تاملی در سخنان سید حسن نصرالله در سالگرد شهادت سید مصطفی بدرالدین

سید حسن نصرالله در سالگرد شهادت سید مصطفی بدرالدین موضوعات جالبی را مطرح کرد که کمتر در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت. کنایه به امکان‌پذیر بودن ورود به الجلیل، مقایسه سفر آتی ترامپ با اجلاس شرم‌الشیخ در سال 1996 و .... از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده از سوی نصرالله بود.

اندیشکده راهبردی تبیین – با توجه به توانایی سید حسن نصرالله در سخنرانی‌های هدفمند و تأثیرگذار و همچنین توان بالای زبان بدن وی، همواره یکی از اصلی‌ترین راهبردهای سیاسی و رسانه‌ای حزب‌الله لبنان با سخنرانی‌های دبیر کل آن عملیاتی شده است.

اصلی‌ترین دلیل این امر را می‌توان توجه رسانه‌ها و افکار عمومی منطقه‌ای و حتی صهیونیست‌ها به سخنان سید حسن نصرالله دانست. توجه صهیونیست‌ها به سخنان نصرالله از سال 2006 و جنگ 33 روزه آغاز شد که تمام سخنان و وعده‌های وی عملی شد و برخی معتقدند در جنگ 33 روزه جامعه صهیونیستی سخنان سید حسن را از مطالب رسانه‌های عبری معتبرتر و دقیق‌تر می‌دانستند.

 

 

روزنامه عبری زبان هاآرتص مقاله‌ای درباره شخصیت نصرالله منتشر کرده و در آن نوشته است: «پدیده نصرالله به آگاهی جمعی اسرائیلی‌ها در نتیجه جنگ ارتباطی ندارد بلکه به تصویری مربوط می‌شود که وی در طول سال‌های گذشته به عنوان یک شخصیت معتبر، جدی و متخصص در امور اسرائیل از خود به جای گذاشته است. اگر نصرالله در طول سال‌های گذشته در رسانه‌های اسرائیل به عنوان چهره‌ای مورد اعتماد نشان داده نمی‌شد، او اکنون این جایگاه را نداشت، او ارتش اسرائیل را از داخل لبنان نابود کرد و ترس شدیدی را در اسرائیل ایجاد کرد. به دنبال این واقعیت مسئولان رسانه‌ای اسرائیلی تصمیم گرفتند که با سخنرانی‌های نصرالله همانند سلاحی واقعی علیه اسرائیل برخورد کنند، همین حقیقت بر نصرالله پوشیده نیست،‌ او را بر آن داشت که بگوید، بیشتر از رهبران اسرائیل، اسرائیلی‌ها او را باور دارند.»[1]

در این یادداشت ما به دنبال بررسی سخنان مهم مطرح شده از سوی سید حسن نصرالله در 21 اردیبهشت 96 به بهانه سالگرد شهادت سید مصطفی بدرالدین و برخی واکنش‌ها به آن هستیم.

 

  • پایان «اسرائیل بزرگ»

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اخیراً در خبری اعلام کرد قصد دارد در مرز فلسطین اشغالی و لبنان دیوارکشی نماید. روزنامه شرق الاوسط این اتفاق را نتیجه ورود یک مرد لبنانی به داخل سرزمین‌های اشغالی بدون هیچ دردسری اعلام کرد. این دیوار امنیتی جدید و ارتقا یافته‌ توسط رژیم صهیونیستی در مرز با لبنان مشابه مرز مصر، به طول 30 کیلومتر و ارتفاع 6 متر ساخته خواهد شد. این دیوار 28 میلیون دلار هزینه خواهد داشت.[2]

سید حسن نصرالله هم با واکنش به این خبر در سخنرانی خویش گفت: «چند روز پیش یک شهروند معمولی لبنانی که هیچ‌گونه آموزش نظامی یا امنیتی ندیده بود و وابسته به هیچ گروهی نیز نبود توانست با عبور از خط مرزی لبنان و فلسطین بیش از ده کیلومتر با پای پیاده به داخل خاک فلسطین برود و به یک ایستگاه اتوبوس در شهرک «کریات شمونه» برسد! این موضوع اسرائیلیان را وحشت‌زده کرده و آنان را متوجه پوچ بودن تمهیدات امنیتی‌شان ساخته است. اسرائیل اعلام کرده قصد دارد ساخت دیوار بلند سیمانی را در مرز لبنان جلو بیاندازد. جالب آن‌جاست که این مصوبه در سالروز «یوم النکبه» اعلام می‌شود…این همان اسرائیلی است که در گذشته حتی بدون مذاکره از کشورهای عربی امتیاز می‌گرفت. کشیدن این دیوار نشان‌دهنده‌ی هراس اسرائیل از آینده‌ی نزدیک و دور است.»[3]

نصرالله در سخنانی هوشمندانه به صهیونیست‌ها و همچنین اعراب تأکید می‌کند که رژیم صهیونیستی با آن آرمان «اسرائیل بزرگ» تمام شده است و این را خود مسئولین رژیم اشغالگر هم درک کرده‌اند. استناد به یک مرد لبنانی ساده و نفوذ او به داخل مرزهای اشغالی از مرز لبنان، کنایه نصرالله به صهیونیست‌ها مبنی بر امکان‌پذیر و عملیاتی بودن تهدیدات پیشین خود مبنی بر نفوذ حزب‌الله به منطقه الجلیل در صورت جنگی جدید علیه لبنان است.

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr2', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr2", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

  • ترامپ و نشست آمریکایی- عربی

 

با مستقر شدن ترامپ و اظهارات عجیب و متناقض وی پیش از دستیابی به قدرت و پس از پیروزی، فضای ابهام‌آلودی را حول سیاست خارجی دولت جدید آمریکا ایجاد نموده بود، اما با گذشت زمان و برخی اقدامات همانند حمله سوریه و انتخاب عربستان به‌عنوان اولین سفر منطقه‌ای ترامپ، تاحدودی چیستی سیاست خارجی دولت جدید آمریکا را روشن شده است. اعلام سفر ترامپ به عربستان سعودی واکنش‌ها و تحلیل‌های گوناگونی به همراه داشته است و رسانه‌های عربی از این اتفاق بسیار ذوق‌زده شده‌اند.

در سفر آتی ترامپ قرار است سه نشست راهبردی منطقه‌ای برگزار شود؛ نشست اول دیدار سلمان با ترامپ، نشست دوم دیدار ترامپ با سران کشورهای حوزه خلیج فارس و نشست سوم نیز نشست اسلامی- آمریکایی است.

سید حسن نصرالله در سخنان خود در خصوص سفر ترامپ به عربستان به عنوان اولین سفر خارجی رئیس جمهور جدید پس از اوباما گفت: «به کسانی که تاریخ منطقه را به قبل و بعد از نشست آینده‌ی ترامپ در عربستان تقسیم می‌کنند، کنفرانس شرم‌الشیخ را یادآوری می‌کنیم. آن روز همه‌ی سران جهان در کنفرانس حضور داشتند: کلینتون، ژاک شیراک، از روسیه اگر اشتباه نکنم یلتسین و همه‌ی کشورهای عربی. در بیانیه‌ی پایانی از حزب‌الله، حماس و جهاد نام بردند؛ اما چه شد؟ «و به سراغ اعمالى كه كرده‌اند رفتیم و آن را چون گردى پراكنده بر باد دادیم. (فرقان/۲۳)». آن روز همه‌ی جهان آنجا بودند اما امروز حتی سه‌چهارم جهان هم در این کنفرانس نیستند. کشورها فقط آمده‌اند ببینند اگر هنوز نفت یا دلاری در عربستان هست آن‌ها را هم بدزدند و ببرند.»

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr3', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr3", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

سخنان نصرالله نشان می‌دهد که تحلیل‌ها حول سفر ترامپ و تصمیم‌گیری احتمالی علیه ایران کاملاً جدی است؛ اما نوع واکنش او بیان‌گر این است که مقاومت همچنان ایستاده است و از کثرت تصمیم‌گیری دشمنانش نمی‌ترسد. ارجاع وضعیت به کنفرانس شرم الشیخ هم امری قابل توجه است. این کنفرانس در سال 1996 در شرم‌الشیخ مصر با حضور جمع کثیری از سران کشورهای عربی و غربی از جمله کلینتون و یستلین برگزار شد. این اجلاس پس از ترور یحیی عیاش مهندس عملیات‌های شهادت طلبانه حماس در نوار غزه به دستور شیمون پرز صورت گرفت.

در کنفرانس شرم‌الشیخ ضمن اعلان جنگ همه جانبه علیه جنبش حماس، جهاد اسلامی و حزب‌الله، ضرورت حمایت از رژیم صهیونیستی و اطمینان بخشیدن به مردم اشغالگر نسبت به حال و آینده مورد تأکید قرار گرفت.

 متعاقب این اجلاس تشکیلات خودگردان بیش از 1500 تن از فعالان و هواداران حماس را دستگیر کرد. تشکیلات خودگردان در اقدام دیگری نهادها و مراکز آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و خدماتی و خیریه‌ای حماس را تعطیل و کلیه اموال و تجهیزات آن را مصادره کرد؛ اما با این وجود مقاومت استمرار یافت و پرز به خاطر ناکامی در امر فراهم‌سازی امنیت برای صهیونیست‌ها در انتخابات رژیم صهیونیستی شکست خورد تا نتانیاهو با ادعای متوقف کردن خشونت‌ها و تأمین امنیت صهیونیست‌ها بر سرکار آید.[4]

اشاره سید حسن به دلارهای عربستانی، معطوف به اخباری مبنی بر احتمال امضای قرارداد تسلیحاتی صد میلیارد دلاری سعودی‌ها با ترامپ است. ترامپ پیش از آنکه به دنبال تحقق یک راهبرد بلندمدت در منطقه علیه مقاومت باشد، به دنبال بهره‌گیری از ایران هراسی و ادعای متفاوت بودن سیاست دولتش با اوباما به‌منظور نزدیکی به اعراب و امضای قراردادهای تسلیحاتی بیش از پیش است.

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr4', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr4", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

  • ظهور مهدی موعود از مکه است نه تهران!

محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و پسر پادشاه عربستان در مصاحبه‌ای با تلویزیون این کشور اظهارات جدیدی را بیان کرد. وی در بخشی از سخنانش مدعی شد: «چگونه می‌توانیم با آن‌ها به تفاهم برسیم؟! منطق ایران این است که مهدی منتظر ظهور خواهد کرد و باید فضای لازم را برای رسیدن به آن فراهم آورد و باید بر جهان اسلام سیطره یابند!»

سید حسن نصرالله درواکنش به سخنان محمد بن سلمان برای نخستین بار از زاویه‌ای متفاوت به ظهور، سخن گفت و به‌نوعی سعودی‌ها را تهدید کرد: «شاهزاده محمد بن سلمان مصاحبه‌ای کرده و گفته مشکل ایران این است که منتظر ظهور مهدی هستند. من البته نمی‌دانم ایشان چه آموزش‌هایی دیده است و شیخ‌ها به ایشان چه گفته‌اند اما همه‌ی مسلمانان بر سر ظهور مهدی (عج) از مکه‌ی مکرمه و نه تهران، بغداد و بیروت و تا چه رسد به ضاحیه اجماع دارند. عده‌ای از مسلمانان از جمله شیعیان و بنده معتقدیم ایشان به دنیا آمده است و عده‌ی دیگری از جمله غاطبه‌ی اهل سنت معتقدند ایشان در آخرالزمان به دنیا می‌آید و هنگامی که ۳۰ یا ۴۰ ساله شد به اذن خدا ظهور می‌کند. وی ایران را به جنگ فرقه‌ای و دینی متهم می‌کند اما این تو هستی که جنگ‌های سیاسی را به رنگ فرقه‌ای درمی‌آوری. حضرت مهدی از مکه قیام می‌کند و اهالی شبه‌جزیره از وی پیروی خواهند کرد و پادشاهان ظالم و شاهزادگان مستبد و طاغوتان فاسد را از بین خواهد برد و نه تو و نه پدران و پدربزرگانت نخواهید توانست جلوی تقدیر الهی را بگیرید.»

پاسخ زیرکانه سید حسن نصرالله به محمد بن سلمان با واکنش‌های زیادی همراه بوده است. برگرداندن مهم‌ترین اتهام آنان به مقاومت و ایران هراسی یعنی اتهام «فرقه‌ای کردن جنگ‌های سیاسی» به خودشان می‌تواند کمی از حجم ایران هراسی را در منطقه بکاهد.


منابع:

[1] «اسرائیل برای تحلیل «ماهی نصرالله» تیمی از کارشناسان را به خدمت گرفته است»، وب‌سایت خبرگزاری ایسنا، منتشرشده در تاریخ 18 اردیبهشت 1396، قابل بازیابی در پیوند زیر:

http://www.isna.ir/news/96021811432

[2] «رژیم صهیونیستی در مرز با لبنان دیوار جدید می‌سازد»، وب‌سایت خبرگزاری فارس، منتشرشده در تاریخ 19 اردیبهشت 1396، قابل بازیابی در پیوند زیر:

http://www.farsnews.com/13960219000679

[3] «سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، در سالگرد شهادت شهید سید مصطفی بدرالدین (سید ذوالفقار)»، وب‌سایت مقاومت اسلامی لبنان، منتشرشده در تاریخ 21 اردیبهشت 1396، قابل بازیابی در پیوند زیر:

http://www.moqawama.ir/?speech=960221

[4] «اجلاس شرم‌الشیخ (1996) در حمایت و اطمینان دهی به صهیونیست‌ها»، وب‌سایت اطلاع‌رسانی حوزه، قابل بازیابی در پیوند زیر:

http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/89/3468/16402

ارسال دیدگاه