واکنش صهیونیست‌ها به سند جدید سیاسی حماس؛ سناریوها و پیامدها

پس از ماه‌ها گمانه زنی رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی فلسطینی و غیر فلسطینی حول سند سیاسی جدید حماس، این سند روز ۱۱ اردیبهشت ۹۶ (۱ مه ۲۰۱۷) در دوحه رونمایی و رسماً منتشر شد. این سند با واکنش‌های گوناگون و برداشت‌های مختلفی همراه شد.

✳️پس از ماه‌ها گمانه زنی رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی فلسطینی و غیر فلسطینی حول سند سیاسی جدید حماس، این سند روز ۱۱ اردیبهشت ۹۶ (۱ مه ۲۰۱۷) در دوحه رونمایی و رسماً منتشر شد. این سند با واکنش‌های گوناگون و برداشت‌های مختلفی همراه شد.

? به طور مثال شورای روابط خارجی اتحادیه اروپایی در مقاله‌ای که در پایگاه اینترنتی این شورا منتشر شد از کشورهای اروپایی خواست فرصت را مغتنم شمارند و با میانه‌روهای این جنبش وارد گفتگو شوند.

?اما در نقطه مقابل سخنگوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: حماس تلاش می‌کند با ارائه سند سیاسی جدید جهانیان را فریب دهد.

?هم‌چنین نتانیاهو در کلیپی با به سطل انداختن سند سیاسی جدید حماس مدعی شد: «برخلاف تحلیل‌های رسانه‌های جهانی مبنی بر این‌که حماس روند اعتدال در پیش‌گرفته است، در حقیقت این جنبش خواستار نابودی اسرائیل است و نمی‌خواهد از ذره‌ای از خاک فلسطین چشم‌پوشی کند و هیچ راه‌حلی را به غیر از نابودی اسرائیل قبول ندارد. حماس با ایجاد دولت فلسطینی کوچک موافقت کرده تا از آن برای نابود کردن اسرائیل در آینده استفاده کند.»

?تحلیل و ارزیابی

اما از رفتار نتانیاهو و دیگر رسانه‌های صهیونیستی می‌توان دو برداشت را نزدیک به واقعیت دانست:

1-کابینه نتانیاهو این سند را یک اقدام به منظور بهبود جایگاه حماس در عرصه بین‌الملل و خروج از انزوا می‌داند، لذا صریحاً با آن به مخالفت پرداخته و فشارها را بر حماس تشدید خواهد کرد.

2-اما نگاه دوم معتقد است، برداشت تل‌آویو از سند جدید، آغاز عقب‌نشینی است و لذا با مخالفت با سند و دروغ نامیدن آن به دنبال امتیازگیری بیشتر از حماس و ترغیب این جنبش به عقب نشینی‌هایی دیگر بدون دادن امتیاز به فلسطینیان و نوار غزه است.

?نتیجه‌گیری:
اینکه کدام یک از دو برداشت بالا به واقعیت نزدیک‌تر است، موضوعی است که در این یادداشت کوتاه نمی‌توان مورد بررسی قرار داد؛ اما آنچه می‌توان نتیجه گرفت آن است که تداوم فشارهای رژیم صهیونیستی علیه حماس و تغییر تیم رهبری حماس و انتقال آنان به غزه در کنار بحرانی‌تر شدن سال به سال وضعیت غزه، ما شاهد رادیکال‌تر شدن جنبش حماس خواهیم بود.

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g

 

ارسال دیدگاه