پیام حمله موشکی یمن چه بود؟

حمله به تاسیسان نفتی عربستان، حاوی پیام راهبردی برای تغییر محاسبات رژیم سعودی، امارات متحده عربی و حامیان این شیخ نشین‌ها بود.

رژیم سعودی و امارات متحده در تدارک وسیع برای انجام عملیات در بندر الحدیده یمن بودند. هدف از این عملیات، انسداد تنها راه ارتباطی و شریان حیاتی 19 میلیون یمنی بود که طی آن ارتش این کشور و انصارالله می‌بایست وادار به تغییر محاسبات و پذرش شرایط تحمیلی عربستان می‌گردید.

?شلیک موشک بالستیک «بُرکان 2» به پالایشگاه نفتی ینبع عربستان، پیامی واضح و دقیق به مقامات سعودی و اماراتی ارسال کرد. این پیام راهبردی، هشداری بود مبنی بر اینکه آغاز نبرد الحدیده، منجر به شروع فاز جدیدی از جنگ با موشک‌های بالستیک، علیه اهداف استراتژیک در عمق عربستان و امارات خواهد شد. بنابراین مقامات سعودی و اماراتی برای آغاز نبرد در الحدیده باید در محاسبات خود، هزینه‌های اقدام متقابل ارتش یمن و انصارالله علیه مراکز نفتی عربستان و مراکز اقتصادی امارات (بنادر جبل علی، بن راشد، الحمراء و…) را لحاظ کنند. از این منظر، شلیک سومین موشک بالستیک «بُرکان 2» به عمق خاک عربستان، اقدامی هوشمندانه برای بازدارندگی و برتری راهبردی در جنگ یمن بود.

 

نویسنده: دکتر رضا سراج

? @DrRezaSeraj

ارسال دیدگاه