اندیشکده انگلیسی:

بیانیه جدید FATF تأثیری در افزایش تعاملات بانکی ایران نخواهد داشت

اندیشکده خدمات متحد سلطنتی انگلیس می‌گوید بیانیه اخیر FATF پیامی دوگانه برای بانک‌های بین‌المللی دارد و تأثیری در کاهش نگرانی آنها از تعامل با ایران نخواهد داشت.

اندیشکده 186 ساله «خدمات متحد سلطنتی انگلیس» که به اختصار «روسی» خوانده می‌شود، در مقاله‌ای به بررسی تأثیر عملی بیانیه اخیر کارگروه اقدام مالی یا همان FATF درباره تعامل بانکی کشورهای دیگر با ایران پرداخته است.

نویسنده در ابتدا به سابقه تلاش‌های اخیر ایران برای تعامل با «جامعه جهانی» پرداخته و در بیان ارتباط آن با FATF نوشته: «در نتیجه برجام بنا بود روابط بانکی ایران با دیگر ملل دنیا به حالت عادی بازگردد ولی از روز اجرای برجام (26 دی 1394)، این امر برای بانک‌های خارجی و بخصوص بانک‌های بزرگ دنیا به یک امر چالش‌برانگیز بدل شد و آنها در برابر فشار سیاسی دولتمردان برای بازگرداندن کامل ایران به نظام مالی بین الملل و ارائه خدمات مالی به این کشور، مقاومت کردند.»

در ادامه می‌خوانیم:

«یکی دیگر از موانع مهم پیش روی بانک‌های ایرانی، کارگروه اقدام مالی (FATF) بود که ایران و کره شمالی را در لیست سیاه خود قرار داده بود؛ این کارگروه ژوئن سال گذشته، اقدامات تقابلی علیه ایران را به مدت یک سال معلق کرد.

اعضای این کارگروه در نشست اخیر خود، این تعلیق را «با توجه به نمایش تعهد سیاسی ایران و گام‌هایی که این کشور در راستی برنامه اقدام خود انجام داده»، تمدید کردند. البته باید توجه داشت که از نظر اعضای FATF، اقدامات ایران آن‌قدر برایشان دلگرم‌کننده نبوده که نام ایران را از کنار نام کره شمالی بردارند و فقط به تمدید تعلیق رأی دادند.

پس با این اوصاف، اقدام اخیر این کارگروه چگونه می‌تواند به افزایش تعامل مالی ایران و نظام مالی بین‌الملل منجر شود. FATF در اقدامی زیرکانه، موعد 12 ماهه‌ای را که پیش از این برای دیدن پیشرفت کار از طرف ایرانی تعیین کرده بود، برداشته است؛ این ضرب‌الاجل 12 ماهه از جهتی غیرسازنده بود زیرا نهادهای مالی بین‌المللی را به انتظار یک ساله برای دیدن نتیجه کار تشویق می‌کرد و بهمین خاطر، شاهد اقدام موثری از جانب آنها نبودیم. علاوه بر این، پیام‌های دوگانه‌ای که از بیانیه اخیر FATF به گوش می‌رسد، بهبود دسترسی ایران به نظام مالی بین‌الملل را غیرمحتمل‌تر می‌کند. نمی‌توان از هشدارهایی که این کارگروه کماکان در خصوص «لزوم هوشیاری بیشتر نهادهای مالی در روابط و تراکنش‌های مالی با ایران» چشم پوشی کرد.

با توجه به تصمیم ایران به جانبداری از قطر در دعوای میان این کشور و همسایگانش، بعید بنظر می‌رسد که بیانیه اخیر FATF‌ بتواند از میزان نگرانی بانک‌های جهان برای تعامل با تهران بکاهد.»

 

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران ترجمه شده و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
 
پیوند وبگاه اصلی:https://rusi.org/commentary/judgement-postponed-financial-action-task-force-extends-iran%E2%80%99s-lifeline
 
ترجمه:فارس

ارسال دیدگاه