مراسم حج تمتع و تلاش‌های سعودی و رژیم صهیونیستی برای بهره برداری از این فرصت

حج، همواره یک فرصت سیاسی برای سعودی در راستای تحقق خواسته‌ها و اهدافش بوده است. در حالی که در ماه اخیر مسئله مسجدالاقصی به موضوع نخست جهان اسلام و امت اسلامی تبدیل شده بود، به نظر می‌رسد سعودی‌ها و حتی صهیونیست‌ها به دنبال بهره‌گیری از فرصت حج برای تحقق اهدافشان هستند.

عدم اجازه ورود حجاج یا شرط‌گذاری بر کشورهای سوریه، یمن، ایران و اخیراً هم قطر برای شرکت در حج، در سال‌های اخیر بخشی از اقدامات ملموس سعودی‌ها در سوءاستفاده سیاسی از حج است.

1-دعوت از خانواده شهدای فلسطینی و باز کردن گذرگاه رفح

?در حالی که سال گذشته بسیاری از فلسطینیان به دلیل بسته بودن گذرگاه رفح نتوانستند از نوار غزه خود را به مراسم حج رسانند، امسال ملک سلمان در دستوری که سفیر این کشور در مصر رسانه‌ای نمود، به صورت رایگان از 1000 خانواده فلسطینی از جمله 500 نفر از نوار غزه برای حضور در حج دعوت کرد. این در حالی است که سال گذشته برخی رسانه‌ها عنوان کردند باز نشدن گذرگاه رفح برای خروج حجاج، ناشی از توصیه ریاض به قاهره بوده است.

?خبرگزاری رسمی عربستان «واس» اعلام کرد، ملک سلمان بن عبد العزیز دستور پذیرایی از 1000 نفر از خانواده های شهدای فلسطینی؛ 500 نفر از نوار غزه و 500 نفر از کرانه باختری در خاک عربستان را صادر کرده است. این دستور کاملاً تلاش سعودی‌ها در بهره‌گیری از مراسم حج برای ترمیم وجهه خود ناشی از انتقادهای انجام شده در رسانه‌های عربی در خصوص سکوت عربستان در زمان بحران مسجدالاقصی را نشان می‌دهد.

2-حج، بهانه‌ای برای تحقق عادی سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی

?یکی از حاشیه‌های حائز توجه سفر ترامپ به سرزمین‌های اشغالی، ورود مستقیم وی از ریاض به تل‌آویو بود. امری که هرچند غیرمعقول نیست اما برای نخستین بار حداقل به‌طور علنی اتفاق افتاد و مورد توجه رسانه‌های صهیونیستی هم قرار گرفت. در واکنش به این اتفاق نتانیاهو خطاب به ترامپ در کنفرانس خبری‌ای که در فرودگاه تل‌آویو برگزار شد گفت: «ای رئیس‌جمهور تو با پرواز از ریاض به تل‌آویو آمدی. امیدوارم روزی فرا برسد که نخست‌وزیر اسرائیل هم بتواند مستقیم از تل‌آویو به ریاض برود.»

? اتفاقی که به باور بسیاری از رسانه‌ها و تحلیل گران به منظور مقدمه چینی برای تحقق عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی انجام گرفت.
حال این بار به بهانه حج تمتع یکی از وزیران کابینه نتانیاهو خواستار تحقق پرواز مستقیم این بار از تل‌آویو به ریاض شده است.

✈️خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در خبری مدعی شد یکی از وزیران صهیونیستی پیشنهاد داده است 6 هزار تن از اعراب اسرائیلی که قرار است امسال به حج بروند با پرواز مستقیم تل آویو-ریاض منتقل شوند و نیاز نباشد آنان نخست به اردن سفر و سپس به ریاض بروند.

?پیش از این هم یدیعوت آحارونوت فاش کرده بود که تماس‌های محرمانه‌ای بین آمریکا و عربستان سعودی و اردن و رژیم صهیونیستی در جریان است تا به بهانه انتقال حاجیان فلسطینی به مکه مکرمه، پرواز مستقیم بین تل‌آویو و ریاض دایر شود.

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه