شناخت قدس غربی به پایتختی رژیم صهیونیستی از سوی روسیه؛ چالشی جدید و مهم

هفته گذشته رسانه های صهیونیستی در جنجالی رسانه ای از به رسمیت شناخته شدن قدس غربی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی روسیه خبر دادند. ساعتی پس از این جنجال و شادی رسانه ای، وزارت خارجه روسیه طی پیامی رسمی بر این ادعا صحه نهاد.

?در بخشی از  پیام وزارت خارجه روسیه آمده است: «در مسئله فلسطین-اسرائیل تاکید دوباره می کنیم بر تعهداتمان بر اصول مصوب سازمان ملل. قدس شرقی پایتخت دولت آتی فلسطین است. به همین صورت باید اعلام کنیم که در این چارچوب قدس غربی پایتخت اسرائیل است»

?تحلیل و ارزیابی

1️⃣صدور این بیانیه در زمانی که موضوع مذاکره، سازش و …چندان مطرح نیست، به ابهامات این اقدام افزوده است.

2️⃣برخی رسانه های داخلی با عدم دقت، این پیام روسیه را به معنی به رسمیت شناختن پایتختی قدس غربی از سوی روسها دانستند، اما بیانیه این امر را منوط به تشکیل دولت فلسطینی در مرزهای 1967 و پایتختی قدس شرقی نموده است، امری که حداقل در زمان کنونی تحقق آن دور از ذهن است

3️⃣اما این اقدام از اهمیت تاریخی ای برخوردار است. زیرا تاکنون نه در طرح های صلح عربی یا اروپایی و نه در قطعنامه های سازمان ملل( مانند 242)، قدس غربی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی ذکر نشده است.

4️⃣پذیرش قدس غربی به پایتختی رژیم (حتی منوط به شرایطی) اقدامی جدید، مهم و بسیار حائز اهمیتی است که برای نخستین بار دولت روسیه آن را انجام داده است؛ لذا این بیانیه یک پیروزی بزرگ برای صهیونیست هاست.

5️⃣اما سکوت رسانه های عربی و حتی حامیان مقاومت در قبال این اقدام روسیه بسی جای سوال است!

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g

ارسال دیدگاه