحکیم حاکمیت قانون، افزایش رشد اقتصادی و حمایت از امنیت منطقه‌ای هزینه شوند اما در واقع مشخص شد که در قرارداد 2.54 میلیون دلاری با موسسه سوروس این هزینه صرف آموز‌ش فعالیت مدنی و تهییج مردم  شد.

در ادامه این گزارش به عدم پاسخ صریح جس بیلی به نامه جمهوریخواهان و پاسخ‌های پر ابهام وزارت خارجه در این زمینه و انجام تحقیقات دیگر از سوی دفتر حساب دهی دولت آمریکا و حسابرسی از وزارت خارجه و آژانس توسعه بین‌الملل در مورد مقدوینه و بنیاد سوروس اشاره شده است.

نویسنده در بخش دیگر این مطلب با اشاره به امتناع «جورج ایوانف» رییس جمهور  مقدوینه در حکم دادن به حزب سوسیال دموکرات این کشور در شکل دادن دولت به دلیل این‌که رهبر این حزب خواسته بود آلبانیایی زبان رسمی در سرتاسر مقدوینه شود، به فعالیت سوروس در آلبانی  پرداخته و نوشت: اینک آلبانی کشور دیگری است که فعالان سوروس و موسسه‌اش تحت موشکافی کنگره پیرامون دلیل حمایت از دولت «ادی راما» نخست وزیر این کشور قرار گرفته‌اند که البته در این بین نام «دونالد لو» سفیر وقت آمریکا در این کشور که حامی احزاب تحت پشتیبانی سوروس بود نیز مشاهده می‌شود. این در حالی است که راما از دوستان نزدیک به سوروس هفته گذشته از آمریکا درخواست کرد تا بالکان را به دست روسیه‌ای که نفوذش از گذشته بیشتر شده است، واگذار نکند.

 روسیه نیز البته سعی در حضور در حوزه سیاسی اروپا دارد و در مقدونیه نیز سعی دارد خود را حامی حزب محافظه کار «وی ام آر او» نشان دهد که در انتخابات 11 دسامبر بیشترین آرا‌ را به خود اختصاص داد. روسیه در پنجشنبه گذشته دولت آلبانی، ناتو و اتحادیه اروپا را محکوم کرد که سعی دارند دولت طرفدار آلبانی را بر مقدوینه تحمیل کنند.

نویسنده این مطلب در خاتمه می‌نویسد: اما سفارتخانه‌های بدنام ما در حمایت از سوروس و سیاست‌های مترقی خواهانه او موجب تحریک مردم سنتی مقدوینه و جاهای دیگر شدند و اینک برخی دوستانم در مقدوینه می‌گویند، از آمریکا متنفریم.

«جیسون مایکو» بازرگان آمریکایی که بیش از دو دهه در این کشور حوزه بالکان حضور دارد، می‌گوید: «‌آن‌ها در واقع نه از آمریکا بلکه از آنچه که دولت اوباما انجام داد متنفرند.»

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
• منبع: فارس

ارسال دیدگاه