سفر هیات حماس به ایران؛ واکنش‌ها و تحلیل‌ها

در هفته‌ای که گذشت هیاتی از اعضا و رهبران حماس برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی به تهران سفر کردند. عزت الرشق، اسامه حمدان، صالح العاروری و زاهبر جبارین نیز از اعضای این هیات بودند. این هیات دیدارهایی با دکتر لاریجانی، دکتر ظریف و دکتر ولایتی داشته است.

حجم دیدارها و بیانات انجام شده در دیدارها نشان دهنده رو به بهبود بودن روابط ایران و حماس و تصمیم دوسویه برای ترمیم روابط نسبت به سال‌های گذشته است. جنبش حماس هم در واکنش به این سفر در وب‌سایت رسمی خود طی بیانیه‌ای تأکید کرد: «با ایران در مورد گشودن صفحه‌ای جدید در روابط دوجانبه در قبال دشمن مشترک و حمایت از فلسطین، مسجدالاقصی و مقاومت توافق کرده است.»

1-العاروری؛ سوژه رسانه‌های صهیونیستی

?حضور العاروری بازتاب‌های گوناگونی در رسانه‌های صهیونیستی داشته است. به طور نمونه می‌توان به گزارش روزنامه هاآرتص اشاره کرد. این روزنامه در خصوص العاروری نوشت: «هیات حماس که شامل صالح العاروری است با مسئولین ایران دیدار کرده است. العاروری مسئول نظامی حماس در کرانه باختری است. وی پیش از این ادعا کرده بود که ربایش سه نوجوان صهیونیستی در سال 2014(که بهانه‌ی تل‌آویو برای آغاز جنگ 51 روزه شد) را بر عهده داشته است.»

?همچنین هاآرتص همانند دیگر رسانه‌های صهیونیستی ادعا کرده است العاروری همان عضو حماس است که قطر از وی خواسته بود این کشور را ترک کند و گمانه‌زنی‌هایی از رفتن وی به بیروت مطرح شده بود. کانال دو رژیم صهیونیستی پیشتر ادعا کرده بود «صالح العاروری» که وی را فرد شماره یک تحت تعقیب رژیم صهیونیستی نامیده، در بیروت و تحت حمایت حزب‌الله است.

?همچنین اسرائیل تایمز در گزارشی از بهبود روابط خبر داد و مدعی شد میان حماس و سپاه پاسداران هم دیداری انجام شده است .

?http://www.haaretz.com/middle-east-news/1.805613
?http://www.timesofisrael.com/hamas-said-to-meet-with-iranian-revolutionary-guards-in-tehran/

?آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم در سخنانی گفته بود العاروری برای تقویت و آشتی روابط حزب‌الله لبنان و حماس به بیروت سفر کرده است.

2-پایان محافظه کاری حماس در انتشار اخبار حول دیدار و روابطش با تهران

✳️یکی دیگر از حاشیه‌های مهم‌تر از متنِ سفر اخیر هیات حماس به تهران، انتشار خبر دیدارها و صحبت‌های مطرح شده در رسانه رسمی حماس و به تبع آن بازتاب آن در رسانه‌های نزدیک به مقاومت فلسطین بود.

?در حالی که هیاتی بلندپایه از حماس در بهمن 94 و اسفند 95 به تهران سفر کردند اما در رسانه‌های حماس و وابسته به آن بازتابی نداشت؛ اما این سفر با بیانیه رسمی و خبر جداگانه در سایت حماس و دیگر سایت‌های مقاومت با ذکر تصمیم به بهبود روابط منعکس گردید. لذا می‌توان این تغییر رفتار رسانه‌ای را نشانه‌هایی بر احتمال تلاش جدی حماس برای نزدیکی به ایران دانست.

?http://hamas.ps/ar/post/7754
?https://goo.gl/
?https://paltoday.ps/ar/post/303466
?http://hamas.ps/ar/post/7770
?http://shehab.ps/post/17500

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه