دعوت از ایران، هند، آمریکا و کشورهای آسیای مرکزی برای حضور در نشست مسکو راجع‌به افغانستان

«ولادیمیر سفرانکوف» - معاون نماینده‌ی روسیه در سازمان ملل - اعلام کرد که ایران، هند، آمریکا و کشورهای آسیای مرکزی در نشست آینده‌ی مسکو درباره روند صلح افغانستان شرکت کنند.

?«ولادیمیر سفرانکوف» – معاون نماینده‌ی روسیه در سازمان ملل – اعلام کرد که ایران، هند، آمریکا و کشورهای آسیای مرکزی در نشست آینده‌ی مسکو درباره روند صلح افغانستان شرکت کنند.
در ماه دسامبر سال گذشته‌ی میلادی، رسانه‌ها از برگزاری نشستی سه‌جانبه (روسیه، چین و پاکستان) به‌منظور بررسی روند صلح افغانستان در مسکو خبر دادند. عدم دعوت از دولت کابل و دیگر دولت‌های مؤثر در حوزه‌ی افغانستان، عکس‌العمل‌هایی را نسبت به آن برانگیخت. این واکنش‌ها، مسکو را بر آن داشت تا از دولت افغانستان و چند کشور دیگر، جهت شرکت در این نشست دعوت به عمل آورد.

?تحلیل و ارزیابی:

1️⃣ پس از خروج شوروی از افغانستان، روسیه بازیگر فعالی در این کشور محسوب نمی‌شد، اما طی یک سال گذشته، به یکی از فعال‌ترین کنشگران این کشور تبدیل‌شده است.

2️⃣ این کشور به ارتباط گرفتن با گروه طالبان و تقویت آن در مقابل داعش اکتفا نکرده و در حوزه‌های بین‌المللی و چندجانبه نیز در پی ایجاد و تقویت جای پا در افغانستان است. بسیاری از کارشناسان، برگزاری چنین نشست‌هایی را در راستای تلاش مسکو جهت تقویت نفوذ در افغانستان و مشروعیت‌بخشی به طالبان ارزیابی می‌کنند.

3️⃣ عمده‌ترین ملاحظات روسیه را در قبال افغانستان، داعش و قاچاق مواد مخدر تشکیل می‌دهند. روسیه که در سوریه با گروه‌های تکفیری درگیر است، از باز شدن یک جبهه‌ی دیگر در حوزه‌ی آسیای مرکزی واهمه دارد و این موضوع، عمده‌ترین نگرانی این کشور را راجع به افغانستان شکل می‌دهد.

4️⃣ علاوه بر این، روسیه به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مواد مخدر افغانستان تبدیل‌شده و یکی از اصلی‌ترین راه‌های کاهش آن را مذاکره با طالبان می‌داند.

⬅️ نتیجه: روسیه اکنون دریافته که هرگونه تلاش جهت افزایش نفوذ در افغانستان، نمی‌تواند به‌صورت یک‌جانبه به نتیجه برسد و برگزاری هر کنفرانسی درباره‌ی افغانستان، باید دیگر کشورهای ذینفع را درگیر کند. لذا، در نشستی که قرار است به زودی در مسکو راجع به روند صلح افغانستان تشکیل شود، از کشورهایی نظیر ایران و هند نیز دعوت به‌عمل آمده است.

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g

ارسال دیدگاه