«دانکرک» (Dunkirk)

«دانکرک» نام آخرین ساخته ی #کریستوفر_نولان، کارگردان معروف سینمای جهان و سازنده ی آثاری همچون سه‌گانهٔ «#شوالیه_تاریکی»، «#تلقین» و «#بین_ستاره‌ای» است.

«دانکرک» در واقع نام منطقه‌ای در شمال غربی سواحل فرانسه است که در جریان جنگ جهانی دوم(سال ۱۹۴۰)، حدود 338 هزار نفر از نیروهای متفقین(انگلیس، بلژیک و…) توسط ارتش آلمان ها در این شهر محاصره شدند.

?این فیلم با بودجه ی 150 میلیون دلاری ساخته شده و نولان برای آن، یکی از #هنگفت_ترین دستمزدهای تاریخ سینما را دریافت کرده است. همچنین کمپانی معروف «#برادران_وارنر» که فیلم های «#آرگو»، «#سیصد» و… را در کارنامه ی خود دارد، توزیع کننده ی این فیلم است.

?هم اکنون دانکرک #پرفروش_ترین فیلم سینمای جهان است و تنها در هفته ی اول اکران خود، 105 میلیون دلار فروش داشت.

 

?تحلیل و ارزیابی

1-اگرچه نولان در مصاحبه با مجله ی SIGHT&SOUND گفته است: «داستان دانکرک صادقانه ساخته شده است، خیلی صمیمانه، #هیچ ارتباط مستقیم عینی و لفظی یا #سیاسی و یا تعبیراتی به دنیای امروز ندارد چراکه ماجرای آن به سال ۱۹۴۰ برمی‌گردد» اما قطعاً بازنمایی چنین واقعه ای از میان صدها اتفاق تلخ و شیرین جنگ های جهانی و تاریخ اروپا، بعد از چند ده سال و با این ابعاد نمی تواند بدون علت باشد.

2-موضوع فیلم که یک واقعه ی تاریخی هویت بخش برای انگلیس است، عوامل سازنده که از بهترین های سینمای جهان هستند و بودجه ی قابل توجهی که به آن اختصاص داده شد، همگی بیانگر مواجه ی مخاطب با یک اثر رسانه ای راهبردی است.
??چنانکه حتی در مراسم افتتاحیه ی این فیلم، علاوه بر تعدادی از سربازان حاضر در دانکرک، شاهزاده هری، پسر دوم ولیعهد فعلی بریتانیا چارلز و #نوه_ی_ملکه_الیزابت?? نیز حضور داشت که این نشان دهنده ی اهمیت فیلم و موضوع آن برای حاکمیت انگلیس است.

3- از دانکرک به عنوان یک حماسه یاد می کنند و آنرا نماد استقامت و وحدت تا دستیابی به پیروزی می دانند. چرچیل دانکرک را «#معجزه_ی_رهایی» (miracle of deliverance) نامیده بود؛ حتی در ادبیات انگلیسی اصطلاح «#روحیه_ی_دانکرکی»(Dunkirk spirit) وجود دارد که به روحیه ی وحدت و استقامت اشاره می کنند.

4-مورخان در تحلیل واقعه ی دانکرک با سوالات زیادی مواجه اند. برخی معتقدند که عملیات تخلیه ی دانکرک نه به خاطر استقامت نیروهای متفقین که به خاطر دستور توقف نیروهای آلمانی توسط شخص هیتلر بود که فرصت فرار از دانکرک را فراهم کرد.

??با نگاهی به نقشه ی نبردگاه دانکرک می توان دریافت که سربازان متفقین از یک سو به آبهای شمال و از سوی دیگر به نیروهای آلمانی مستقر در خاک فرانسه محدود شده بودند و در واقع بدون راه فرار، جز استقامت(!) چاره ای دیگر نداشتند.

↙️دانکرک ها بار دیگر این نکته را به سینمای ایران یادآوری می کند که به سرمایه های دفاع مقدس خود رجوع کنیم و در مقابل تلاش جبهه ی رسانه ای غرب برای «هویت سازی از طریق حماسه سازی» تاریخ خود، واقعیت رشادت های ایثارگران را به تصویر بکشیم؛چنان که رهبر معظم انقلاب فرمودند:
??«ما هرچه برای دوره‌ی دفاع مقدس #سرمایه‌گذاری و #کار کنیم، زیاد نیست؛ چون #ظرفیت هنری و ادبی کشور برای تبیین این دوره، خیلی گسترده، وسیع و عمیق است و از این ظرفیت تاکنون استفاده‌ی خوب و درخوری نشده. ۱۳۸۴/۰۶/۳۱»


 

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه