متن کامل گزارش جلسه‌ی گروه متمرکز اندیشکده راهبردی تبیین پیرامون حمله موشکی آمریکا به سوریه

گروه منطقه‌ای اندیشکده راهبردی تبیین با برگزاری جلسه‌ی گروه متمرکز سعی کرده است تا پیامدهای حمله موشکی آمریکا به سوریه را بررسی و تبیین نماید.

اندیشکده راهبردی تبیین چندی پیش، گزارش جلسه‌ی گروه متمرکز اندیشکده راهبردی تبیین پیرامون حمله موشکی آمریکا به سوریه، در قالب دو بخش مجزا بر روی وبگاه اندیشکده قرار گرفت. آنچه در این مطلب ارائه شده، متن کامل گزارش مذکور و تجمیع دو بخشِ یادشده است که مخاطبان گرامی میتوانند آن را از بالای همین صفحه و در قالب نسخه pdf دریافت نمایند.

***

حمله موشکی آمریکا به پایگاه الشعیرات در نزدیکی شهر حمص در سوریه اگرچه در پی اتهام‌زنی به ارتش سوریه مبنی بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی در خان شیخون در جنوب ادلب صورت گرفت اما واقعیت این است که آمریکا اهداف دیگری در پسِ چنین اقدام نظامی بی‌سابقه داشته است. گروه منطقه‌ای اندیشکده راهبردی تبیین با برگزاری جلسه‌ی گروه متمرکز سعی کرده است تا پیامدهای حمله موشکی آمریکا به سوریه را در پنج سطح تحلیل نماید؛ سطح داخلی آمریکا، سطح داخلی سوریه، سطح داخلی ایران، سطح منطقه‌ای و سرانجام سطح بین‌المللی. عناوینی که ذیل هر یک از سطوح مورد بررسی قرار گرفته‌اند، به شرح زیر می‌باشد؛

سطح داخلی آمریکا؛ رهایی موقت ترامپ از فشارهای داخلی ناشی از عدم تحول، رهایی موقت از فشار جریان ضد روس در داخل آمریکا، رهایی موقت از فشار لابی‌های صهیونیستی، تثبیت تصویر جدی از ترامپ در مقابل تصویر منفعل از اوباما و برجسته‌شدن برخی تناقضات در مواضع انتخاباتی ترامپ و مواضع اعمالی کنونی او.

سطح داخلی سوریه؛ نمایش تعهد آمریکا به حمایت از مخالفان اسد و امیدواری تروریست‌ها، تکرار سناریوی شیمیایی، تکرار حمله موشکی.

سطح داخلی ایران؛ معتبرسازی تهدید نظامی و مهندسی افکار عمومی ایران قبل از انتخابات ریاست جمهوری، افزایش بدبینی برخی نخبگان ایرانی به روسیه.

سطح منطقه‌ای؛ امیدبخشی آمریکا به متحدان منطقه‌ای، آشکارتر شدن سیاست سوریه‌ای ترامپ، منزوی‌سازی ایران در پرونده‌های منطقه‌ای.

سطح بین‌المللی؛ تاکید بر نقش رهبری آمریکا در سطح بین‌المللی، برجسته‌شدن صف‌بندی‌ها حول بحران سوریه، ارسال پیام به چین و روسیه.

واقعیت امر این است که در ظاهر آمریکا توانسته است با حمله موشکی به سوریه، شأن رهبری خود که طی ماه‌های اخیر مخدوش شده بود را دوباره بازیابی کند. این امر در کوتاه مدت او را یاری خواهد کرد تا بتواند اراده‌‌ی کشورهای دیگر را با خود همسو سازد تا طرح‌های مطلوب خود را در سوریه پیاده سازد. آمریکا آشکارا در پی دورسازی روسیه از ایران در سوریه است. آن‌گونه که رئیس شورای روابط خارجی آمریکا و سپس سخنگوی کاخ سفید گفته است، واشنگتن در کوتاه مدت در پی مهار داعش و در بلند مدت به‌دنبال تقویت تروریست‌ها و تغییر نظام سوریه می‌باشد. در مجموع به نظر می‌رسد آمریکا قصد ورق زدن مجدد پرونده سوریه را دارد. شرایط در برخی حوزه‌ها برای او مناسب است و در برخی موارد نه. به لحاظ میدانی و سیاسی، وضعیت متفاوت شده است؛ مشروعیت اسد روزافزون شده و مساحت مناطق تحت اداره‌ی دولت سوریه نیز به صورت مداوم در حال افزایش است. اکنون، هم ماه‌های ابتدایی بحران نیست.

ارسال دیدگاه