گمانه‌زنی مفسر انگلیسی درباره آینده نامعلوم پوپولیسم در غرب

«پیتر کلنر» مفسر انگلیسی، انتخاب «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را نقطه اوج ظهور پوپولیسم در غرب ارزیابی کرد و با هشدار درباره تبعات منفی آن پیش‌بینی کرد با وجود آینده نامعلوم پوپولیسم، ممکن است صرفا تهدیدی کوتاه‌مدت باشد.

وی طی مطلبی در تارنمای کارنگی نوشت: از زمان انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات نوامبر 2016 (آبان 95) این پرسش مطرح است که آیا پوپولیسم (عوام گرایی) در آمریکا و اروپا به اوج خود رسید؟ چند ماه قبل از آن انگلیس رای به خروج از اتحادیه اروپا داد.
نویسنده با اشاره به گمانه زنی ها درباره ظهور پوپولیسم در غرب نوشت: اتریش ممکن است یک رئیس جمهوری نئوفاشیست را انتخاب کند، ‘گرت ویلدرز» سیاستمدار راست افراطی ممکن است بر عرصه سیاست هلند چیره شود، «مارین لوپن» رهبر جبهه ملی فرانسه ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 در فرانسه پیروز شود و حزب ضد مهاجرت «آلترناتیو برای آلمان» (AfD) ممکن است سیاست های آلمان را به سمت جناح راست سوق دهد.
نگاهی به اتفاقاتی که از زمان انتخاب ترامپ رخ داده است نشان می دهد که شش هفته پس از مراسم سوگندش، وی پایین ترین سطح محبوبیت یک رئیس جمهوری جدید در آمریکا را در تاریخ نظرسنجی ها دارد. رسوایی دامن دولتش را گرفته است و وی مجبور شده از برخی از سیاست های وعده داده شده- از لغو قانون اوباماکر گرفته تا توافق هسته ای ایران و حمایت از ناتو و وادار کردن مکزیک برای پرداخت پول ساخت دیوار در مرزهای جنوبی آمریکا – عقب نشینی کند.
در رابطه با انگلیس، وضعیت پیچیده تر است. انتظار می رود «ترزا می» نخست وزیر انگلیس رسما این ماه و به دنبال اجرای ماده 50 پیمان اتحادیه اروپا (لیسبون) رسما روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) را آغاز کند. انتظار می رود انگلیس تا بهار سال 2019 از اتحادیه اروپا خارج شود.
هرچند که اقتصاد انگلیس در ماه های پس از همه پرسی همچنان به رشد خود ادامه داده، اما نشانه های شکنندگی آن در حال ظهور است. افزایش تورم در حال نابود کردن استانداردهای زندگی در این کشور است و بازار مسکن در وضعیت ضعیفی بسر می برد. سرمایه گذاران بین المللی فعالیت خود را به تعویق انداخته اند. برای پیش بینی تبعات سیاسی چنین شرایطی هنوز بسیار زود است اما تبعات برگزیت را نباید نادیده گرفت.
در عین حال، حزب استقلال اروپا ستیز (یوکیپ) در انگلیس در وضعیت بدی بسر می برد و روز به روز این وضعیت وخیم تر می شود. حزب یوکیپ که در سال 1993 میلادی و با هدف تلاش برای خارج شدن انگلیس از اتحادیه اروپا و مقابله با موج مهاجران اروپایی تشکیل شده است، از جمله حامیان اصلی برگزیت شمرده می شود. «نایجل فاراژ» رهبر سابق این حزب علنا با «داگلاس کارسول» تنها عضو هم حزبی اش در پارلمان درگیر شد. در دوم مارس گذشته رهبر جدید این حزب «پل ناتال» رهبر جدید یوکیپ پیروز شد. این حزب که به عنوان یک نیروی موثر شناخته می شد ممکن است به پایان خود نزدیک شده باشد.
در اتریش، «نوربرت هوفر» نامزد حزب راست افراطی آزادی در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورد. وی در انتخابات اولیه در مه 2016 میلادی 31 هزار رای کسب کرد اما در دور دوم به رقیب خود «الکساندر ون دربلن» نامزد مستقل مورد حمایت حزب سبز شکست خورد.
نظرسنجی های جدید در فرانسه نشان می دهد که لوپن به سمت شکست در انتخابات فرانسه پیش می رود و احتمال دارد که به دور دوم انتخابات در 7 مه راه یابد هر چند که نظرسنجی ها نشان می دهد وی باید بیش از 40 درصد آرا را کسب کند. در حقیقت وی دیگر به اندازه هفته های قبل برای پیروزی در دور نخست مطمئن نیست. حمایت از وی متوقف شده است در حالی که حمایت از «امانوئل ماکرون» نامزد مستقل افزایش یافته است. اما نظرسنجی ها همچنان باید تاثیر تحقیقات درباره نامزد جمهوری خواهان «فرانسوا فیون» در ماجرای پرداخت های غیرقانونی به همسرش را مشخص کنند.
پیروزی ماکرون در انتخابات ماه مه گویای آن خواهد بود که ممکن است رهبر میانه شورش پوپولیستی را شکست دهد.
در هلند، ویلدرز رهبر حزب برای آزادی (PVV) ممکن است نتواند در انتخابات پارلمانی 15 مارس (25 اسفند) پیروز شود. نظرسنجی های دسامبر گذشته نشان می داد که این حزب اروپاستیز احتمالا 37 کرسی از 150 کرسی پارلمان را کسب خواهد کرد و بسیار جلوتر از هر حزب دیگری بود اما تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد که ممکن است حدود 25 کرسی را از آنِ خود کرده و قدرت را به حزب راست میانه برای آزادی ودمکراسی (VVD) واگذار کند.
در آلمان، حمایت از حزب آلترناتیو برای تغییر در اوایل ماه ژانویه حدود 15 درصد بود. متوسط نظرسنجی های کنونی حمایت از این حزب را 10 درصد براورد کرده است که یک سوم میزان حمایت از زمان آغاز سال جدید است.
در فنلاند، حمایت از حزب راست افراطی و تندروی «فنلاندی های واقعی/ Finns Party» از زمان انتخابات پارلمانی سال 2015 به نصف کاهش یافته و از 18 درصد به 9 درصد رسیده است. مصالحه بر سر قدرت و نیاز به مطابقت با واقعیت ها باعث محرومیت انتقال پیام پوپولیستی این حزب شده است. این حزب که در انتخابات قبلی در رده سوم قرار گرفت تلاش می کند از قرار گرفتن در رده ششم در انتخابات سال 2019 اجتناب کند.
این گزارش در پایان با اشاره به وضعیت نامعلوم در آینده، احتمال بی اعتنایی ترامپ به شکست هایش و احتمال قوت گرفتن دوباره احزاب یوکیپ در انگلیس، حزب آزادی در اتریش، جبهه ملی در فرانسه، حزب برای آزادی در هلند، آلترناتیو برای المان و حزب فنلاندی های واقعی نتیجه گرفت هر چند که انتخابات 8 نوامبر در آمریکا پوپولیسم را به اوج رساند اما تاریخ نویسان آینده احتمالا نارامی های سیاسی سالهای اخیر در بسیاری از کشورهای غربی را به عنوان مقدمه ای برای ورود به عصر جدید ناسیونالیسم قلمداد نخواهد کرد بلکه به آن به عنوان تهدیدی کوتاه مدت نگاه خواهند کرد که با وجود برانگیختن چالش هایی، اما در نهایت منجر به نابودی نظم بین المللی لیبرال نشد.

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
• پیوند اصل گزارش در پایگاه «کارنگی»:
http://carnegieeurope.eu/strategiceurope/68183?lang=en
• منبع: ایرنا

ارسال دیدگاه