نیم‌نگاهی به دیدار ترامپ و محمود عباس در کاخ سفید

با آنکه نتانیاهو و کابینه وی طی ماه‌های اخیر رویکرد تهاجمی در قبال محمود عباس داشته‌اند، اما ترامپ همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی را ستود و گفت: «نیروهای امنیتی فلسطین باید برای شکست داعش و دیگر گروه‌های تروریستی با اسرائیل همکاری کنند. از هماهنگی‌های امنیتی میان نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان و اسرائیل تقدیر می‌کنم.

 

?از زمان مستقر شدن ترامپ در کاخ سفید خبرهایی مبنی بر دیدار محمود عباس با وی در رسانه‌ها مطرح می‌شد

?جیسون گرینبلات فرستاده ویژه ترامپ به منطقه، در اسفندماه دیداری با محمود عباس در رام الله داشت. پایگاه اطلاعاتی صهیونیستی «تیک دبکا»، در گزارشی مدعی شد که نماینده ترامپ به‌منظور حمایت از محمود عباس 9 شرط مطرح کرده است که یکی از این شروط این بوده است که: «تشکیلات خودگردان باید تحویل اموال و دارایی‌ها به نوار غزه را متوقف کند.» تحلیل گران این دیدار را مقدمه‌ای برای دیدار ترامپ و محمود عباس ذکر کردند

?چهارشنبه 13 اردیبهشت ماه دیدار ترامپ و محمود عباس بسیار زودتر از تصور انجام شد. در ادامه به بررسی سخنان ترامپ و محمود عباس و پیامدهای احتمالی این دیدار می‌پردازیم

?تحلیل و ارزیابی

1- تجلیل فراوان ترامپ از تشکیلات خودگردان فلسطین و حمله به حماس

با آنکه نتانیاهو و کابینه وی طی ماه‌های اخیر رویکرد تهاجمی در قبال محمود عباس داشته‌اند، اما ترامپ همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی را ستود و گفت:
«نیروهای امنیتی فلسطین باید برای شکست داعش و دیگر گروه‌های تروریستی با اسرائیل همکاری کنند. از هماهنگی‌های امنیتی میان نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان و اسرائیل تقدیر می‌کنم؛ آن‌ها به صورت غیرقابل‌باوری، به خوبی با اسرائیل هماهنگ هستند»

2-تلاش برای آغاز مذاکرات سازش

از دیگر محورهای دیدار ترامپ و محمود عباس، مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی بود. ترامپ در کنفرانس تأکید کرد که با محمود عباس تلاش‌های صورت گرفته برای تحقق صلح و ایجاد فرصت‌های اقتصادی برای ملت فلسطین از طریق همکاری میان آمریکا و فلسطین در زمینه‌های مختلف و پاره‌ای مسائل دیگر که می‌تواند به پیشبرد صلح در فلسطین کمک کند را بررسی کرده است. هم‌چنین محمود عباس هم تأکید کرد: «دولت آمریکا عزم و اراده‌ای جدی برای تحقق صلح دارد و ما نیز شرکایی حقیقی برای تحقق یک صلح تاریخی خواهیم بود.»

?اما باید منتظر بود و دید که تیم منطقه‌ای سیاست خارجی ترامپ می‌تواند پس از چند سال مذاکرات سازش میان تشکیلات و رژیم صهیونیستی را باری دیگر به جریان بیاندازد. سخنان و موضع‌گیری‌های ترامپ نشان می‌دهد که وی برای تحقق توافقی بزرگ، بسیار مصمم است

3-ترامپ و تشدید فشارها بر مقاومت

?تأکید چندباره ترامپ بر وجود تروریسم و خشونت از سوی گروه‌های فلسطینی، شروط مطرح شده از سوی فرستاده ویژه ترامپ در دیدار با محمود عباس که شامل متوقف کردن پرداخت حقوق ماهیانه به خانواده‌های شهدا و اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی و هم‌چنین عدم پرداخت دارایی‌ها به نوار غزه به این دلیل که این مسئله موجب تأمین هزینه‌های مالی حماس می‌شود و اکنون ۵۲ درصد از بودجه تشکیلات خودگردان در اختیار نوار غزه قرار می‌گیرد؛ همگی نشان دهنده تلاش ترامپ برای تحقق صلحی بزرگ با تن دادن تشکیلات خودگردان به سازشی جدید و تسلیم شدن نوار غزه است.

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g

ارسال دیدگاه