سفر ترامپ به رژیم صهیونیستی؛ حاشیه‌هایی مهم‌تر از متن

ترامپ در سرزمین‌های اشغالی مواضع گوناگونی حول ایران، تروریسم و ...ابراز نمود؛ اما آنچه مورد توجه ماست نشانه‌ها و سخنان حول مقاومت لبنان و فلسطین همراه با حاشیه‌های این سفر است.

?در حالی ترامپ نخستین سفر خارجی خویش را به منطقه غرب آسیا با دو مقصد ریاض و تل‌آویو انتخاب نمود که اکثر رؤسای جمهور آمریکا، مکزیک و کانادا را برای سفر نخست انتخاب می‌کردند و انتخاب غرب آسیا به عنوان مقصد اول، بی‌سابقه است.

?ترامپ در سرزمین‌های اشغالی و مواضع گوناگونی حول ایران، تروریسم و …ابراز نمود؛ اما آنچه مورد توجه ماست نشانه‌ها و سخنان حول مقاومت لبنان و فلسطین همراه با حاشیه‌های این سفر است.

1-دیدار از دیوار ندبه

?دیوار ندبه در قسمت قدس قدیم یا به تعبیری قدس شرقی، جزو خاک فلسطین بر اساس قطعنامه سازمان ملل و خط 1967 محسوب می‌شود این امر موجب شده بود تا به حال هیچ رئیس جمهوری آمریکا از این دیوار دیدار نکند؛ اما ترامپ با حضور همسرش و دختر یهودی‌اش به ادای مراسم دینی در کنار دیوار پرداختند. این اقدام یک پیامی دیگر برای اعلام حمایت از پایتختی قدس شریف برای رژیم صهیونیستی است.

2-پرواز مستقیم از ریاض به تل‌آویو

?یکی دیگر از حاشیه‌های حائز توجه سفر ترامپ، ورود مستقیم وی از ریاض به تل‌آویو بود. امری که هرچند غیرمعقول نیست اما برای نخستین بار حداقل به‌طور علنی اتفاق افتاد و مورد توجه رسانه‌های صهیونیستی هم قرار گرفت.

?در واکنش به این اتفاق نتانیاهو خطاب به ترامپ در کنفرانس خبری‌ای که در فرودگاه تل‌آویو برگزار شد گفت: «ای رئیس‌جمهور تو با پرواز از ریاض به تل‌آویو آمدی. امیدوارم روزی فرا برسد که نخست‌وزیر اسرائیل هم بتواند مستقیم از تل‌آویو به ریاض برود.» این اقدامات هرچند حاشیه‌ای همگی نشانه‌هایی برای عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی و حساسیت‌زدایی از داشتن روابط در میان جامعه کشورهای عربی است.

3-دشمن مشترک، شرکای جدید

?به باور برخی تحلیل‌گران انتخاب سعودی و سپس تل‌آویو برای سفر منطقه‌ای از سوی ترامپ، به‌منظور مقدمه چینی برای صلح و هم‌پیمانی اعراب و رژیم است. برخی رسانه‌های صهیونیستی هم اعلام کردند که ترامپ حامل پیامی از ملک سلمان به نتانیاهو بوده که در آن تأکید شده است اکنون زمان صلح فرا رسیده است!

? این امر در کنفرانس خبری ترامپ-نتانیاهو هم به وضوح دیده می‌شود. نتانیاهو خطاب به ترامپ گفت: «مشتاق همکاری نزدیک با شما هستیم تا صلح را در این منطقه پیش ببریم زیرا شما متوجه شده‌اید که خطرات مشترک، دشمنان سابق را به شرکای هم تبدیل می‌کند؛ و این همان چیزی است که بسیار تازگی دارد و بسیار نویدبخش است. این کار آسان نخواهد بود اما برای اولین بار در طول چندین سال گذشته و برای اولین بار در طول زندگی‌ام، شاهد امید واقعی به تغییر هستم. سران کشورهای عربی که شما دیروز با آن‌ها ملاقات داشتید، می‌توانند به تغییر فضا کمک کنند. آن‌ها می‌توانند به ایجاد شرایط برای صلح واقع بینانه کمک کنند»

 

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g

 

ارسال دیدگاه