سومین حمله موشکی ارتش یمن به عمق خاک عربستان؛ این بار یک پالایشگاه

شبکه یمنی المسیره در شامگاه یک‌شنبه در خبری اعلام کرد ارتش یمن و انصارالله یک فروند موشک بالستیک «برکان h-2» را به سمت پالایشگاه‌های تصفیه نفت ینبع در ساحل دریای سرخ شلیک کردند و این موشک به هدف برخورد کرده است. این سومین حمله موشکی انصارالله و ارتش یمن به عمق خاک عربستان است.

واکنش سراسیمه سعودی‌ها در ابتدای صبح یکشنبه و ادعای آنکه پالایشگاه ینبع بر اثر گرمای هوا دچار آتش‌سوزی شده است، صحت ادعای صنعا را ناخواسته تائید کرد.

(http://www.almashhad-alyemeni.com/news105742.html)

?پالایشگاه ینبع در استان مدینه واقع شده است که وابسته به شركت آرامکو سعودی است. ظرفیت این پالایشگاه 250.000 هزار بشکه در روز است. این پالایشگاه در ساحل دریای سرخ و 200 کیلومتری غرب مدینه و 300 کیلومتری شمال شهر جده واقع شده است.

?چین و آرامکو سرمایه گذاران مشترک پالایشگاه ینبع هستند. آرامکو با 62.5 درصد و سینوپک (شرکت چینی) باقیمانده سهام این پروژه را در اختیار دارد، این سرمایه گذاری مشترک با عنوان شرکت پالایش ینبع آرامکو سینوپک ( YASREF) نام گذاری شده است.

?تحلیل و ارزیابی

1-نخستین حمله موشکی ارتش یمن به درون سعودی، به پایگاه نظامی جده با موشک برکان بود که رسانه‌ها و مسئولین سعودی با استفاده از نزدیکی جغرافیایی جده به شهر مقدس مکه و رفت و آمد پروازهای حجاج به این شهر، فضای سنگینی علیه انصارالله در جهان اسلام ایجاد نمایند.

2-اما دومین حمله موشکی به پایگاه نظامی در منطقه «المزاحمیه» واقع در غرب ریاض بود. سکوت سعودی‌ها در قبال حمله موشکی دوم نشان داد برخلاف حمله موشکی نخست، این بار مقصد موشک بسیار هوشمندانه انتخاب شده است.

3-اما انتخاب پالایشگاه نفتی دور از مراکز شهری مهم برای سومین حمله موشکی به عمق خاک عربستان، یک تصمیمی بود که می‌توان در مقایسه با دو انتخاب پیشین، راهبردی‌تر و هوشمندانه‌تر دانست.

4-هرچند حملات موشکی پیشین به تنهایی نتوانست در معادلات تصمیم‌گیری سعودی‌ها تغییری ایجاد نماید، اما انجام سومین حمله موشکی و اتخاب هوشمندِ پالایشگاه ینبع و اهمیت نفت برای سعودی، این پیام را مخابره خواهد کرد که صنعا هنوز در قبال تجاوز سعودی‌ها گزینه‌هایی در آستین خود برای بهره‌گیری در صورت لزوم در اختیار دارد.

5-در پایان این تذکر لازم است: بحران اقتصادی و انسانی و بیماری‌های فراگیر چون وبا در کنار ناامنی جنوب و فعالیت جنبش حراک چالش‌های اساسی‌ای است که اگر انصارالله برای مهار آنان چاره‌ای نیندیشد، با بحران‌های جدی‌ای روبرو خواهد شد. لازم است دولت ایران در مهار این بحران و فاجعه انسانی، جدی‌تر از گذشته و از زاویه انسانی و حقوق بشری ورود نماید.

***

• کاری از تحلیلگر اندیشکده راهبردی تبیین

• عضویت در کانال اندیشکده راهبردی تبیین:

https://telegram.me/joinchat/BG7BhTvAH-fc1CjjeSCo

ارسال دیدگاه