حاشیه‌ای بر سفر نارندرا مودی به سرزمین‌های اشغالی

مودی که اولین نخست‌وزیر دولت هند است که به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند، روز سه‌شنبه وارد فرودگاه بن گوریون شد. سفری که بسیار مورد توجه رسانه‌های صهیونیستی و منطقه‌ای قرار گرفت. پیش از سفر مودی توافق خرید تسلیحاتی میان هند و رژیم صهیونیستی به‌خوبی فاش کرد که روابط تل‌آویو و دهلی‌نو تا چه میزان در حال توسعه است.

در آخرین قراردادی که بین وزارت دفاع هند و صنایع هوافضای رژیم صهیونیستی منعقد و رسانه‌ای شده است، این کشور قرار است سامانه‌های پیشرفته‌ی موشکی زمین به هوای با برد متوسط و بلند را از این رژیم خریداری نماید. ارزش این قرارداد که بزرگ‌ترین قرارداد نظامی در طول تاریخ مجعول رژیم محسوب می‌شود، حدود دو میلیارد دلار اعلام‌شده است

?اما این سفر برخی حاشیه‌های مهم از متن با خود به همراه داشت که به‌مرور آنان می‌پردازیم:

1-انتقال سفارت هند از تل‌آویو به قدس اشغالی

?در ابتدای سال 96 روس‌ها با اعلام رسمی حمایت از انتقال سفارت خود از تل‌آویو به قدس در صورت تحقق راه‌حل دو دولتی، بسیاری را غافل‌گیر نمودند؛ (برای مطالعه بیشتر ر.ک:‌ http://www.tabyincenter.ir/18844) اما این بار این سخنان از زبان مودی تکرار شد. این در حالی است که روابط مسکو و تل‌آویو و نقش لابی یهود در روسیه قابل‌مقایسه با روابط رژیم اشغالگر و هند نیست.

مودی در سخنانی گفت: «هند به تشکیل دو کشور به عنوان کلید حل منازعه فلسطینی صهیونیستی ایمان دارد. در صورت حصول توافق نهایی میان تشکیلات رام الله و رژیم صهیونیستی در خصوص بیت‌المقدس، سفارت هند را از تل‌آویو به قدس انتقال می‌دهیم.»

2-استقبال ویژه بنیامین نتانیاهو از نارندرا مودی

?یکی از حاشیه‌های سفر مودی، استقبال ویژه نتانیاهو از اوست. نتانیاهو نیز که استقبال بسیار گرمی از مودی در فرودگاه «بن‌گوریون» داشت، گفت: «ما 70 سال برای (دیدار) شما صبر کردیم…ما عاشق هند هستیم. ما فرهنگ، تاریخچه، دموکراسی و پیشرفت‌های شما را تحسین می‌کنیم. من مطمئنم همکاری ما موفق خواهد شد.»

در این خصوص مدیرکل وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «نتانیاهو در طول سفر مودی را همراهی خواهد کرد؛ نتانیاهو هرگز چنین کاری را با دیگر مقامات جهان انجام نداده است و این امر نشان می‌دهد که سخن از یک سفر تاریخی و حائز اهمیت برای اسرائیل است.»

3-عدم سفر به رام الله و دیدار با محمود عباس

⚠️در حالی که اکثر رهبران و سیاست‌مداران آسیایی و اروپایی هم‌زمان هم از تل‌آویو و هم از رام الله به عنوان مرکز تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار می‌کنند، اما در طول برنامه سفر سه‌روزه مودی از سرزمین‌های اشغالی، دیداری با محمود عباس دیده نمی‌شود. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری می‌باید که بدانیم تنها یک ماه پیش محمود عباس در سفری مهمان مودی در دهلی‌نو بوده است و آنجا هم مودی از تشکیل دولت فلسطینی بر اساس طرح دو دولت حمایت کرده بود

 

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo

 

ارسال دیدگاه