روز قدس، نیاز به آسیب‌شناسی و مرور ماهیت آن پس از 4 دهه

امام خمینی (ره) در اولین ماه رمضان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در اقدامی مبتکرانه، آخرین جمعه ماه رمضان را روز قدس نام‌گذاری نمودند...

پیام و سخنان امام در خصوص روز قدس نشان می‌دهد که تصمیم امام ناشی از نگاه ایشان به جایگاه مبارزه با رژیم صهیونیستی در پازل کلان سیاست خارجی جمهوری اسلامی است. شاید جملات ابتدایی پیام امام برای روز قدس به‌خوبی ماهیت نگاه امام را نشان دهد: «روز قدس يك روز جهانی است. روزی نيست كه فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفين با مستكبرين است. روز مقابله ملت‌هایی است كه در زير فشار ظلم ‌آمريكا و غير امريكا بودند، در مقابل ابرقدرت‌هاست.»

?تحلیل و ارزیابی

1-اهمیت ماهیت روز قدس و امیدواری صهیونیست ها به صلح عربی

?اکنون بیش از هر وقت صهیونیست‌ها به تغییر نگاه و راهبرد اعراب و هم‌پیمانی با آنان امیدوارتر شده‌اند.
سخنان مسئولین صهیونیستی در اجلاس چند روز اخیر هرتزلیا به خوبی این امید را به رخ کشید. مسئله‌ای که این‌قدر عیان شده است که کسی از سخنان عادل الجبیر علیه حماس متعجب نمی‌شود. روز قدس اگر بخواهد ماهیت و کار ویژه خود را انجام دهد، باید با صدای رسا به رسوایی منافقین مسئله فلسطین بپردازد

✳️امری که لازمه آن تبیین چیستی مشکل دشمن اصلی و سازنده جنگ و نزاع‌های بیهوده درونی جهان اسلام است

?امام خمینی در آستانه روز قدس در سال 58 فرمودند: «…روزی ‌است ‌كه بين منافقين و متعهدين امتياز خواهد شد در روز قدس، ملت‌ها بايد به حکومت‌هایی كه خائن هستند هشدار دهند. روز قدس روزی است كه ما خواهيم فهميد چه اشخاصي و چه رژيم‌هایی …متعهد هستند و موافق با اسلام و مخالف با دشمنان اسلام كه در رأس آن‌ها امريكا و اسرائيل است. روز قدس روز امتياز حق از باطل است، روز جدایی حق و باطل است.»

2-آسیب‌شناسی و تبیین ماهیت روز قدس

?یکی از کلیدواژه‌هایی که برای انجام رسالت روز قدس بسیار حیاتی است، وحدت اسلامی در کنار تبیین این روز در جهان اسلام و داخل ایران است.
امروزه با گذشت نزدیک به 4 دهه از برگزاری روز قدس باید نگاهی به گذشته داشت و با آسیب‌شناسی دقیق، چرایی عدم گستردگی و پویایی این روز در دیگر جوامع اسلامی و یا حتی حامیان فلسطین و مقاومت مورد پرسش قرار بگیرد.

?لازم است به روز قدس نه از دریچه ایران و نگاه ایرانی، بلکه از دریچه جهان اسلام به آن نگریسته شود تا بتوان کارکرد و تأثیرگذاری آن را بیش از پیش افزایش داد. توجه به دیپلماسی عمومی نه رسمی و دولتی، شاید بتوان اولین قدم در این راه دانست.

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo

 

ارسال دیدگاه