شرطی_سازی روابط با ایران از سوی وزیر خارجه آلمان و انتظار پاسخی که از دکتر ظریف می‌رفت

گابریل وزیر خارجه آلمان اخیراً در سخنان و دیدارهای خود با مسئولین ایرانی به صراحت چالشی‌ترین و اصلی‌ترین موضوع اختلافی میان ایران و آلمانی‌ها را به بحث و سخنان خود اضافه کرده است. گابریل در دیدار دکتر ظریف با وی در آلمان در یک کنفرانس گفت...

«حق موجودیت اسرائیل قابل مذاکره نیست…امیدواریم روابط ایران با کشورهای همسایه خود هم گسترش یابد و در منازعات عراق، سوریه و منازعه اسرائیل و فلسطین هم به نقش مثبت خود ادامه دهد و به موفقیت برسد…ما در مذاکراتمان در خصوص اختلاف‌نظرهای خود از جمله موضوع اسرائیل هم صحبت کردیم.»

?این در حالی است که در کمتر از دو ماه گذشته، گابریل در حالی که آماده سفر به تل‌آویو بود این سفر از سوی نتانیاهو لغو شد. اتفاقی که با واکنش تند گابریل هم همراه شد. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتد پرس» دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی در آخرین ساعات سفر گابریل اعلام کرد این دیدار به دلیل ملاقات وزیر خارجه آلمان با گروه‌های مخالف کابینه، لغو شد.

?اما سخنان گابریل در مقابل ایران و حمایت از رژیم صهیونیستی ابتدا از مهرماه پارسال آغاز شد. زمانی که وی وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان بود. گابریل پیش از سفرش به ایران در گفت‌وگو با نشریه اشپیگل، برقراری روابط دوستانه با ایران را منوط به پذیرش موجودیت رژیم صهیونیستی از سوی تهران دانسته بود. که نوعی اقدام خارج از چهارچوب و #شرطی_سازی رابطه محسوب می شود. در آن برهه این اظهارات با واکنش مناسب وزارت امور خارجه و مجلس مواجه شد. دکتر لاریجانی برنامه دیدار با گابریل را لغو کرد. ضمن آنکه در آن سفر وزارت خارجه در اعتراض به سخنان این وزیر آلمانی، برنامه‌ای برای دیدار با دکتر ظریف تدارک ندید.

?تحلیل و ارزیابی

?مرور مواضع یک سال گذشته آلمانی‌ها نشان می‌دهد آن‌ها بارها سعی کرده‌اند روابط ایران با آلمان و نرمالیزه شدن فرآیند روابط اقتصادی و تجاری ایران و اروپا را منوط به پذیرش موجودیت رژیم صهیونیستی نمایند. امری که در سفر گابریل به ایران در مهر ماه سال95 جواب‌های قابل قبولی به آن داده شد.
اما با توجه به دیدار اخیر دکتر ظریف و گابریل و تکرار ادعاهای دوباره وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری و هم‌چنین تأکید بر گفتگو با همتای ایرانی‌اش بر سر مسئله رژیم صهیونیستی، انتظار این بود که دکتر ظریف همانند سال گذشته واکنشی قاطع، محکم و مناسب به تداوم رفتار و سخنان وزیر آلمانی می داشت.

?از مهمترین واکنش های مناسبی که می توانستند نشان داده شوند؛ یادآوری این نکته بود که جمهوری اسلامی ایران از دولت آلمان انتظار دارد بر اساس اصل احترام متقابل به حاکمیت ها و بدون دخیل نمودن مباحثی مانند عدم شناسایی یک رژیم نامشروع، مبادرت به ایجاد و گسترش روابط نماید. همچنین یادآوری این نکته که جمهوری اسلامی ایران #شرطی_سازی گسترش روابط از سوی آلمان را مخرب و غیرسازنده می داند، می توانست پاسخ مناسبی به اظهارات خارج از چهارچوب وزیر آلمانی باشد.

 

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo

ارسال دیدگاه