دیدار دکتر ظریف و عادل الجبیر؛ عربستان تغییر کرده؟

در حاشیه نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری‌های اسلامی که با حضور نمایندگان بیش از ۴۴ کشور اسلامی در استانبول برای بررسی اقدامات رژیم صهونیستی در هتک حرمت مسجد الاقصی برگزار شد، هنگام ورود وزرا به سالن نشست، عادل الجبیر با هدف مصافحه به سوی محمد جواد ظریف آمد و احوال پرسی کردند....

هرچند وزیر امور خارجه ایران این اقدام همتای عربستانی را عادی و حرکتی در چارچوب عرف دیپلماتیک دانست و گفت: «دلیل این کار هم احترام متقابل و هم دوستی دیرینه‌ای بود که با الجبیر داشتم.» اما نکته ای که باید در این باره مورد توجه واقع شود این است که شاید سابقه آشنایی این دو وزیر خارجه در سازمان ملل دلیل ساده‌ای برای مصافحه بین آن‌ها باشد ولی در حقیقت حجم دشمنی بین ایران و عربستان در سال‌های اخیر به قدری بالا بوده است که سابقه آشنایی با ظریف و جبیر دلیل قانع‌کننده‌ای برای مصافحه بین آن‌ها نیست لذا باید دلایل دیگری را برای این موضوع یافت.

? این موضوع از چشم تیزبین یادداشت‌ نویس روزنامه رای الیوم عبدالباری عطوان غافل نماند و نوشت: «زمانی که دکتر محمد صالح بن طاهر بنتن، وزیر حج عربستان از رئیس سازمان حج و زیارت ایران دعوت کرد تا به عربستان برود و در مورد دلایل عدم حضور حجاج ایرانی برای انجام مناسک حج گفت‌وگو کنند؛ روشن بود که پادشاهی عربستان خواهان ایجاد روابط با ایران از این راه و یا راه‌های دیگر است.»

⚫️ دست دادن عادل الجبیر با محمد جواد ظریف و پذیرش و استقبال ظاهری مسئولین عربستانی از حجاج ایرانی نشان می‌دهد که عربستان سعی دارد برای ایجاد روابط با ایران ادبیات سیاسی خود را تغییر دهد و به سوی واقع بینی همراه با انعطاف دیپلماتیک پیش رود، سیاستی که البته از سوی عربستان در قبال ایران غریب نیست و چنین مسیری عمدتا از سوی ریاض طی شده است. این نکته ای است که می توان مبتنی بر آن معنای توئیت مجتهد مبنی بر اینکه «همه تلاشهای عربستان برای نزدیک‌تر شدن به ایران است تا از این کشور بخواهد نزد حوثی‌های یمن برای توقف جنگ با این کشور و رحم کردن به محمد بن سلمان است» را بهتر درک کرد. هرچند نباید در این مورد اغراق شود اما این موضوع می تواند به عنوان یک حرکت رو به جلو برای حل بحران های منطقه ای توسط عربستان تفسیر شود، اگرچه این تفسیر همچنان نیازمند نشانه‌های واقعی و عملیاتی از سوی ریاض است.

? عربستان اکنون درگیر مشکلات و بحران‌های متعددی است. اختلافات درونی آل سعود هم با قدرت‌گیری بن سلمان شدت یافته است. در چنین شرایطی محمد بن سلمان ناچار است مسیری که تا کنون طی شده را تا حدی تغییر دهد و لذا در صورت احساس نیاز، باید رفتارهای منعطفی از خود و نسبت به ایران بروز دهد. رفتار ایران اما باید از موضع عزت و حکمت و واقع‌بینی نسبت به سیاست‌های رقابتی و تا حدی خصمانه‌ی عربستان باشد.

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه