همراه با ترجمه متن کامل گزارش

بررسی جلسه استماع کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا/ قسمت اول

جنگ اطلاعاتی و رسانه‌ای، محور اصلی اظهارات کارشناس ارشد اندیشکده CSIS در برابر کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران است.

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr5', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr5", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

1- خلاصه مدیریتی

گزارشی که اسکات مادل، کارشناس ارشد فرماندهی عملیات ویژه ایالات‌متحده در حوزه امور مالی ضد گروه‌های تروریستی در غرب آسیا و دولت‌های حامی تروریسم، در کمیته‌ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ارائه می‌دهد، طیف وسیعی از پیشنهاد‌ها و راهکنش‌ها را در قالب هفت توصیه برای شکل‌دهی به سیاست آینده آمریکا در قبال ایران مطرح می‌کند.

مجموعاً هفت توصیه ارائه شده است که در توصیه‌ی شماره یک به مؤلفه‌های هجوم رسانه‌ای پرداخته‌شده و ادغام عملکردی صدای آمریکا در رادیو صدای آزاد اروپا مهم‌ترین نکته‌ای است که در آن مطرح‌ گردیده است. در توصیه‌ی شماره دو، محورهایی که باید در هجوم رسانه‌ای موردتوجه قرار گیرند، در قالب مواردی مانند تمرکز بر حقوق زنان، معلمان، گروه‌های قومیتی و بهره‌برداری از بحران‌های اجتماعی آورده شده‌اند. توصیه‌ی شماره سه حاوی رهنمودهایی برای پرونده‌سازی و افشاگری علیه ایران توسط رسانه‌های تحت فرماندهی واحد آمریکا است. هدف این توصیه بدنام کردن ایران از طریق برچسب زدن به نهادهایی مانند سپاه و نسبت دادن قاچاق مواد مخدر و فساد اقتصادی به این نهاد است. نکته اصلی توصیه‌ی شماره چهار افزایش هرچه بیشتر تعداد افرادی است که از حکومت ایران جداشده و به آمریکا می‌پیوندند. این افراد شامل متخصصین، هنرمندان و افراد مشهور و مقامات می‌شوند. طرح اعطای تابعیت مضاعف و گرین کارت برای تسهیل این فرایند و تشویق عناصر نفوذی برای همکاری با آمریکا ارائه شده است. موضوعاتی مانند ایجاد فهرستی از مقامات ایران و انتساب فساد به اعضای این فهرست در قالب توصیه شماره پنج مطرح‌شده و سه هدفِ به‌هم‌پیوسته‌یِ – تخریب نهادهایِ وابسته به رهبری، – بدنام کردن نظام سیاسی، – حمله به پایگاه مردمی جمهوری اسلامی را دنبال می‌کند. توصیه‌ی شماره شش، به طرح موضوع تقویت نجف به‌عنوان دومین مرکز تشیع و قرار دادن آن در مقابل ایران پرداخته است. یک وجه مجموعه توصیه‌های ارائه‌دهنده، برنامه‌ریزی برای دوران جانشینی رهبری انقلاب اسلامی و نیز مرجعیت آیت‌الله سیستانی در عراق است. به‌عبارتی‌دیگر آمریکا در حال تدوین برنامه‌ای برای تقویت عناصر وابسته به خود جهت نقش‌آفرینی در فرایند تعیین جانشین رهبری انقلاب در ایران و مرجعیت در عراق است. نهایتاً توصیه شماره هفت با ارجاع به اظهارات مشاور سابق امنیت ملی ترامپ مبنی بر هشدار به ایران، خواهان تغییر در قواعد درگیری بین نیروی دریایی سپاه پاسداران با ناوهای آمریکایی در حال تردد در خلیج‌فارس با رویکردی سخت‌تر شده است.

 

2- مقدمه

«هشدار به ایران» عنوان جلسه‌ای است که کمیته‌ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با حضور کارشناسان مختلف از اندیشکده ها و نهادهای حکومتی آمریکا با تمرکز بر جمهوری اسلامی ایران برگزار کرده است. در این جلسه که شامل چهار ارائه با حضور «اسکات مادل» مدیر گروه رپیدن[1] و مشاور ارشد اندیشکده CSIS، «کاترین باوئر» کارشناس اندیشکده واشینگتن، «دکتر اندرو اگزوم» دستیار وزیر دفاع آمریکا در حوزه غرب آسیا و کارشناس مرکز CNAS و «دیوید آلبرایت» فیزیکدان و مؤسس اندیشکده ISIS می‌شود. در این چهار جلسه آینده سیاست ایالات‌متحده آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران ذیل موضوعات؛ «تقویت جنگ رسانه‌ای و نرم علیه ایران»، «بازسازی نظام تحریم‌ها علیه ایران»، «تشریح موقعیت نظامی ایران و راه‌های مقابله با آن» و «موضوع توانمندی و ظرفیت هسته‌ای ایران» تشریح گردیده است. هرچند نمی‌توان این گزارش‌ها را جزو اسناد مصوب و لازم‌الاجرای آمریکا در قبال ایران تلقی کرد، اما بدون تردید محتوای آن‌ها بیانگر چهارچوب سیاست ایالات‌متحده در برابر ایران و نشان‌دهنده نوع دید کنگره در مورد ایران و توانمندی‌های آن است. ازاین‌رو اندیشکده راهبردی تبیین اقدام به تهیه گزارش مشروح و تحلیلی نشست‌ فوق به روش «تحلیل گروه متمرکز» نموده است که قسمت اول آن شامل اظهارات اسکات مادل از اندیشکده CSIS می‌شود.

 

 

3- معرفی اسکات مادل

اسکات مادل کارشناس ارشد فرماندهی عملیات ویژه ایالات‌متحده در حوزه امور مالی ضد تهدید گروه‌های تروریستی در غرب آسیا و دولت‌های حامی تروریسم است. وی در حال حاضر به‌عنوان کارشناس مشاور در برنامه “Burke Chair in Strategy” در اندیشکده CSIS مشغول به فعالیت است. این برنامه به ارائه تحلیل‌های نظامی و سیاسی چالش‌های راهبردی ایالات‌متحده  می‌پردازد. اسکات مقامی اخیراً به‌عنوان افسر ارشد در بخش خدمات مخفی ملی در سازمان سیا مشغول به کار شده است و به تدوین نسل جدید راهبردهای جمع‌آوری اطلاعات، مهارت جاسوسی و کاربردهای پیشرفته زبان خارجی  می‌پردازد.

اندیشکده مطالعات بین‌المللی و راهبردی (CSIS) سومین اندیشکده برتر آمریکا و چهارمین اندیشکده برتر دنیا است و درزمینه‌ی وابستگی آن به احزاب آمریکا، اندیشکده‌ای دوحزبی شناخته می‌شود. این اندیشکده در سال 2013 در عرصه امنیت بین‌الملل رتبه اول دنیا را در اختیار داشت. این مرکز تحلیل‌های راهبردی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی ارائه می‌دهد و تمرکز ویژه‌ای بر ارتباطات بین‌المللی، تجارت، فنّاوری، اقتصاد، انرژی و مباحث ژئواستراتژیک دارد.

 

4- خلاصه‌ای از گزارش اصلی

گزارش اسکات مادل در حضور کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ارائه‌شده است. این گزارش با محوریت جنگ اطلاعاتی و رسانه‌ای ارائه‌شده و می‌توان گفت تعمداً نسبت به تقابل سخت و نظامی با ایران تغافل شده است. این تغافل از دو عامل نشات می‌گیرد؛ اول عجز و ناتوانی آمریکا در شکل دادن به هجوم نظامی علیه ایران و دوم توانایی‌های بالقوه و بالفعل ایران در حوزه‌های مختلف نظامی. ضمن اینکه جنگ اطلاعاتی و رسانه‌ای علیه ایران نسبت به جنگ نظامی کم‌هزینه بوده و علی‌رغم زمان‌بر بودن، دارای آثار عمیقی است. در این گزارش مادل طیف وسیعی از پیشنهاد‌ها را در قالب هفت توصیه برای شکل‌دهی به سیاست آینده آمریکا در قبال ایران مطرح می‌کند. کنگره آمریکا به دلیل وظیفه قانون‌گذاری که بر عهده داشته و اختیار اختصاص بودجه‌ای که دارد، نقش مهمی در ریل‌گذاری سیاست خارجی و داخلی آمریکا بازی می‌کند. گزارش اسکات مادل نیز ازاین‌جهت که مجموعه‌ای از توصیه‌ها را در اختیار واضعان سیاست‌های کلی آمریکا قرار می‌دهد دارای اهمیت اساسی بوده و بررسی دقیق و تحلیلی می‌طلبد.

 

5- تحلیل کلیات گزارش

در این گزارش که توسط «اسکات مادل» ارائه‌شده است، نگاه اطلاعاتی و نرم، غلبه داشته و بر مقابله با عناصر اقتدار آفرینِ ملی، تأکید ویژه‌ای شده است. در ابتدای گزارش توصیه‌شده است که راهبرد آمریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران بر «بدنام کردن اسلام انقلابیِ مستقر در ایران» متمرکز باشد، مادل راهکاری که ارائه می‌دهد «توسعه ارزش‌های لیبرالی» با تمرکز بر زنان، اهل سنت و اقشاری که ظرفیت بهره‌برداری از آن‌ها علیه نظام سیاسی وجود دارد است. به‌موازات طرح پروژه بدنام کردن اسلام انقلابی، ترویج نوع دیگری از اسلام را نیز مطرح می‌کند. مادل با طرح «تقویت نجف» و قرار دادن آن در مقابل ایران و نیز حمایت از عناصر شیعه انگلیسی در ایران به ارائه راهکارهایی جهت ترویج اسلامی که مطابق با میل آمریکایی‌ها بوده و تأمین‌کننده منافع آن‌ها باشد می‌پردازد. جهت کلی گزاره‌های مندرج در گزارش تضعیف پایه‌های حمایت مردمیِ نظام جمهوری اسلامی، برای تحقق هدف نهایی که «تغییر رفتار ایران» ذکرشده است، می‌باشد و ارائه‌دهنده صراحتاً بیان می‌کند که «جمهوری اسلامی در آستانه فروپاشی نیست» فلذا برای تغییر رفتار آن برنامه‌ریزی می‌کند. راهکارهای ارائه‌شده در این جلسه عمل‌گرایانه هستند و تمرکز بر ضعف‌های سواد رسانه‌ای و سواد امنیتی جامعه ایران چشمگیر است.

توصیه‌های مادل را می‌توان در 6 دسته‌بندی استخراج کرد؛ رسانه، جنگ اطلاعاتی و رسانه‌ای، جنگ اطلاعاتی و جاسوسی، جنبش‌های اجتماعی، بزرگ‌نمایی فساد و مسئله حقوق بشر و تقابل گفتمانی. تقریباً بخش اعظمی از توصیه‌هایی که در این نشست ارائه‌شده‌اند در رفتار خصمانه آمریکا علیه ایران مسبوق به سابقه‌اند و در این گزارش با راهکنش‌های جدیدی مطرح ‌شده‌اند. ویژگی دیگر گزارش نسبت به سه نمونه‌ی دیگر، رادیکال‌تر بودن آن است، بااین‌حال تمرکز اصلی آن نه بر راهکار نظامی بلکه بر راه‌های نرم‌تر مانند جنگ اطلاعاتی و رسانه‌ای قرار دارد. یک خصوصیت بارزِ توصیه‌های گزارش، این است که به‌صورت آشکار و عیان بیان‌شده‌اند (که احتمال دارد در اثر فضای جمهوری خواهانه حاکم بر جو نشست باشد) و نکته دیگر اینکه تمامی راهکنش‌هایی که علیه ایران مطرح‌شده‌اند قابلیت این را دارند که از سوی جمهوری اسلامی ایران با ارائه راهکارهای بدیل، خنثی شوند.

ارزیابی غنای اطلاعاتی گزارش نشان می‌دهد ارائه‌دهنده، اطلاعات میدانیِ گزینش‌شده‌ای را در اختیار داشته است. جمع‌آوریِ اطلاعات میدانی از ایران، همواره موردتوجه نهادهای مختلف اطلاعاتی آمریکا بوده است. بخشی از این اطلاعات از طریق سفارت‌خانه کشورهای متحد آمریکا در ایران و بخشی دیگر از طرق مستقیم و غیرمستقیم تأمین می‌گردد و پیش‌بینی می‌شود با توجه به راهکارهای ارائه‌شده در این گزارش که عملیاتی کردن آن‌ها شدیداً نیازمند اطلاعات دقیق میدانی است، فرایند جمع‌آوری اطلاعات از ایران تسریع و تدقیق شود.

یک نکته جانبی گزارش این است که از سطح افشای اطلاعات خوبی برخوردار است. به‌عبارتی‌دیگر بامطالعه تحلیلی آن می‌توان اشراف نسبی بر راهکنش‌های آمریکا در قبال ایران پیدا کرد. همین عامل است که بسیاری از گزاره‌های تهاجمی این گزارش می‌توانند با اتخاذ رویکرد بدیل توسط ایران خنثی شوند. توصیه‌های حاوی تغییراتی که برای انجام در رسانه فارسی‌زبان «صدای آمریکا» پیشنهادشده‌اند از این نوع می‌باشند.

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr2', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr2", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

6- تحلیل بخش‌های گزارش

1-6- جنگ اطلاعاتی و رسانه‌ای علیه ایران

اسکات مادل ذیل توصیه‌های خود برای راه‌اندازی جنگ اطلاعاتی و رسانه‌ای علیه ایران، در قالب بهبود کیفی و ساختاری رسانه صدای آمریکا پیشنهاد می‌کند تا این رسانه به همراه رسانه صدای آزاد اروپا در سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا ادغام عملیاتی شده و ذیل فرماندهی عملیاتی واحد ایالات‌متحده آمریکا قرار گیرند. ضرورت این ادغام عملکردی در انسجام عملیاتی این رسانه‌ها در جنگ اطلاعاتی و رسانه‌ای علیه ایران بیان‌شده است تا هم با بهبود فنی از سد پارازیت‌ها عبور کرده و هم با بهبود کیفی برنامه‌های باکیفیت بالاتری فراتر از گزارش اخبار ارائه دهند. مادل مقصود خود از ساختن برنامه‌هایی فراتر از گزارش اخبار را پنهان نکرده و با خط دهی «تولید برنامه‌هایی که در هم تنیدگی امپراتوری اقتصادی سپاه پاسداران با فساد را نشان دهد» صراحتاً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نشانه‌گیری می‌کند.

مادل در توصیه‌های خود رسانه‌های بیگانه را عامل متحد کننده چالش‌ها و بحران‌های کوچک داخلی ایران برای شکل‌دهی به یک چالش و بحران بزرگ علیه نظام سیاسی معرفی می‌کند. وی توصیه می‌کند تا این رسانه‌ها در بعد داخلی شکاف‌های موجود (ادعایی) در ایران را با محوریت جریان فتنه بازسازی و تعمیق کنند، از اعتراضات صنوف مختلف که گاهاً در اثر مشکلات اقتصادی و معیشتی انجام می‌شوند بهره‌برداری سیاسی نمایند و به‌صورت کلی نقش متصل‌کننده این اعتراضات را بر عهده داشته باشند. علاوه بر اعتراضات صنفی، مسائل اجتماعی مانند سلامت و رفاه، مسائل زیست‌محیطی مانند آلودگی هوا و نیز بحث پارازیت‌ها برای ایجاد بحران و ناآرامی داخلی در ایران موردتوجه قرارگرفته‌اند.

راهکنشی که در بعد بین‌المللی برای رسانه‌های تحت فرمان آمریکا ترسیم می‌شود این است که این رسانه‌ها با شکل‌دهی به یک جنگ منظم رسانه‌ای علیه ایران، بین اقدامات جمهوری اسلامی و بی‌ثباتی منطقه ایجاد رابطه کرده و مقدمه تضعیف حمایت بین‌المللی از ایران را فراهم کنند. در این راستا بر پرونده‌سازی علیه ایران در قالب ارتباط پشت پرده با گروه‌های تروریستی مانند القاعده و طالبان مورد تأکید صریح قرارگرفته‌اند. مادل تصویری که از ایران به‌عنوان کشور مقابله‌کننده با تروریسم در سطح منطقه وجود دارد را هدفی معرفی می‌کند که می‌باید توسط رسانه‌های تحت فرماندهی آمریکا مخدوش شوند. هدف از مخدوش کردن چهره ایران می‌تواند اعتبار زدایی از ایران در بعد خارجی و ناامید کردن نسل سوم و چهارم انقلاب در بعد داخلی باشد.

مادل در بخش دیگری از سخنان خود، از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا می‌خواهد تا بودجه لازم را برای ارتقاء کمی و کیفی سایت‌هایی که علیه ایران فعالیت می‌کنند، اختصاص دهند. این بودجه که ذیل بودجه دیپلماسی عمومی وزارت خارجه آمریکا قرار می‌گیرد باعث می‌شود که سایت‌های ضد ایرانی بیشتر دیده شوند و به‌نوعی بخشی از پازل جنگ رسانه‌ای و اطلاعاتی علیه ایران تکمیل شود.

 

2-6- نقطه تمرکز حمله؛ نظام سیاسی ایران

هدف‌گذاری تمام اقدامات علیه ایران، تغییر رفتار این کشور در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی مطابق باسیاست‌های ایالات‌متحده آمریکا است. در این راستا مادل «ارسال پیام حساب کشی» از ایران را حائز اهمیت ویژه می‌داند. پیش‌فرض پنهان ارائه‌دهنده بحث معادل گرفتن حکومت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، به همین دلیل توصیه‌هایی که باهدف مقابله با حکومت ایران ارائه‌شده‌اند در حقیقت سپاه را مورد هدف قرار داده‌اند. توصیه‌های تهاجمی علیه سپاه پاسداران حول سه موضوع تروریسم، با تمرکز مستقیم بر سپاه قدس و حمایت آن از جبهه مقاومت منطقه، موشکی با تمرکز مستقیم بر نیروی هوافضای سپاه و آزمایش‌های موشکی و حقوق بشر با تمرکز غیرمستقیم بر سازمان اطلاعات سپاه در کنار نهادهایی مانند ستاد حقوق بشر قوه قضائیه است.

بزرگ‌نمایی وجود فساد در نظام سیاسی به‌عنوان یکی از اهدافی است که مادل به‌صورت غیرمستقیم تحقق آن را معیاری برای پیروزی در جنگ اطلاعاتی و رسانه‌ای علیه ایران معرفی می‌کند. در این راستا توصیه می‌کند تا فهرستی شبیه فهرست مگنیتسکی[2] تهیه‌شده و نام مقامات ایرانی در آن با هدف القای فاسد بودن نظام سیاسی و مسئولان بلندپایه قرار داده شود. این فهرست‌ها که دولت آمریکا مهارت ویژه‌ای در تهیه آن‌ها پیداکرده است کارکرد برجسته‌ی رسانه‌ای و روانی داشته و یکی از آثارشان این است که در طول زمان تبدیل به مرجع می‌شوند. به‌ویژه وقتی‌که از سوی یک‌نهاد بین‌المللی مانند سازمان ملل مورد استناد قرار گیرند.

ذیل راهکنش اعتبار زدایی از نظام سیاسی ایران، توجه ویژه‌ای بر هدف قرار دادن نهادهای زیرمجموعه رهبری شده است. هدف اصلی در این راهکنش حاشیه‌سازی برای افراد و نهادهای منتسب به رهبری از طریق عملیات رسانه‌ای است.[3] به‌احتمال‌زیاد در فاز اجرا برنامه‌هایی مانند «صفحه آخر» که از صدای آمریکا پخش می‌شود، عهده‌دار اجرای این راهکنش خواهند بود. از محتوای گزارش می‌توان سه هدفی که از تهیه فهرست فساد دنبال می‌شود را استخراج کرد: 1.تخریب نهادهای وابسته به رهبری 2.بدنام کردن نظام سیاسی 3.حمله به پایگاه مردمی جمهوری اسلامی

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr3', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr3", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

3-6- راهکنش جانبی؛ پیشبرد پروژه نفوذ

یکی از خطوط پررنگ گزارش توجه ویژه به پروژه نفوذ در سطوح مختلف است. در سطح اولیه مادل توصیه می‌کند تا آمریکا هراندازه می‌تواند تعداد کسانی را که از حکومت ایران جداشده و به آمریکا می‌پیوندند افزایش دهد، این مسئله ازاین‌جهت که دارای بار اطلاعاتی و روانی است، حائز اهمیت ویژه می‌باشد. به‌ویژه در جنگ روانی که نقش مسائلی ازاین‌دست بسیار تعیین‌کننده است. در جهت اجرای این راهکنش بحث دو تابعیتی‌ها مطرح‌شده‌اند. مادل توصیه می‌کند تا اعطای تابعیت مضاعف در دستور کار جدی آمریکا قرار گیرد.

نفوذ در مقامات و مسئولان بلندپایه و خانواده آن‌ها از مواردی است که ذیل پروژه نفوذ تعریف می‌شود و می‌تواند با آگاهی طرف و یا بدون آگاهی باشد. مادل توصیه می‌کند در حالتی که شخص هدف قرار داده‌شده به‌صورت آگاهانه به‌عنوان عامل نفوذ آمریکا عمل می‌کند تضمین‌هایی برای وی در نظر گرفته شود که ارزش به خطر افتادن جان وی وجود داشته باشد. در این جهت مادل به طرح بحث «گرین کارت» به‌عنوان امتیازی که برای عامل نفوذی در نظر گرفته می‌شود، می‌پردازد. مادل بسط و تسهیل برنامه PL-110 را به‌عنوان ابزار مؤثری در جهت تشویق افراد داخل حکومت برای همکاری با حکومت ایالات‌متحده معرفی می‌کند. علاوه بر این وی پیشنهاد می‌کند تا اختیار مدیر سازمان سیا مبنی بر اعطای تعداد بیشتری گرین کارت، -علاوه بر تعداد 100 گرین کارتی که به‌صورت سالانه می‌تواند به افراد مختلف از کشورهای مختلف بدهد- افزایش چشمگیری داشته باشد. گسترده کردن ابعاد پدیده فرار مغزها برای خارج کردن تعداد بیشتری از متخصصان ایرانی از کشور یکی دیگر از محورهایی است که ذیل پروژه نفوذ موردتوجه و تأکید مادل قرارگرفته شده است.

 

4-6- توصیه‌هایی برای محدودسازی ایران در منطقه

رویکرد کلی گزارش نرم و مبتنی بر راهکنش‌های رسانه‌ای و اطلاعاتی است. اما بااین‌حال مادل درزمینه‌ی نظامی به برخوردهایی که نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ناوهای آمریکایی در حال تردد در خلیج‌فارس دارند اشاره‌کرده و توصیه می‌کند تا قواعدی که تاکنون بر این برخوردها حاکم بوده تغییر یابند. مادل با ارجاع به سخنی که مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در مورد هشدار به ایران گفته بود، می‌خواهد تا قواعد جدیدی که حاکی از برخوردهای سخت‌تر با آنچه آزارهای ایران در خلیج‌فارس می‌خواند تدوین و اعلام شوند. تشویق اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس به‌ویژه عربستان، برای ادامه تقابل با ایران یکی دیگر از محورهایی است که مادل می‌خواهد آمریکا ذیل سیاست‌های منطقه‌ای خود در نظر داشته باشد. همچنین وی می‌خواهد تا امریکا اقدامات عملی و ملموسی را در حمایت تسلیحاتی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مانند بحرین به عمل آورد.

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr4', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr4", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

7- جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

گزارش اسکات مادل در برابر کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با محوریت جنگ اطلاعاتی و رسانه‌ای ارائه‌شده است و می‌توان گفت تعمداً نسبت به تقابل سخت و نظامی با ایران تغافل شده است. این تغافل از دو عامل نشات می‌گیرد؛ اول عجز و ناتوانی آمریکا در شکل دادن به هجوم نظامی علیه ایران و دوم توانایی‌های بالقوه و بالفعل ایران در حوزه‌های مختلف نظامی. ضمن اینکه جنگ اطلاعاتی و رسانه‌ای علیه ایران نسبت به جنگ نظامی کم‌هزینه بوده و علی‌رغم زمان‌بر بودن، دارای آثار عمیقی است. در این گزارش مادل طیف وسیعی از پیشنهاد‌ها را در قالب هفت توصیه برای شکل‌دهی به سیاست آینده امریکا در قبال ایران مطرح می‌کند.

مؤلفه‌های هجوم رسانه‌ای، ادغام عملکردی صدای آمریکا در رادیو صدای آزاد اروپا، محورهایی که باید در هجوم رسانه‌ای موردتوجه قرار گیرند با تمرکز بر حقوق زنان،معلمان، گروه‌های قومیتی و بحران‌های اجتماعی، پرونده‌سازی و افشاگری علیه ایران توسط رسانه‌های تحت فرماندهی واحد آمریکا، افزایش هرچه بیشتر تعداد افرادی که از حکومت ایران جداشده و به آمریکا می‌پیوندند، اعطای تابعیت مضاعف و گرین کارت، ایجاد فهرستی از مقامات ایران و انتساب فساد به اعضای این فهرست، تقویت نجف به‌عنوان دومین مرکز تشیع و قرار دادن آن در مقابل ایران،تغییر در قواعد درگیری بین نیروی دریایی سپاه پاسداران با ناوهای آمریکایی در حال تردد در خلیج‌فارس مجموعه مهمترین توصیه های اسکات مادل به قانونگذاران آمریکایی را تشکیل می دهد.

 


پی‌نوشت‌ها:

[1] Rapidan

[2] فهرست مگنیتسکی در زمان دولت اوباما تدوین شد تا مقامات روسی دخیل در مرگ سرگئی مگنیتسکی در زندان مسکو در سال 2009 را تنبیه کند.

[3] این راهکنش شبیه به استراتژی ضربه به شیشه است که در اثر ضربات هرچند کوچک ولی پیاپی موجب شکستن نهایی شیشه می‌شود.

ارسال دیدگاه