«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور جدید فرانسه کیست؟

«امانوئل ماکرون» نامزد مستقل میانه‌روی جنبش «پیشرو» امروز با غلبه بر رقیب راست افراطی خود به عنوان رئیس‌جمهور جدید فرانسه انتخاب شد.

«امانوئل ژان میشل فردریک ماکرون» متولد 21 دسامبر 1977، یک سیاستمدار و بانکدار سرمایه‌گذاری سابق فرانسوی است. وی که در دانشگاه پاریس غربی نانتر فلسفه خوانده بود، در سال 2004 از مدرسه ملی اداری فارغ‌التحصیل شد و در نهایت بانکدار سرمایه‎‎‌گذاری شد.

ماکرون در سن 17 سالگی به رغم مخالفت‌های والدینش، با خانمی به نام «بریژیت تروینو» که 24 سال از او بزرگتر بود و در دوران دبیرستان معلمش بود، ازدواج کرد.

والدین ماکرون در ابتدا سعی داشتند با فرستادن او به پاریس برای اتمام سال آخر تحصیلش این زوج را از هم جدا کنند اما این زوج پس از فارغ‌التحصیلی او همچنان رابطه خود را حفظ کردند و نهایتا در سال 2007 رسما ازدواج کردند و هم‌اکنون نیز با سه فرزند تروینو از ازدواج قبلش در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

ماکرون که از سال 2006 تا 2009 عضو حزب سوسیالیست فرانسه بود، در سال 2014 در کابینه دوم «مانوئل والس» به عنوان وزیر اقتصاد، صنعت و امور دیجیتال فرانسه منصوب شد و در 30 آگوست 2016 بمنظور رقابت به عنوان یک فرد سوسیال لیبرال در انتخابات ریاست جمهوری 2017 از سمت خود استعفا داد.

امانوئل ماکرون همچنین طی سال‌های 2012 تا 2014 در دولت اول «فرانسوآ اولاند» معاون دبیرکل کاخ الیزه بوده است.

ماکرون 16 نوامبر 2016 رقابت خود را به عنوان نامزد مستقل میانه‌روی جنبش «پیشرو» (En Marche) در انتخابات ریاست جمهوری 2017 اعلام کرد.

وی در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که دو هفته پیش یعنی در روز 23 آوریل (3 اردیبهشت) برگزار شد، 23.75 درصد آراء را به خود اختصاص داد و به همراه رقیب راست افراطی خود «مارین لوپن» با 21.53 درصد از آراء، به دور دوم انتخابات راه یافت.

شماری از کارشناسان سیاسی ماکرون را فردی لیبرال سوسیالیست و برخی دیگر او را یک سوسیال دموکرات توصیف کرده‌اند اما او علنا خود را فردی لیبرال توصیف کرده و می‌گوید که راست یا چپ‌گرا نیست و از «یک همبستگی دسته جمعی» حمایت می‌کند.

امانوئل ماکرون معتقد است که حزب او تنها نیروی حامی اروپا در فرانسه است و برخلاف بسیاری از سیاستمداران فرانسوی با پیروی از سیاست مهاجرتی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، از سیاست درهای باز در قبال مهاجران و پناهندگان حمایت می‌کند.

وی می‌گوید که طرفدار اروپا یا شکاک نسبت به اروپا نیست و معتقد است که اتحادیه اروپا باید اصلاح شود چرا که در غیر اینصورت با «فرگزیت» (خروج فرانسه از اتحادیه اروپا) روبرو ‌خواهد شد.

در همین راستا او در سخنرانی‌های اخیر خود به اتحادیه اروپا نسبت به پذیرش و قبول برخی اصلاحات هشدار داد و اعلام کرد که در غیراینصورت این اتحادیه با احتمال خروج فرانسه از اتحادیه اروپا روبرو شود.

مستأجر جدید کاخ الیزه به علاوه در سخنرانی‌های انتخاباتی خود بر مخالفت با سیاست‌های احزاب افراطی تأکید و اعلام کرد که در برنامه او هیچ دیواری وجود نخواهد داشت اما فرانسه مرزهای اروپایی خود را خواهد داشت و این مرزها امنیت واقعی آن است.

ماکرون در خصوص موضوع سوریه نیز معتقد است که فرانسه در قبال سوریه نیازمند سیاست متوازن‌تری از جمله گفت‌وگو با بشار اسد است اگر چه در آوریل 2017 از سیاست‌های مداخله‌جویانه همچون اقدام نظامی حمایت کرد.

نامزد مستقل میانه‌روی انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه از حامیان تداوم سیاست‌های ‌اولاند در قبال اسرائیل و از مخالفان جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل است و از بیان موضع در قبال دولت فلسطین خودداری کرده است.

 

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
 
منبع:فارس

ارسال دیدگاه