تحلیل و ارزیابی:
1-به طور کلی می توان گفت فیلم های سینمایی با همکاری خارجی در سه گروه کلی قابل دسته بندی هستند:
?فیلم های متناسب با اهداف و منافع مردم ایران
?فیلم های متناسب با تصویر نامطلوب از مردم و کشور ایران
?و دسته ی سومی که غیر از دو مورد قبل بوده و با نام فیلم های «تجاری» یا «گیشه ای» شناخته می شوند
2-دو نوع «اداره» و «پشتیبانی» خارجی برای فیلم های سینمایی وجود دارد:
?اداره و پشتیبانی مستقیم؛ از طریق سرمایه گذاری مالی
?اداره و پشتیبانی غیر مستقیم؛ از طریق اعطای جوایز جشنواره ها
3- نمونه هایی شاخص از فهرست بلند فیلم هایی که مستقیماً با همکاری خارجی ساخته شده اند:
?فروشنده(1395)، فرانسه و قطر
?یک خانوادهی محترم (1390)، فرانسه
?جدایی نادر از سیمین (1389)، آمریکا
?ازدواج موقت (نزدیکتر از آشنا) (1388)، فرانسه
?نیوهمانگ (1385)، اتریش و فرانسه
?نیلوفر (1385)، فرانسه
?لاکپشتها پرواز میکنند (1383)، فرانسه
?دایره (1378)، سوئیس و ایتالیا
4- نمونه های شاخص فیلم هایی که توسط جشنواره های خارجی برجسته شده اند:
?جدایی نادر از سیمین (1390)، جشنواره ی اسکار و برلین
?لاکپشتها پرواز میکنند (1383)، جشنواره برلین
?فروشنده(1395)، جشنواره ی اسکار، کن و مونیخ
?دایره(1378)، جشنواره ی ونیز
5-با نگاهی به داستان و تصاویر این فیلم ها می توان گفت در بسیاری از این فیلم ها، عدم تطابق فیلم با اهداف و منافع ملت ایران مشاهده می شود؛ به این معنی که تصویر ارائه شده از افراد، جامعه و کشور برجسته کننده ی نقاط منفی واقعی یا غیر واقعی است؛ حال آنکه تولیدات مهم خود کشورهای خارجی هیچگاه ارائه دهنده ی چنین نقاطی از کشور خود نیستند
6-همکاری خارجی(مالی و غیرمالی) می تواند مطلوب باشد اما به شرط تعریف صحیح و دقیق پروژه ی سینمایی مطابق اهداف متعالی و نظارت کامل بر روند اجرای پروژه؛ یعنی از عوامل مالی و فنی خارجی در چارچوب مطلوب خود استفاده کرد؛ فیلم سینمایی «ملک سلیمان» و «راه آبی ابریشم» نمونه هایی از این امر هستند.
?چنان که در سال های اخیر، فیلم «جشن تولد» به عنوان فیلمی با موضوع راهبردی بحران سوریه و با نگاه صحیح به این مسئله، با همکاری یک شرکت فیلم سازی سوری تهیه شده است.
***
• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین
• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:
https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo4g