سقوط پادگان خالد بن ولید؛ تهدیدی برای مقاومت یمن و دولت صنعا

در هفته‌ای که گذشت، تحولات یمن شاهد یک اتفاق مهم و راهبردی بود و آن هم سقوط کامل پادگان خالد بن ولید در جنوب غرب یمن و تسلط نیروهای دولت عدن و ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی‌ها بر این منطقه راهبردی بود...

اهمیت پادگان خالد بن ولید

?پادگان خالد بن ولید در سه راهی تعز ـ الحدیده ـ المخاء واقع شده و 12 کیلومترمربع وسعت دارد. فاصله آن تا تعز 60 کیلومتر و تا بندر المخاء 40 کیلومتر است. ضمن آنکه این پادگان با قرار گرفتن بر روی جاده تعز- الحدیده، دارای موقعیت راهبردی است و دسترسی به سه محور مهم را تأمین می‌کند: غرب تعز، باب المندب و سواحل غربی تا بندر الحدیده. این پادگان در حقیقت پشتیبانی کامل سواحل استان تغز و بندر مخا را بر عهده دارد.

✅بندر راهبردی حدیده؛ کلیدواژه تحولات اخیر

?با توجه جایگاه پادگان خالد بن ولید و احتمال سقوط منطقه سه ضلعی تعز، باب المندب و بندر مخا، قطعاً چالش در بندر حدیده جدی‌تر از گذشته هم خواهد شد. به نظر می‌رسد در حالی که ائتلاف عربی از راه نظامی و میدانی برای اشغال بندر حدیده ناکام مانده‌ است، این بار در پوشش یک طرح بین‌المللی که از سوی ولدالشیخ نماینده سازمان ملل در یمن ارائه شده است، قصد دستیابی به این بندر راهبردی و حیاتی یمن دارد.

? این موضوع زمانی جدی‌تر شد که سفیر آمریکا در یمن مدعی شد که درباره تسلیم بندر حدیده به طرفی ثالث، نشانه‌هایی مثبت از برخی عناصر موردحمایت حزب الاصلاح و علی عبدالله صالح دریافت کرده است. این امر البته با واکنش حزب الاصلاح و انصارالله روبرو شد و این اقدام احتمالی را یک خیانت دانستند؛ اما نکته مهم آن است که سعودی‌ها دنبال آن هستند که اگر انصارالله با ابتکار سازمان ملل مخالفت نماید، بدین طریق برای خود مشروعیت یک حمله تمام‌عیار حتی با حضور آمریکا دست‌وپا نماید. سناریویی که از سوی سعودی‌ها و رسانه‌هایشان بارها تکرار شده است.

?هشداری جدی برای مقاومت یمن

? اکنون تحقق سناریو حمله دیوانه بار به بندر حدیده بیش از گذشته در صورت سقوط مناطق جنوب غرب در پی از دست رفتن پادگان خالد بن ولید به واقعیت نزدیک‌ شده است؛ هرچند هنوز هم امری دشوار برای ائتلاف تجاوز عربی است.
لازم به ذکر است که تشدید محاصره بندر حدیده و دیگر راه‌های مواصلاتی کل یمن برای واردات غذا و کالاهای حیاتی چون دارو، وقوع فراگیر وبا، بحران آب و … همگی مقاومت در یمن را برای انصارالله بسیار سخت‌تر و پرهزینه‌تر خواهد کرد.

?سعودی‌ها در پی آن‌اند که مقاومت مردم یمن را به هر روش و اقدام غیرانسانی، بی‌ثمر و وادار به تسلیم نمایند؛ امری که پس از گذشت حدود دو سال و نیم هنوز تحقق نیافته است.

#تحلیل_کوتاه
?#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه