مقتدی صدر و میانجی‌گری میان ایران و عربستان؟

شاید بتوان خبر سفر مقتدی صدر به عربستان به دعوت رسمی مقامات این کشور را به عنوان یکی از مهم‌ترین اخبار ساعات گذشته‌ی رسانه‌های عربی منطقه برشمرد.

هرچند هنوز جزئیات زیادی از این سفر برای رسانه‌ها مکشوف نشده است اما می‌توان این موضوع را تلاش هوشمندانه و دوجانبه از سوی عربستان سعودی و جریان صدر برای تأثیرگذاری در آنچه «گشایش روابط عراق و عربستان» از سوی دفتر مقتدی صدر خوانده می‌شود به‌حساب آورد. عراق و عربستان هر دو در حال عبور و گذار از یک گردنه‌ی سخت تاریخی هستند که می‌تواند آینده‌ی این کشورها را رقم بزند.

⚜️عراق به سمت اولین انتخابات پارلمانی در دوران پسا داعش رهسپار است و هر یک از جریان‌های عراقی سعی دارند سهم خود را از پیروزی‌های حاصل از تلاش‌های مردم عراق پررنگ‌تر نشان دهند و بتوانند با نشان دادن بخش کوچکی از برنامه‌هایشان برای آینده‌ی عراق مقبولیت و کرسی‌های بیشتری از مجلس این کشور را به دست آورند.

✳️در این میان عربستان سعودی نیز در تلاش است تا با نزدیک شدن به جریان شیعی صدر در عراق بتواند چهره‌ی طایفه‌گرایی عربستان در جنگ‌ها و بحران‌های منطقه را ترمیم و محمد بن سلمان را از این اتهام تطهیر کند و درعین‌حال از عراق پسا داعش نیز سهم خواهی کند. این امر می‌تواند تا حدی عربستان را که در آستانه‌ی پوست‌اندازی سیاسی است، از کشوری تروریست‌پرور به کشوری فرا مذهبی در رسانه‌های عربی مبدل کند.

❇️آنچه نباید در تحلیل این سفر از آن غفلت کرد نقش ایران و قدرت اوست که می‌تواند در شرایط بحرانی عراق پرونده‌های بحرانی عربستان به عنوان یکی از جنبه‌های اصلی حل بحران‌های منطقه‌ای موردتوجه دو کشور قرار بگیرد. در حال حاضر عربستان سعودی با 3 بحران عمده‌ی در خارج از محیط سرزمینی خودرو به رو است. بحران یمن، بحران قطر و بحران سوریه که دست برتر ایران در بحران یمن و سوریه نسبت به عربستان دیده می‌شود و تأثیرگذاری تهران نسبت به تلاش برای حل بحران قطر نیز برای همه به‌وضوح روشن است.

?از سوی دیگر جریان صدر، تأثیر ایران در پیروزی‌های به‌دست‌آمده در عراق را درک کرده است و سعی دارد نقش میانجی را در روابط میان ایران و عربستان بازی کند. این امر بعد از سخنرانی چند ماه گذشته‌ی مقتدی صدر مبنی بر لزوم حل دیپلماتیک اختلافات ایران و عربستان بر پایه‌ی گفتگوهای سازنده شدت گرفته است. توئیت مجتهد مبنی بر اینکه «اقدام عربستان سعودی در استقبال از مقتدی صدر و پیش از آن استقبال از العرجی وزیر کشور عراق و تبریک به حشد(الشعبی) برای آزادسازی موصل، همه و همه تلاشی برای نزدیک‌تر شدن به ایران است » و ‌همچنین سخنان سخنگوی مقتدی صدر این امر را تقویت می‌کند. صدر تلاش دارد خود را به عنوان یک جریان فعال و قابل‌اعتماد تمام گروه‌های سیاسی عراق برای به دست گرفتن آینده عراق نشان دهد.

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه