عملیات در صحن مسجدالاقصی و عیان‌تر شدن خائنان آرمان فلسطین

در حالی که نگاه‌ها به بحران قطر و سعودی‌ و اخبار و تحولات جریان‌های فلسطینی در مصر و حضور دحلان، یحیی سنوار و رمضان عبدالله در قاهره است، روز جمعه عملیات شهادت طلبانه سه جوان فلسطینی در صحن‌های مسجدالاقصی باری دیگر نشان داد مقاومت و انتفاضه سوم همچنان زنده است...

هر 3 شهید عملیات استشهادی (محمد احمد جبارين، محمد احمد جبارين و محمد حامد جبارين) از طایفه جبارین در ام الفحم واقع در فلسطین اشغالی 1948 و پسر عمومی هم بودند که توانستند 2 صهیونیست را به هلاکت برسانند.

✳️از نکات حائز توجه آن است که جنبش فتح الانتفاضه مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفت. این جنبش یکی از گروه‌های فلسطینی مستقر در دمشق و از حامیان بشار اسد و حزب‌الله است!

?رژیم صهیونیستی در واکنش به عملیات نه تنها برگزاری نماز جمعه را برای اولین بار لغو کرد، بلکه تا اطلاع ثانوی که گفته می‌شود احتمالاً تا یک‌شنبه به طول بیانجامد، درهای مسجدالاقصی را بسته اعلام نمود. همچنین محمود عباس هم در پیامی فوری با نتانیاهو این اقدام را محکوم کرد.

⁉️برخی کشورها چون کویت، اردن، قطر، ترکیه و … خواهان باز شدن مسجدالاقصی شدند؛ اما شدت واکنش آنان چنان کم و ساده بود که واکنش بسیاری را برانگیخت.

⁉️اما سکوت سعودی‌ها باری دیگر این سؤال را ایجاد نمود که آیا فلسطین در آستانه به جان خریدن خیانتی دیگر از سوی کشورهای عربی به بهانه عادی‌سازی اعراب و رژیم صهیونیستی به مدیریت عربستان است؟

?ابومرزوق از رهبران حماس در توئیتی در صفحه شخصی خود در فیسبوک تصریح کرد:

«دشمن صهیونیستی برای نخستین بار درهای مسجدالاقصی قبله نخست مسلمانان و سومین حرم شریف را بست، پس رشادت و مردانگی مسلمانان کجا رفت؟ یا شاید اظهارات اخیر سفیر عربستان در الجزایر علیه حماس و مقاومت فلسطین کفایت می‌کند؟»

?تحلیل و ارزیابی

1-نفوذ امنیتی به صحن‌های مسجد، شکست امنیتی بزرگ برای تل آویو است.

2-رخ دادن چندین عملیات مسلحانه از سوی فلسطینیان مستقر در کرانه باختری یا مرزهای 1948 طی سال گذشته نشان از آمادگی اجتماعی تسلیح این مناطق است.

3-بر عهده گرفتن عملیات از سوی یک جنبش مستقر در دمشق حامی حزب الله و بشار اسد از نکات اعجاب برانگیز این عملیات است.

4-تصمیم قاطع رژیم صهیونیستی در بستن مسجدالاقصی برای اولین بار در تاریخ اشغالگری، نشان می‌دهد که تل‌آویو از عدم واکنش سران عربی آسوده‌خاطر است.

5-سکوت و خیانت سران عربی، نشان از پیش رو بودن شرایطی بسیار سرنوشت‌سازتر و سخت‌تر از وضعیت کنونی برای مقاومت فلسطینی، جریان‌های حماس و جهاد اسلامی و مردم مظلوم نوار غزه است.

 

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo

ارسال دیدگاه