ترجمه اختصاصی:

رویکرد ترامپ به تهران: «تعلیق کُن و بزن»

دولت ترامپ به قدر کافی هوشیار است که تا زمان تدوین یک استراتژی کامل برای مقابله با این تهدید بزرگ‌تر، از حرکات جسورانه خودداری کند. تا آن زمان، «تعلیق کن و بزن» لاجرم تا آیندۀ نزدیک راهبرد رفتار دولت ترامپ در قبال ایران خواهد بود

اندیشکده راهبردی تبیین – بنیاد ضد ایرانی دفاع از دموکراسی در گزارشی به قلم «مارک دوبو ویتز» مدیر اجرایی این بنیاد به دولت ترامپ پیشنهاد می کند تا پیش از تدوین یک استراتژی کامل برای مقابله با ایران، از راهبرد تعلیق تحریم های متعهد شده در برجام و همزمان اِعمال تحریم های جدید غیر هسته‌ای استفاده کند. در ادامه ترجمه این گزارش ارائه شده است:

دولت ترامپ به محض آنکه چهارشنبه 27 اردیبهشت معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت خام ایران را تجدید کرد، دسته‌ای از تحریم‌های جدید علیه این رژیم را اعلام نمود. اسمش را بگذاریم رویکردِ «تعلیق کن و بزن.»

درواقع «این برنامه که برخی تحریم‌ها را Waive (تعلیق چند ماهه) کرده و مابقی را بسط می‌دهد، قدری زمان می‌خرد تا یک استراتژی بادوام برای ایران تدوین شود.»

 

 

تعلیقِ کوتاه مدت تحریم‌های صادرات نفت، که همچنان موقتاً به ایران اجازه می‌دهند علی‌رغم تحریم‌های مقررشده نفت خامش را به مشتریان بین‌المللی بفروشد، زمان تمدیدشان به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای ایران رسیده بود. اما تجدید تعلیق تحریم‌ها نشانۀ آن نیست که دونالد ترامپ بی‌خیال وعدۀ کارزار انتخاباتی‌اش برای «پاره کردن» برجام شده است. دولت ترامپ هم‌اکنون در حال بازبینی «سیاست‌گذاری ایران» است. پیش از پایان این سیاست‌گذاری، دولت ترامپ نباید تصمیم‌های شدید و ناپخته‌ای بگیرد که پس‌ضربۀ دیپلماتیک داشته باشند.

دونالد ترامپ باید برای تدوین یک «استراتژی جامع» وقت بگذارد که تخطی‌های ایران را پس زده و نابود کند. فقط پس از بازیابی اهرم‌های ایالات متحده است که او می‌تواند به نقائص مرگ‌بار توافق هسته‌ای بپردازد. برخی از این نقائص عبارتند از: «مفاد غروب» (انقضای محدودیت‌ها) که با گذر زمان، راهی برای دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های حامل آنها در اختیار ایران می‌گذارد؛ دسترسی ناکافی بازرسان به سایت‌های نظامی ایران؛ کنترل‌های ناکارآمد روی فعالیت‌های تأمینی و تدارکاتی ایران در خارج در زمینۀ برنامه‌های هسته‌ای و موشکی؛ اطمینان ناکافی از عدم همکاری ایران با کرۀ شمالی روی موشک‌هایی که قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای دارند و فعالیت‌های هسته‌ای حساس؛ و رفع نامتناسب تحریم‌ها.

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr2', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr2", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

تا زمانی که این استراتژی تدوین نشده باشد، گویا دولت یک راه عالی برای حفظ فشار روی ایران یافته است. در ضمنِ معافیت تحریم‌های نفتی برای 120 روز دیگر، روز چهارشنبه 27 اردیبهشت وزارت خزانه‌داری تحریم‌هایی را بر چهار نهاد و سه نفر دیگر از ایران و چین تحمیل کرد که فعالیت‌های مرتبط با برنامۀ موشک‌های بالستیک رژیم داشته‌اند. این یک پیام روشن به بانک‌ها و شرکت‌های خارجی‌ای است که به دنبال دادوستد با ایران هستند: در صورت معامله با کشوری که هنوز تحت شبکۀ فزاینده‌ای از تحریم‌های غیرهسته‌ای است، ریسک‌های بزرگی می‌کنید.

اینها علاوه بر اعلامیۀ روز پنج‌شنبه (28 اردیبهشت) وزارت خزانه‌داری‌اند که تحریم‌های جدیدی علیه سوریه (نزدیک‌ترین متحد عرب ایران در خاورمیانه) اِعمال کرد. اعضای خانواده، شرکت‌ها و یک خیریۀ مرتبط با دلال رژیم بشار اشد رامی مخلوف، هدف آن تحریم‌ها بودند.

ظرف فقط چهار ماه، دولت ترامپ تحریم‌هایی را بر 281 فرد و نهادِ مرتبط با رژیم اسد و یارانش اِعمال کرده است، در حالی که تعداد این تحریم‌ها در کل دولت‌های اوباما و جورج بوش 317 فقره بودند. همچنین 40 تحریم جدید هم به فعالیت‌های ایران در زمینۀ موشک‌های بالستیک و تروریسم و همچنین سپاه قدس (زیرشاخۀ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) مربوط بوده‌اند.

همچنین وزارت خارجه در روز چهارشنبه (27 اردیبهشت) یک گزارش منتشر کرد که جزئیات نقض حقوق بشر توسط ایران (از جمله بازداشت شهروندان ایالات متحده و تابعین کشورهای دیگر) را شرح می‌داد.

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr3', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr3", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

ماه گذشته، دولت ترامپ دو تحریم در زمینۀ نقض حقوق بشر بر ایران تحمیل کرد، از جمله یکی دربارۀ سهراب سلیمانی (برادر قاسم سلیمانی، رییس سپاه قدس) برای نظارت بر زندان اوین در ایران. این نیز یک هشدار جدی دیگر به شرکت‌های خارجی است: رژیم ایران تشویق به کشتار در سوریه می‌کند و در همان حال کارکنان شما ممکن است به عنوان گروگان سر از زندان اوین درآورند.

نامه‌ای که روز چهارشنبه همراه با معافیت از تحریم‌ها برای کنگره ارسال شده است، با جزئیات به تداوم فعالیت‌های بدخیم ایران پرداخته و از تعهد دولت ترامپ می‌گوید که: «در مقابله با رژیم ایران، چیزی جلویش را نخواهد گرفت.»

به بیان دیگر، چیزهای بیشتری در راه خواهد بود. دورِ بعدی معافیت از تحریم‌ها عطف به توافق هسته‌ای، در ماه جولای سر می‌رسد و به تحریم‌های انرژی، بانک‌داری، کشتی‌رانی، کشتی‌سازی و فلزت گران‌بها مربوط است. اندکی بعد از آن، دولت باید مجدداً گواهی دهد که ایران کاملاً توافق را اجرا کرده است و هیچ تخلف فاحشی نداشته است.

همچنین دولت یک گزارش شش‌ماهه پیرامون تبعیت ایران از توافق هسته‌ای منتشر خواهد کرد که هرگونه عدم‌تبعیت ایران از مفاد توافق به همراه فعالیت‌های ایران در زمینه‌های موشکی، تأمین مالی غیرقانونی و تروریسم را گزارش می‌دهد. در آن زمان، دولت ترامپ باید دوباره معافیت موقت از تحریم‌ها را با اقدام‌ها و مکانیسم‌های تحریمی غیرهسته‌ای همراه کند تا پرده از رفتارهای خطرناک جمهوری اسلامی بردارد.

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr4', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr4", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

هواداران توافق هسته‌ای، صدور معافیت‌ها توسط ترامپ را نشانۀ کارآیی توافق خواهند دانست. این‌چنین نیست. ایران در زمینۀ تعهدات خود در توافق هسته‌ای چندین تخلف مرتکب شده است که به این موارد مربوطند: تحقیق و توسعۀ سانتریفیوژهای پیشرفته، سقف منابع آب‌سنگین، و امتناع از دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به سایت‌های ایرانی از قبیل دانشگاه شریف که به فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشدۀ سابق مربوطند.

بعلاوه، ایران از برخی رخنه های توافق سوءاستفاده کرده است که در حد تخلف‌اند یا اگر هم نباشند اثری منفی بر امنیت ملی ایالات متحده دارند. حتی اگر اینها تخلف فاحش نباشند، باید به خاطر داشت که رژیم ایران به صورت تدریجی و فزاینده دست به تقلب می‌زند، اما مجموع کل آن تقلب‌های تدریجی نهایتاً فاحش‌اند.

توافق هسته‌ای ایران عمیقاً ناقص و مخدوش است. اما خطر بزرگ‌تر برای امنیت ایالات متحده و متحدانش، ماهیت و رفتار رژیم است. دولت ترامپ به قدر کافی هوشیار است که تا زمان تدوین یک استراتژی کامل برای مقابله با این تهدید بزرگ‌تر، از حرکات جسورانه خودداری کند. تا آن زمان، «تعلیق کن و بزن» لاجرم تا آیندۀ نزدیک راهبرد رفتار دولت ترامپ خواهد بود.

***

 
 این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران ترجمه شده و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
 
• پیوند اصلی گزارش :
 
 www.defenddemocracy.org/media-hit/dubowitz-mark-trump-tries-a-waive-and-slap-approach-to-tehran/
 
• مترجم: گروه رصد اندیشکده راهبردی تبیین

 

ارسال دیدگاه