یازده یهودی دولت ترامپ

با توجه به نفوذ یهودیان ثروتمند در ساختار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی آمریکا، حضور یهودیان در دولت آمریکا می‌تواند نقشی بسیار تعیین کننده در سیاست داخلی و خارجی ایالات متحده داشته باشد. بر همین اساس حضور چشمگیر یهودیان در دولت ترامپ می‌تواند حاکی از نفوذ بیش از پیش اقلیت یهودی در دستگاه سیاستگذاری داخلی و خارجی ایالات متحده باشد.

بدیهی است که در ساختار حکومتی ایالات متحده آمریکا یهودیان حضور پررنگی داشته باشند اما برخی معتقدند که یهودیان در دولت دونالد ترامپ نفوذ بسیار زیادی دارند به طوری که انتظار می‌رود این افراد ذی نفوذ بتوانند بر سیاست‌های آینده دولت آمریکا در قبال رژیم اسراییل، دوستان و دشمنان این رژیم تاثیر بسزایی داشته باشند. از این رو شناخت این افراد می‌تواند پیش بینی روند کلی سیاست خارجی ایالات متحده در قبال رژیم اسراییل را تسهیل کند. 
  اشخاص پرنفوذ یهودی که در دولت ترامپ فعالیت می‌کنند پست‌های حکومتی متنوعی را در اختیار دارند. این منصب‌ها از وزرات تا دستیار ویژه رئیس جمهور را شامل می‌شود. در فهرست زیر فعالیت‌ها و سوابق این افراد بررسی و مرور خواهد شد:

1- جرِد کوشنر: “کوشنر” 36 ساله که داماد ترامپ نیز می‌باشد به عنوان مشاور ارشد 
“دونالد ترامپ” در کاخ سفید فعالیت می‌کند. گفته شده است که کوشنر در ازای فعالیت‌های خود حقوقی دریافت نخواهد کرد. وی به ترامپ درباره مسائل مختلفی نظیر معضلات خاورمیانه، وضعیت اسراییل، معامله با بخش خصوصی و نیز تجارت آزاد مشاوره خواهد داد. وی که دانش آموخته دانشگاه هاروارد است از سوی برخی از رسانه‌های آمریکایی ولیعهد ایالات متحده نامیده می‌شود و با توجه به سفرش به عربستان سعودی و دیدار با شاهزاده “محمد بن سلمان”، دیدار آتی دونالد ترامپ از عربستان می‌تواند زمینه ساز همکاری دو کشور آمریکا و عربستان در زمینه مالی و فن آوری باشد(1)(2). 
دونالد ترامپ، کوشنر را در زمینه سیاسی بسیار خوب توصیف کرده است. همچنین اختلافات کوشنر با “استیو بنن” استراتژیست ارشد کاخ سفید سبب شد تا بنن از سمت خود کناره‌گیری کند. پدر و مادربزرگ کوشنر از یهودیان ارتدوکسی هستند که پس از واقعه ادعایی هولوکاست به ایالات متحده مهاجرت کردند. جرد کوشنر امپراطوری مالی خود را از پدرش به ارث برده و آسمان خراش وی چند بلوک با برج ترامپ در نیویورک فاصله دارد.(3)

2- دیوید فریدمن: “فریدمن” سفیر جدید ایالات متحده در سرزمین‌های اشغالی است. وی یک وکیل ورشکستگی (وکیلی که مسائل مربوط به ورشکستگی را پیگیری می‌کند) و فرزند یک خاخام ارتودوکس یهودی است. وی طرفدار شدید شهرک سازی رژیم اسراییل در کرانه باختری است. وی به شدت با به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل مخالفت می‌ورزد. “دیوید فریدمن” مدرک خود در رشته حقوق را از دانشگاه کلمبیا در نیویورک گرفت و در زمانی که آقای ترامپ به دلیل رکود کازینوهایش در شهر آتلانتیک سیتی ایالت نیوجرسی اعلام ورشکستگی کرد آقای فریدمن وکیل وی شد و از وی در دادگاه دفاع کرد. 

3- جیسون گرینبلات: وی یهودی است که در اواخر دهه 80 میلادی در یک مدرسه دینی در کرانه باختری تحصیل کرده است. دونالد ترامپ وی را به عنوان نماینده ایالات متحده در مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی برگزیده است. وی در گفتگو با رادیوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دولت ترامپ هرگز هیچ راه حلی را به اسراییل تحمیل نخواهد کرد. وی همچنین اظهار داشت که شهرک‌های صهیونیستی مانعی در برابر صلح نیستند. وی به عنوان یک یهودی ارتدوکس به مدت بیست سال در تشکیلات ترامپ فعالیت کرده است. وی استاد رشته مدیریت در دانشگاه یاشیوا (دانشگاهی خصوصی در شهر نیویورک) بین سال های 2015 تا 2016 بوده است. وی فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه نیویورک است و مدرک کارشناسی زبان انگلیسی خود را از دانشگاه یاشیوا دریافت کرده است. وی نویسنده سه کتاب است که یکی از آنها درباره سفرش به اسراییل است.(4) 
وی همچنین طرفدار راه حل دو دولت برای حل و فصل مناقشه فلسطین و اسراییل است. وی پیش نویس سخنرانی دونالد ترامپ در کنفرانس سالیانه آیپک را نوشته است و از این گروه لابی به عنوان منبع اصلی کسب اطلاعات در خصوص رژیم اسراییل یاد می‌کند.(5) 

4- استفن منوچین: “منوچین” که به عنوان وزیر خزانه داری دولت ترامپ انتخاب شده است مدیر مالی کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ بود و با وی دوستی 15 سال‌های دارد. وی تجربه زیادی در بازار مالی “وال استریت” کسب کرده است. وی همچنین در فیلم‌های هالیوودی که توسط کمپانی فاکس قرن بیستم متعلق به “رابرت مرداک” سرمایه‌گذاری کرده است.(6)(7) 

5- استفن میلر: “میلر” نقش بسیار مهمی در کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ ایفا کرده است. وی نویسنده سخنرانی‌های ترامپ بوده و به عنوان مسئول ایجاد کننده شور و هیجان در کمپین‌های انتخاباتی ترامپ فعالیت می‌کرده است. میلر خود را به عنوان یک یهودی اهل عمل توصیف کرده است.(8) وی که متن سخنرانی ترامپ در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان را نوشته است متهم شده است که تصویری دلهره آور و نامطلوب از آمریکا ترسیم کرده است که گرفتار فقر و جنایت شده است.(9) وی هم اکنون مشاور ارشد رئیس جمهور در امر سیاستگذاری است. 

6- ارل ایکان: “ایکان” که یک بازرگان و سرمایه‌گذار است به عنوان مشاوره ویژه ترامپ در خصوص موضوعات مربوط به اصلاحات تنظیمی فعالیت می‌کند. البته وی به عنوان یک شهروند خصوصی فعالیت می‌کند و یک کارمند فدرال یا کارمند ویژه دولت ترامپ محسوب نمی‌شود. ایکان 80 ساله مالک شرکت بازرگانی ایکان می‌باشد. البته وی علاوه بر فعالیت‌های بازرگانی به فعالیت‌های انسان دوستانه نیز می‌پردازد. به طور نمونه وی به یک بیمارستان در نیویورک کمک مالی می‌کند و در یکی از مناطق نیویورک هفت مدرسه احداث کرده است.(10) 

7- گری کوهن: “کوهن” رئیس سابق گلدمن ساکس به عنوان رئیس شورای اقتصاد ملی کاخ سفید فعالیت می‌کند. وی در سال 2009 مرکز دانشجویان یهودی کوهن را در دانشگاه ایالتی کنت پایه‌گذاری کرد.(11) 

8- بوریس اپشتاین: “اپشتاین” که یک استراتژیست سیاسی جمهوری خواه است بارها در تلویزیون از دونالد ترامپ دفاع کرده است. وی همچنین مشاور ارتباطی سناتور “جان مک کین” در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 بود.(12) وی تا قبل از استعفایش در مارس 2017 به عنوان دستیار مدیر ارتباطات دولت ترامپ خدمت می‌کرد.(13) 

9- دیوید شولکین: وی که هم اکنون به عنوان معاون بهداشتی در وزارت امور کهنه سربازان خدمت می‌کند رئیس یک بیمارستان در نیویورک با نام مرکز درمانی اسراییل بث می‌باشد.(14) وی بر این نکته تاکید کرده است که آمریکا باید اعتماد کهنه سربازان آمریکایی را دوباره به دست بیاورد.(15) البته وی در دولت اوباما به این منصب گماشته شده بود و در دولت ترامپ با رای مثبت صد سناتور در پست خود ابقا شد.(16) 

10- رید کوردیش: “کوردیش” که از دوستان نزدیک جراد کوشنر است در زمینه نوآوری های تکنولوژیک و موضوعات مربوط به همکاری میان آژانس های مختلف حکومتی، در دولت ترامپ فعالیت می‌کند.(17) 

11- آبراهام برکوویتز: “برکوویتز” 27 ساله دستیار ویژه ترامپ و دستیار جراد کوشنر می‌باشد. در گذشته برکوویتز برای شرکت‌های جراد کوشنر کار می‌کرده است. وی از دانشکده حقوق هاروارد فارغ‌التحصیل شده است و در شبکه اجتماعی فیسبوک یک گفتگوی زنده برای کمپین انتخاباتی ترامپ به راه انداخت.(18) 

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست

 

منبع:

http://nedains.com/fa/news/315244

ارسال دیدگاه