رفتارهای ناهنجار دیپلماتیک کویت و پاسخ‌هایی که مدت‌ها قبل باید داده می‌شد

اواخر هفته گذشته دولت کویت با ادعای حمایت ایران از «گروه العبدلی» که گفته می‌شود 14 نفر از اعضای این گروه پس از صدور حکم رسیدگی‌شان در دادگاه از طریق دریا به سمت ایران متواری شده‌اند، سفیر ایران را احضار کرد....

در این احضار ضرب‌الاجل بستن دفاتر رایزنی فرهنگی و نظامی جمهوری اسلامی ایران در کویت و کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی از 19 به 4 نفر، به سفیر ایران ابلاغ شد. همچنین توقف فعالیت کمیته‌های مشترک دوطرفه از سوی وزارت خارجه کویت اعلام شد. در پی این وقایع کاردار کویت در تهران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد.

?تحلیل و ارزیابی

1- رفتار ناهنجار دیپلماتیک کویت بدون اساس و بدون مبنایی محکم بوده است. اینکه ادعا شود ایران از یک گروهی داخل کویت حمایت می‌کند ولی هیچ شاهد و قرینه‌ی غیر از اینکه چند نفر از اعضای این گروه از طریق قایق به ایران متواری شده‌اند ارائه نشود، نمی‌تواند دلیل قابل قبولی برای رفتار ناشیانه دولت کویت به شمار آید.

2- حمایت سریع و قاطع عربستان سعودی از این اقدام کویت شائبه‌هایی را در مورد نیت واقعی کویت از اخراج دیپلمات‌های ایرانی ایجاد می‌کند. یکی از راهبردهای عربستان علیه ایران، ایجاد تنش‌های ساختگی و به‌تبع آن اجماع سازی است که نمونه آن در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی سال گذشته و بیانیه ضد ایرانی آن به اتهام واهی دخالت در کشورهای منطقه، مشاهده شد. اقدام کویت بسیار شبیه به اقدامات شیطنت‌آمیز بی‌پایه و اساس سعودی علیه ایران است.

3- هرچند کویت هیچ دلیل و مدرکی برای اینکه نشان دهد ایران از گروه العبدلی حمایت کرده است ارائه نکرده، ولی جمهوری اسلامی ایران مدارک و شواهد بسیاری در اختیار دارد که نشان می‌دهد دولت کویت برای سالیان متمادی حامی یکی از بزرگ‌ترین جنایتکاران تاریخ بشریت، «صدام حسین» بوده است. یکی از روشن‌ترین حقایق تجاوز هشت‌ساله صدام علیه ایران، پشتیبانی مادی و معنوی کویت از قاتل زنان و کودکان بی‌گناه ایرانی در قالب دلارهای نفتی و تعهد به‌اصطلاح عربی است. در طول تجاوز هشت‌ساله، کویت جزایر استراتژیک سه‌گانه «بوبیان»، «فیلكه» و «وربه» خود را در اختیار صدام حسین قرار داده بود.

4- بعد از قطع روابط عربستان با ایران، کویت نیز سطح رابطه خود با ایران را از سفیر به کاردار تنزل داد. این اقدام کویت در کمال تعجب، هیچ واکنش دیپلماتیکی از سوی جمهوری اسلامی ایران در پی نداشت و نمایندگی سیاسی ایران در کویت همچنان و تا به امروز در سطح سفیر ادامه پیدا کرده است. با توجه به اقدام کویت در آن برهه که با عربستان سعودی علیه ایران همگام شد، می‌بایستی اقدام دیپلماتیک متقابلی انجام می‌شد تا حداقل توازن در روابط دیپلماتیک حفظ شود.

↙️ #نتیجه: باوجود تمامی خیانت‌های کویت در حق ملت ایران در طول تجاوز هشت‌ساله صدام علیه ایران، وقتی امروز در جایگاه مدعی ایستاده و گستاخی می‌کند، باید از خود بپرسیم که «آیا دلیل گستاخی‌های این کشور چهارمیلیونی، افراط در رفتار متسامحانه خودمان نبوده است؟» آیا نمی باید با اقامه دعوی در مراجع بین‌المللی، دهان کویت و دیگر حامیان صدام را یک‌بار برای همیشه در مورد «حمایت از تروریسم و جنایت» می‌بستیم؟

 

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo

ارسال دیدگاه