بررسی سایبری لایحه بودجه اختیارات دفاع ملی آمریکا

کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، از وزیر دفاع خواسته تا گزارشی، در مورد مدیریت استعدادهای سایبری و بهره‌برداری از آن‌ها در وزارت دفاع ارائه نماید.

در لایحه اختیارات دفاع ملی که به‌تازگی تسلیم مجلس نمایندگان شد، آمده است که کنگره، نگران تهدیدات ناشی از حکومت ایران در حوزه‌های سایبری، عملیات اطلاعاتی و سایر فعالیت‌هایی است که منافع امنیت ملی آمریکا را تهدید می‌کند. 
 
1- وزارت دفاع باید در زمینه ظرفیت‌های آفندی و پدافندی سایبری، سرمایه‌گذاری کند تا بتواند در مناطق پرتنش، عملیات را هدایت کند.
2-روسیه از تاکتیک‌های جنگ هیبریدی شامل جنگ سایبری، جنگ اطلاعات و الکترونیک برای تأثیرگذاری استفاده می‌کند.
نکات دیگری که در این لایحه در حوزه سایبری به آن اشاره‌شده به‌قرار زیر است:
 
موضوعات مرتبط سایبری
 
مدیریت استعدادها و آموزش‌های سایبری
کمیته نیروهای مسلح در جریان تلاش‌های نیروهای ذخیره آمریکا، برای ارتقاء گروه‌های حفاظت سایبری قرار دارد که می‌تواند سبب رشد قابلیت‌ها و توانایی‌ها و روش و قدرت هر دو بخش غیرنظامی و نظامی، در موضوع حفاظت‌های سایبری شود.
این کمیته، در جریان است که وزارت دفاع، در حال بررسی ایجاد مراکز سایبری ذخیره مشترک (Joint Reserve Cyber Centers) است که بتواند تجربیات سایبری را به‌صورت بهتری به اشتراک بگذارد.
 این کمیته، از وزارت دفاع درخواست می‌کند تا بررسی کند که چگونه مفاهیم مطرح‌شده، ممکن است برای کمک به نیروهای سایبری به جهت ارزیابی و ادغام فناوری‌های جدید، نظیر تجهیزات خودران، یادگیری ماشینی و بیگ دیتا (پردازش داده‌های عظیم) و تحلیل آن‌ها، مورداستفاده قرار بگیرد.
کمیته یادشده، همچنین از وزارت دفاع می‌خواهد تا به ارتقاء آموزش کارکنان سایبری در سایر تجربیات نیز اقدامات لازم را انجام دهد و درنتیجه، این کارکنان بتوانند به استانداردهای آموزشی مشترک و موردنظر، دست پیدا کنند.
این کمیته همچنان دارای نگرانی است چراکه مجرای آموزش‌های موجود تا رسیدن به حالت استاندارد گروه‌های مأموریت‌های سایبری، همچنان فاصله دارد و این موضوع، یک چالش عمده محسوب می‌شود. این کمیته همچنان به این موضوع باور دارد که وزارت دفاع آمریکا، باید به راهکارهای اضافه و بیشتر به جهت تنوع دادن به روش‌های آموزشی موجود بیندیشد و آن‌ها را در دسترس تمام کارکنان سایبری برای عبور از تنگناها و چالش‌های پیش رو، قرار دهد. این روش‌ها، باید شامل ایجاد همکاری بین بخش خصوصی- دولتی با دانشگاه، صنعت و مؤسسات غیرانتفاعی باشد.
این کمیته، موقعیت سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) را در زمینه برنامه‌ریزی تحصیلی به جهت آموزش‌های سایبری در مرکز ملی تعالی آموزش دفاع سایبری (CAE-CD) تشخیص داده و به رسمیت می‌شناسد. کمیته نیروهای مسلح، ارزش روابطی که مرکز مذکور دارد را می‌داند و درک می‌کند و به همین خاطر، پیش نهاد افزایش بودجه 8 میلیون دلاری برای حمایت از آن را داده که بدین‌وسیله، از آموزش‌های سایبری در تمام سامانه‌های نظامی و گارد ملی، حمایت به عمل بیاورد.
 
درنهایت، این کمیته معتقد است وزارت دفاع ایالات‌متحده، باید نظارت کامل و بینش وسیعی بر نخبگان سایبری داشته باشد که در هر دو بخش فعال و ذخیره و همچنین نیروهای غیرنظامی حضور دارند.
کمیته فوق، در جریان برنامه‌های مدیریت استعدادها و نخبگان نیروی زمینی وزارت دفاع قرار دارد که این برنامه‌ها، شامل پایگاه داده مبارزان سایبری (CWARD) می‌شود. این برنامه، در نظر دارد متخصصان مربوطه و مرتبط، دانش، مهارت و توانایی‌های لازم را در مجموعه سایبری نیروی زمینی ایالات‌متحده، جمع‌آوری نماید تا بتواند مدیریت منابع انسانی و برنامه‌ریزی مؤثر عملیاتی را انجام دهد. این کمیته، تلاش‌های مذکور را حمایت می‌کند و گسترش ابزارهای رایج مدیریت نخبگان سایبری را، مورد تأکید قرار می‌دهد.
کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، از وزیر دفاع خواسته تا گزارشی، در مورد مدیریت استعدادهای سایبری و بهره‌برداری از آن‌ها در وزارت دفاع تا تاریخ 5 فوریه 2018 ارائه نماید.
 
ارزیابی
عمده مطالب این لایحه در خصوص ارتقای سطح توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها است. در حقیقت تکیه لایحه فوق روی افزایش تخصص و آموزش و همچنین راه‌اندازی مراکز تخصصی برای دفاع سایبری است.
اریک روزنلپچ، رئیس سابق ستاد مشترک وزارت دفاع آمریکا در سخنانی به‌تازگی اعلام کرده بود ظرفیت‌های آفندی آمریکا طی 5 سال گذشته افزایش پیداکرده است؛ اما بااین‌حال ظرفیت‌های دفاعی آمریکا همچنان ضعیف مانده به‌نحوی‌که برخی کارشناسان مانند آدام سگال، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا، به این امر اذعان کرده‌اند.
افزایش ظرفیت‌های سایبری، دقیقاً در راستای اریک روزنلپچ است که گفته بود افزایش ظرفیت‌ها مهم‌تر از تغییر راهبرد است؛ زیرا ظرفیت‌ها موجب می‌شود تا کاخ سفید و وزارت دفاع بتوانند سیاست‌های مناسبی را در این عرصه اتخاذ کنند.
درنتیجه آموزش و تأسیس مراکز جدید سایبری، به‌عنوان راهکاری افزایش ظرفیت حفاظتی در حوزه سایبری، معرفی‌شده‌اند.

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
 
 منبع: سایبربان

ارسال دیدگاه