تعلیق اعتصاب غذای کرامت و نشانه‌هایی از عقب‌نشینی بزرگ رژیم صهیونیستی

پس از 40 روز اعتصاب غذای حدود 2000 اسیر فلسطینی، خبرهایی مبنی بر پایان این اعتصاب با توجه به دست‌یابی اسرا به خواسته خود مخابره شد؛ اما کمی بعد مشخص شد تیم فلسطینی به رهبری مروان برغوثی با مذاکرات به یک توافق 11 بندی با رژیم صهیونیستی دست‌یافته‌اند و لذا تا اطلاع ثانوی این اعتصاب تعلیق شده است تا در صورتی که صهیونیست‌ها به خواسته خود عمل نکنند باری دیگر اعتصاب غذای کرامت آغاز شود.لازم به ذکر است اعتصاب اسرای فلسطینی همیشه بدین گونه بوده است که در طول اعتصاب تنها نمک و آب مصرف می‌کنند.

 

?تحلیل و ارزیابی

1️⃣با شروع این اعتصاب در ابتدا صهیونیست‌ها چندان آن را جدی نگرفتند به‌گونه‌ای که لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در قبال اعتصاب اسرا پیشنهاد داد که این رژیم سیاست‌های مارگارت تاچر نخست‌وزیر اسبق انگلیس را در رابطه با شیوه تعامل با اسرای اعتصاب کننده غذا در پیش گیرد، یعنی با آن‌ها مذاکره نکند تا اینکه در نهایت از گرسنگی بمیرند.
تاچر از این سیاست در جریان اعتصاب غذای رهبران و فعالان ارتش جمهوری ایرلند در سال 1981 استفاده کرده بود و با خودداری از مذاکره با آن‌ها، باعث مرگ 10 نفر از آن‌ها شد!

2️⃣پیش از این اعتصاب‌های گوناگونی در اعتراض به زندانی غیرقانونی از سوی فلسطینیان انجام شده بود که در دو سال اخیر بسیاری از آنان رژیم صهیونیستی را تسلیم اراده اسرا نمود. اعتصاب غذای برخی رهبران جهاد اسلامی مانند شیخ عدنان از مشهورترین آنان بود.

3️⃣نقش مروان برغوثی در این اعتصاب‌ها با آنکه وی از شخصیت‌های مطرح تشکیلات خودگردان است از نکات حائز اهمیت است. وی از رقبای اصلی محمود عباس است و بارها ابومازن را به همکاری با رژیم برای توقف طرح اعتصاب غذا متهم نموده است. برخی رسانه‌های صهیونیستی در خصوص تبدیل شدن برغوثی به یک چهره جهانی هشدار داده‌اند.

4️⃣برخی از مفاد توافق برغوثی با رژیم صهیونیستی پس از 40 روز اعتصاب غذا عبارت‌اند از:

– آوردن پزشک از بیرون به صورت دوره‌ای برای اسرای بیمار در زندان‌های صهیونیستی
– موافقت با ملاقات اعضای درجه 2 خانواده‌های اسرا با فرزندانشان در داخل زندان
– موافقت با عکس گرفتن اسرا با خانواده خود، نصب تلفن همگانی برای زنان و نوجوانان و بیماران اسیر به منظور تماس با خانواده‌هایشان به صورت روزانه و …

?در صورت پذیرش حتی برخی مفاد 11 گانه منتشرشده در رسانه‌ها، می‌توان این اعتصاب را می‌توان از موفقیت‌آمیزترین اعتصاب‌ غذای اسرای فلسطینی برای بازیابی حقوق خود در زندان‌های صهیونیستی دانست.

✅در پایان می‌توان گفت: به نظر می‌رسد سلاح اراده اسرای فلسطینی، چالشی جدید برای صهیونیست‌هاست که در مسیر شکوفایی و تأثیرگذاری قرارگرفته و چگونگی واکنش و مدیریت تل‌آویو بسیار بر این مسیر و سلاح فلسطینیان تأثیرگذار خواهد بود.

 

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g

ارسال دیدگاه