تصویب تحریم‌های جدید کنگره آمریکا علیه ایران؛ راهی به کدام سو؟

مجلس نمایندگان آمریکا نسخه جدید طرح تحریم ایران را با ۴۱۹ رأی موافق در برابر تنها ۳ رأی مخالف تصویب کرد. این لایحه برای تبدیل‌شدن به قانون باید مجدداً به تصویب سنا برسد و رئیس‌جمهور آمریکا آن را امضا کند.
مجلس نمایندگان آمریکا نسخه جدید طرح تحریم ایران را با ۴۱۹ رأی موافق در برابر تنها ۳ رأی مخالف تصویب کرد. این لایحه برای تبدیل‌شدن به قانون باید مجدداً به تصویب سنا برسد و رئیس‌جمهور آمریکا آن را امضا کند.

نسخه قبلی این طرح تحت عنوان «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات کننده ایران» ماه گذشته با ۹۸ رأی موافق در برابر تنها ۲ رأی مخالف در مجلس سنا به تصویب رسیده بود، اما مجلس نمایندگان آمریکا نسخه جدیدی از این طرح با اضافه کردن قسمت تحریم‌های مربوط به کره شمالی آن را به تصویب رساند.

 

?تحلیل و ارزیابی

1- اجزای اصلی این طرح تحریمی جدید با تمرکز بر مؤلفه‌های قدرت ملی ایران، هر شخص یا نهادی که به‌نوعی با برنامه موشکی ایران به هر نحوی مرتبط باشد را هدف قرار داده و دولت آمریکا را مکلف می‌کند تا دست به توقیف اموال آن‌ها بزند. همچنین محدودسازی حداکثری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این طرح مورد تمرکز قرارگرفته است.

2- ایالات‌متحده آمریکا به وضوح در حرف و عمل نشان داده است، برای بعد از برجام هم راهبرد «افزایش فشار» بر ایران را برگزیده و علی‌رغم تعهدات خود طبق برجام انواع تحریم‌های جدید ازجمله قانون تحریم ایران معروف به «ایسا» و نمونه اخیر را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده است. لذا پرسش از اینکه «آیا این تحریم‌ها برجام را نقض می‌کند یا نه؟» ازآنجاکه پاسخی بدیهی و «مثبت» دارد، محل بحث نیست، بلکه آنچه امروز محل سؤال دارد این است که آمریکا از راهبرد افزایش فشار بر ایران چه هدف یا اهدافی را دنبال می‌کند؟

3- هدف کلی و درازمدت آمریکا در قبال ایران، #محدودسازی، #تضعیف و درنهایت #تسلیم ایران است که «نرمال‌سازی رفتار» آن نتیجه‌ی این فرایند است. واقعیتی که وجود دارد این است که مدت‌ها است آمریکا اهمیتی به حفظ یا نقض برجام نمی‌دهد، چراکه برجام برای آمریکا ابزاری بود تا برنامه هسته‌ای ایران را متوقف و سیر صعودی رشد توان هسته‌ای را تبدیل به سیر نزولی کند. وقتی همه‌ی کارکردهای مورد انتظار آمریکا از برجام محقق شده است، هژمون سلطه‌گر چرا باید خود را متعهد به چنین عهدی بداند؟

4- تحریم‌های جدید، پیشبرد راهبرد افزایش فشار بر ایران است و دراین‌بین چیزی که هیچ اهمیتی برای آمریکایی‌ها ندارد، «برجام» است. هدف اعمال مجموعه‌ای از فشارها است تا ایران را مجبور به نشستن بر سر میز مذاکره در مورد «توان موشکی» و «نقش منطقه‌ای» و از دست دادن مزیت های راهبردی خود کند. کشوری «غیرهسته‌ای»، «بدون توان موشکی» و «منفعل در تحولات منطقه» تصویری است که آمریکایی‌ها از ایران در انتهای این زنجیره فشارها دارند.

↙️ #نتیجه: برجام یک #تجربه_شکست است و بالاترین کارکرد آن برای ملت ایران، عبرت‌آموزی تاریخی از آن است. اعتماد به دشمن، کوتاه آمدن از موضع مقاومت، عدم رعایت توازن در داده‌ها و ستانده‌ها و عدم رعایت همگامی اجرای تعهدات بخشی از بارزترین اشتباهاتی بود که در تجربه شکست برجام رخ دادند. مهم‌ترین درس امروز، سرلوحه قرار دادن این تجربه شکست و عدم تکرار #اشتباهات گذشته است. اشتباهاتی که می‌تواند تمام مؤلفه‌های قدرت و اقتدار ملی را به سرنوشت ظرفیت هسته‌ای دچار کند.

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه