پنجاهمین سالروز اشغال قدس شرقی و تلاش صهیونیست های مخالف طرح دو دولت

درست پنجاه سال پیش، 7 ژوئن بخش قدس شرقی در شکست مفتضحانه اعراب در جنگ شش روزه به اشغال صهیونیست‌ها درآمد. به همین مناسبت در میان صهیونیست‌ها این روز به «روز اورشلیم» مشهور شد.با آنکه یک هفته تا آن روز باقی‌مانده است، تلاش مخالفان و موافقان طرح دو دولت در سرزمین‌های اشغالی برای غالب نمودن تفکر خویش در جریان است.

?همان‌گونه که می‌دانید یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد مناقشه موافقین و مخالفین طرح دو دولت، قدس شریف است؛ زیرا بر اساس طرح دو دولت قدس شرقی در اختیار دولت فلسطینی خواهد بود. لذا مخالفین تحقق دو دولت به دنبال غیرقابل بازگشت نمودن قدس شرقی به دامن فلسطینیان با تداوم شهرک‌سازی، تغییر هویت قدس و مسجدالاقصی که به آن تعبیر به یهودی‌سازی می‌شود، هستند.

?اقدامات مخالفین طرح دو دولت فلسطینی-صهیونیستی به مناسبت «روز اورشلیم»

طیف راست‌گرای صهیونیستی که از مهم‌ترین و قدرتمندترین حامیان این گروه هستند طی دو هفته اخیر اقدامات گوناگونی برای غالب نمودن تفکر خود انجام داده‌اند. برخی از این اقدامات عبارت‌اند از:

⭕️دیدار ترامپ از دیدار ندبه: به دلیل اینکه این دیوار در قدس شرقی است تاکنون هیچ رئیس جمهوری آمریکا از این دیوار دیدن نکرده بود و اقدام ترامپ برخلاف سیاست همیشگی آمریکا در حمایت از طرح دو دولت است.

⭕️برگزاری کابینه دولت نتانیاهو در حفاری‌های زیرزمینی مسجدالاقصی و نزدیک دیوار ندبه به مناسبت ایام جنگ شش روزه و تلاش برای تصویب لایحه یهودی‌سازی قدس شریف

⭕️تصمیم کنگره آمریکا در برگزاری جشن پنجاهمین سالروز اشغال قدس شرقی برای نخستین بار

⭕️برپایی راهپیمایی هزاران شهرک‌نشین صهیونیست در نزدیکی دیوار ندبه به منظور حمایت از تداوم اشغالگری این شهر

?نتیجه‌گیری

?تظاهرات هزاران صهیونیست در قدس اشغالی به بهانه پنجاهمین سالروز اشغال قدس شرقی، در نوع خود بی‌نظیر بود. این اتفاق در حالی که اعراب به دنبال سازش و عادی‌سازی روابط خویش با رژیم صهیونیستی‌اند و ترامپ در اتخاذ سیاست‌هایی همیشگی آمریکا تغییراتی را اعمال نموده است، زنگ خطر وضعیت فلسطین و قدس شریف را باری دیگر به صدا درآورده است.

 

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g

ارسال دیدگاه